Kom i gang med Mitt Spor

For å logge inn i Mitt Spor må du opprette en Telenor ID. Dette gjør du første gang du tar i bruk appen. Dersom du tidligere har vært logget inn på Mine sider, Mitt Telenor eller andre tjenester fra Telenor, kan du benytte samme innlogging.

Når du logger inn første gang vil du få opp en veiledning. Følg denne veiledningen for å registrere og sette opp GPS-trackeren slik du ønsker. Du trenger serienummeret (S/N) og PIN-kode som fulgte med GPS-trackeren for å registrere den.

Får du ikke opp veiledningen? Gå til Innstillinger og deretter Registrer ny sporingsenhet for å starte den manuelt.

Viktig!
  • Mitt Spor kan ikke kombineres med andre tilleggstjenester, og sporingsenheten kan kun benyttes sammen med et Mitt Spor-abonnement

  • Dersom du sier opp abonnementet, vil det ikke være mulig å gjenbruke enheten eller gjenåpne abonnementet etter 6 måneder

  • Det er ikke mulig å fryse eller pause abonnementet

Førstegangskonfigurering

  1. Lad sporingsenheten i 2 timer før bruk.

  2. Ta sporingsenheten av ladeplaten.

  3. Trykk Finn hund i appen.

  4. Gi tillatelse til å bruke Bluetooth hvis du blir bedt om det.

  5. Førstegangskonfigurering starter i bakgrunnen og tar rundt 10-15 minutter.

  6. Sørg for at sporingsenheten er i bevegelse under konfigureringen for å unngå at den går i hvilemodus.

Mitt Spor er nå ferdig konfigurert og klar til bruk!

Førstegangsbruk - Hjelp til Mitt Spor

Nyttig å vite

  • Registrer ny sporingsenhet

    1. Trykk på Registrer ny sporingsenhet

    2. Skriv inn Serienummer og PIN-kode (du finner dette i pakningen til sporingsenheten)

    3. Trykk på Legg til sporingsenhet

    4. Huk av for å godta vilkår og betingelser

      • NB! Mitt spor koster 99,-/md., og abonnementet blir koplet til din Telenor ID når du er ferdig med registreringen. Les gjennom vilkårene før du bekrefter.

    5. Velg Bekreft kjøp

    6. Skriv inn hundens navn og trykk Neste

    7. Legg til bilde av hunden og velg farge posisjonsikonet skal vises med i kartet (du kan legge til bilde senere også.)

    For at sporingsenheten skal oppdatere seg første gang, må du ta den med ut slik at den får GPS-forbindelse.

    Legg til Sporingsenhet - Hjelp til Mitt Spor

  • Oppdater sporingsenhet

    1. Legg sporingsenheten til lading

    2. Sørg for mobilen er i nærheten av sporingsenheten

    3. Gå til Innstillinger

    4. Velg Oppdater sporingsenhet

    5. Gi appen tilgang til Bluetooth/Enheter i nærheten og/eller Posisjon/Stedstjenester dersom den ber om det

    6. Dersom ny oppdatering er tilgjengelig, vil det stå Viktig oppdatering tilgjengelig på sporingsenheten

    7. Trykk på Oppdater sporingsenhet

    8. Oppdateringen tar 2-3 minutter. Vennligst vent til du får varsel om at oppdateringen er fullført

      Oppdater sporingsenhet - Hjelp til Mitt Spor

  • Del sporingsenhet

    1. Velg Innstillinger

    2. Velg Sporingsenheter

    3. Trykk på sporingsenheten du ønsker å dele

    4. Bla ned og velg Del sporingsenhet

    5. Send lenken som dukker opp til personen du vil dele med - for eksempel via SMS


    Personen må åpne lenken innen 7 dager for å få tilgang til den delte sporingsenheten.

    Vedkommende må også opprette en egen Telenor ID-bruker om de ikke har det fra før.

    Det er mulig å trekke tilbake ubrukte invitasjoner og slette eksisterende delinger

    Del sporingsenhet - Hjelp til Mitt Spor

  • Skru av eller på sporingsenheten

    Skru sporingsenheten av og på ved å holde inne knappen på toppen av sporingsenheten.

    1. Skru av: Hold til det lyser fast rødt. Slipp deretter knappen og vent til lyset slukker.

    2. Skru på: Hold til det lyser fast grønt. Slipp deretter knappen. Sporingsenheten begynner å blinke gult/oransje.

  • Tid på lokalisering av sporingsenheten

    Dersom du starter sporing mens sporingsenheten er mindre enn rundt 25 meter unna deg, skjer kommunikasjonen mellom appen og sporingsenheten via Bluetooth, og GPS koples opp i løpet av 2 minutter (utendørs).

    Dersom du starter sporing mens sporingsenheten er lenger enn 25 meter unna deg, skjer kommunikasjonen mellom appen og sporingsenheten etter faste intervaller via mobilnettet, og GPS koples opp i løpet av 2-7 minutter (utendørs).

  • Innstillinger for sporingsenhet

    Innstillinger for sporingsenheten finner du ved å trykke på Sporingsenheter under Innstillinger.

    Informasjon om sporingsenhet

    • Serienummer (S/N)

    • Siste posisjon

    • Batterinivå

    • Programvareversjon/firmwareversjon

    • Mulighet for å endre navn, farge og legge til bilde på sporingsenheten

    Innstillinger for sporingsenhet - Hjelp til Mitt Spor

  • Lampestatus

    • Lader: Pulserer grønt 1 i minutt (på ladeplaten)

    • Lavt batterinivå: Blinker rødt

    • Kopler til GPS og/eller mobilnett: Blinker oransje

    • Tilkoblet GPS og mobilnett: Blinker grønt

  • Batterivarighet

    Mitt Spor kan være i 3 tilstander:

    • Dvalemodus: Sporingsenheten ligger helt i ro, ingen bevegelse eller bruk. Fra fulladet tilstand varer batteriet i 10-14 dager.

    • Standby modus: Sporingsenheten er i bevegelse, f.eks. på en hund, men ingen sporing er aktivert. Fra fulladet tilstand varer batteriet opptil 5 døgn.

    • Når du starter en av sporingsmodusene i appen; Finn hund, Start tur eller Geofence sender sporingsenheten posisjoner i appen med ulike intervaller så lenge den er i bevegelse:

      • Finn hund - oppdaterer posisjon med ca. hvert 10. sekund intervall. Dette krever mye batteri, så funksjonen varer i 30 minutter av gangen. Du kan restarte funksjonen etter 30 minutter. Fra fulladet varer batteriet i rundt 7-8 timer.

      • Start tur - samler inn posisjoner ca. hvert 10 sekunder som oppdateres hvert minutt i appen. Denne funksjonen varer til du stopper den. Fra fulladet tilstand varer batteriet i rundt 10-11 timer.

      • Geofence (virtuelt gjerde rundt f.eks. hagen) - oppdaterer posisjon ca en gang i minuttet og varsler hvis sporingsenheten har forlatt eller kommet innenfor Geofence. Fra fulladet tilstand varer batteriet i rundt 9-10 timer.

    Vær obs på faktorer som kulde, dårlig dekning og dårlige GPS-forhold som kan påvirke batterivarigheten.

    Vi anbefaler å lade sporingsenheten hver dag ved jevnlig bruk, og appen vil varsle automatisk ved 25% og 10% batterinivå.

    Batterinivået vil være synlig i appen til enhver tid.

  • Lading

    1. Ta sporingsenheten ut av beskyttelsesdekselet før lading

    2. Legg sporingsenheten på ladeplaten

    3. Pass på at ladeplaten ligger med logoen pekende opp 

    4. Pass på at sporingsenheten ligger med logoen pekende opp på ladeplaten

    5. Ladeplaten lyser blått når du legger enheten til lading.

    6. Sporingsenheten blinker grønt i 1 minutt når den legges på ladeplaten, før lyset så slukkes. Det tar 1,5-2 timer å lade fra 0% til 100%. Appen varsler når sporingsenheten er ferdigladet.

    • Dersom ladeplaten ikke lyser blått eller sporingsenheten ikke lyser grønt, forsøk å bytte strømadapter og/eller USB-kabel til ladeplaten.

    ladeplater mitt spor

  • GPS og sporing

    Mitt Spor bruker GPS-satelitter og Telenors mobilnett (LTE-M) til å beregne posisjonen til hunden din. Posisjonen sendes deretter via mobilnettet til appen på din mobil. Nøyaktigheten til sporingsenheten er +/- 10-20 meter under normale forhold, og har ubegrenset rekkevidde i Norge så lenge den har kontakt med GPS-satellitter og mobilnettet. Merk at løsningen kun fungerer utendørs.

  • Personvern

    Telenor har ikke tilgang til å se individuell sporings- og lokasjonsdata av hensyn til personvern. Ønsker du mer informasjon? Les mer om hvordan vi behandler dine personopplysninger.

  • Bruk av Mitt Spor i utlandet

    Mitt Spor fungerer i følgende land:

    • Belgia

    • Danmark

    • Estland

    • Finland

    • Frankrike

    • Guernsey

    • Island

    • Italia

    • Jersey

    • Latvia

    • Litauen

    • Nederland

    • Slovakia

    • Slovenia

    • Spania

    • Sverige

    • Sveits

    • Østerrike

  • Krav til mobiltelefonen

    Mitt Spor appen kan benyttes på mobiltelefoner eller nettbrett med iOS v. 13 eller nyere og Android v. 7.0 eller nyere.

  • Aktivitetstabellen

    Hvis du legger til en ny sporingsenhet eller endrer navnet og/eller bildet på hunden, kan det ta opptil 1 virkedag før den vises i Aktivitetstabellen. Navn og bilde må være av hunden. Hvis du ikke ønsker at hunden din skal være synlig i Aktivitetstabellen, kan du melde den ut ved å gå til Innstillinger -> Kontoinnstillinger -> Tillatelser i Mitt Spor-appen.

Finn hund

Finn hund er en funksjon for å spore hunden i tilnærmet sanntid, ca. hvert 10. sekund, f.eks. hunden ikke kommer tilbake som forventet eller har stukket av.

Finn hund stopper automatisk etter 30 minutter for ikke å tømme batteriet. Dersom du trenger mer tid er det bare å trykke på «Finn hund» igjen med en gang for å fortsette sporingen uten opphold.

Lad GPS-trackeren hver dag hvis du bruker denne funksjonen ofte.

Tur

Tur gir deg statistikk for turene hunden har gått. Hold oversikt over antall turer, tilbakelagt distanse, antall skritt og tid, og ruten som ble gått.

Geofence

Med Geofence blir du varslet når hunden beveger seg ut av, eller inn i et definert område. Dette sjekkes hvert minutt når Geofence er aktivert. Du kan når som helst legge til flere Geofence, eller redigere og slette de du allerede har opprettet.

Husk å slå på Geofence når du ønsker overvåkning av hunden, og husk å slå av Geofence når det ikke er behov for det for å ikke bruke opp batteriet.

Lad sporingsenheten hver dag hvis du bruker denne funksjonen ofte.

Tips: Du endrer plasseringen av Geofence ved å dra sirkelen til et annet sted på kartet, og du kan utvide eller forminske område ved å bruke skalaen.

Aktivitetsmåling

Med Aktivitet kan du måle hvor aktiv hunden din er. I appen kan du se totalt antall skritt og fordelingen mellom aktivitet og hvile:

  • Høy aktivitet (mer enn 500 skritt i timen)

  • Lav aktivitet (100-500 skritt i timen)

  • Hvile (mindre enn 100 skritt i timen)


Aktivitetsdata, antall skritt, lagres automatisk når sporingsenheten er på hunden. Det er ikke nødvendig å starte sporing, f.eks. Finn hund eller Tur, for å logge antall skritt. Det skjer automatisk så lenge sporingsenheten er på hunden.

Nyhet! Aktivitetstabellen - se hvor aktiv hunden din er sammenlignet med andre Mitt Spor-hunder. Rangeringen i tabellen baseres på antall skritt eller antall kilometer. Antall skritt oppdateres kontinuerlig så lenge sporingsenheten er på hunden, mens antall kilometer er basert på avsluttede turer i appen.

Hjelp til Mitt Spor - skjermbilde av aktivitet

De fleste problemene kan løses ved å installere de siste oppdateringene av appen og programvare til GPS-trackeren.

Se etter oppdateringer regelmessig og hold både appen og sporingsenheten oppdatert for å få nytte av de siste forbedringene. Sjekk deretter om problemet kan løses ved å følge et av forslagene nedenfor.

Dersom du fremdeles opplever problemer, send oss en henvendelse ved å benytte kontaktskjema for Mitt Spor.

  • Oppdater appen

    Søk opp Mitt Spor-appen i AppStore eller Google Play og oppdater til nyeste tilgjengelige versjon

  • Oppdater sporingsenhet

    1. Legg sporingsenheten til lading.

    2. Sørg for mobilen er i nærheten av sporingsenheten

    3. Gå til Innstillinger

    4. Velg Oppdater sporingsenhet

    5. Gi appen tilgang til Bluetooth/Enheter i nærheten og/eller Posisjon/Stedstjenester dersom den ber om det

    Dersom ny oppdatering er tilgjengelig, vil det stå Oppdatering påkrevd på sporingsenheten

    1. Trykk på Oppdater sporingsenhet

    2. Oppdateringen tar 2-3 minutter. Vennligst vent til du får varsel om at oppdateringen er fullført.

    Opplever du problemer med å oppdatere sporingsenheten? Det er oppdaget en feil i en eldre firmwareversjon som gjør at enkelte ikke får oppdatert.
    Følg denne veiledningen for å løse problemet.

  • Defekt eller ødelagt utstyr

    Hvis du opplever problemer med utstyret, ta kontakt med oss på epost via dette skjemaet - Mitt Spor - kontaktskjema.

  • Mistet PIN-kode

    PIN-koden brukes når du skal registrere sporingsenheten i appen, men er ikke tilknyttet SIM-kortet.

    Har du mistet arket med PIN-koden som fulgte med sporingsenheten, kan du ta kontakt med oss for videre hjelp; Mitt Spor - kontaktskjema.

  • Problemer med innlogging

    Følg våre veiledninger for feilsøking på Telenor ID dersom du opplever problemer.

  • Manglende varsler

    Undersøk at varsler er aktivert for Mitt Spor-appen. Du kan skru av eller på varslinger under innstillinger på mobilen.

    Android:

    1. Velg Innstillinger

    2. Velg Varsler

    3. Velg Se alle

    4. Aktiver Vis varsler på Mitt Spor-appen

    iOS:

    1. Velg Innstillinger

    2. Velg Varslinger

    3. Finn Mitt Spor i listen over applikasjoner

    4. Aktiver Tillat varslinger

  • Mangler egen GPS-posisjon

    Undersøk at Mitt Spor-appen har tillatelse til å bruke GPS/ Posisjon/Lokasjon/ Stedstjenester. Dette finner du gjerne under Innstillinger på mobilen din.

  • Finn hund-kompass viser feil retning

    Dersom du opplever at pilen i Finn hund ikke viser riktig retning kan det skyldes manglende av kalibrering av kompasset på mobilen. Se på hjelpesiden til mobilprodusenten på hvordan utføre rekalibrering av kompasset.

  • Manglende oppdatering av posisjon

    1. Slå av sporingsenheten ved med å holde knappen til det lyser rødt, slipp knappen og vent til lyset slukker. 

    2. Slå på sporingsenheten ved med å holde inne knappen til det lyser grønn, slipp knappen og vent. 

    3. Gå utendørs med sporingsenheten.

    4. Trykk på «Finn hund» i Mitt Spor appen. 

    5. Gi appen tilgang til Bluetooth og/eller Posisjon/Stedstjenester dersom den ber om det.

    6.  Gå en tur til sporingsenheten vises i kartet i appen. Sørg for at sporingsenheten er i bevegelse mens søket pågår, f.eks. i hånden din.

    7. Det kan ta opptil 10-15 minutter for å finne sporingsenheten pga. GPS-data som må oppdateres. 

    Dersom sporingsenheten ikke er funnet i løpet av 15 minutter: 

    1. Ikke trykk Stopp i appen, men la Finn hund fortsette å søke.

    2. Slå av sporingsenheten ved med å holde knappen til det lyser rødt, slipp knappen og vent til lyset slukker. 

    3. Slå på sporingsenheten ved med å holde inne knappen til det lyser grønn, slipp knappen og vent. 

    4. Sørg for at sporingsenheten er i bevegelse mens søket pågår.

    Posisjonen til sporingsenheten vises i løpet av rundt 10-15 minutter.

Endre eller avslutte Mitt Spor

  • Overdra Mitt Spor til ny eier

    Hvis du ønsker å overføre Mitt Spor-enheten og abonnementet til en annen person, gjøres dette ved at du først sier opp ditt Mitt Spor-abonnement. Du vil da motta sluttfaktura for tjenesten. Du kan si opp Mitt Spor via dette skjemaet: Oppsigelse av Mitt Spor

     Den nye eieren kan så legge til sporingsenheten i sin app. Mitt Spor-abonnementet for sporingsenheten blir da gjenåpnet og tilknyttet ny eiers konto.

  • Slett sporingsenhet

    Når en sporingsenhet er registrert, kan du finne den igjen under Innstillinger.

    Du bør kun slette sporingsenhet fra appen dersom noen andre skal overta den. Etter at den er slettet, kan den legges til på nytt på annen bruker.

    Merk at enheten kun slettes fra appen. Abonnementet fortsetter å løpe, og du kan legge til enheten igjen når som helst. Dersom du ønsker å si opp Mitt Spor-tjenesten helt, må du ta kontakt med kundeservice

    1. Velg Sporingsenheter

    2. Trykk på Sporingsenheten du ønsker å slette

    3. Scroll ned og velg Slett sporingsenhet

    4. Trykk Bekreft

  • Avslutte Mitt Spor-abonnement

    Hvis du ikke lengre ønsker å bruke Mitt spor, kan du si det opp via dette skjemaet:

    Oppsigelse av Mitt Spor

  • Slett Mitt Spor-konto

    Hvis du ønsker å slette din Mitt Spor konto, gå til Kontoinnstillinger i appen og trykk på Slett konto.

    Dersom sporingsenheten og abonnementet skal overføres til en ny eier se punktet 'Overdra Mitt Spor til ny eier' før du sletter Mitt Spor-kontoen.

    Du bør kun slette Mitt Spor-kontoen dersom du ikke skal bruke Mitt Spor-tjenesten lenger.

    Din Mitt Spor konto blir umiddelbart deaktivert og slettes permanent etter 7 dager. Det er ikke mulig å logge inn i appen. Dersom du ønsker å reaktivere kontoen innen 7 dager, ta kontakt med kundeservice

    Ditt Mitt Spor abonnement blir ikke sagt opp når kontoen slettes. Dersom du ønsker å si opp abonnementet, fyll ut skjema for oppsigelse av Mitt Spor.