Hjelp til SAFE ID-vakt
Her finner du informasjon om hvordan du legger til e-postadresser i ID-vakt, og vi forklarer hvordan tjenesten fungerer.
Slik registrerer du e-postadresser du ønsker å monitorere
PS. Denne videoen viser en eldre versjon av Mitt Telenor-appen, men fremgangsmåten for hvordan du registrerer e-postadressen din er lik.
Vi monitorerer opptil fem e-postadresser
Du legger inn e-postadressene du ønsker i Mitt Telenor eller på Mine sider
Ved å legge inn e-postadressen din, kan vi også varsle deg dersom informasjon som betalingskort, passord og personnummer lekkes på nett
Vi varsler deg via SMS dersom vi oppdager et sikkerhetsbrudd, du får vite hvor informasjonen er lekket fra – og vi gir deg råd til hva du bør gjøre videre
Du har full oversikt over alle dine sikkerhetsbrudd i Mitt Telenor eller på Mine sider
Merk! Vi overvåker ikke e-postene du sender, men varsler deg hvis vi finner din informasjon på steder den ikke er trygg.
Slik fungerer SAFE ID-vakt
Monitorering av dine e-postadresser kan avverge et potensielt ID-tyveri. Fra tid til annen blir store bedrifter hacket og millioner av brukerdata lekker ut på «det mørke nettet». Der selges sensitiv informasjon til kriminelle som ønsker å utnytte dine brukerdata til blant annet økonomisk gevinst. Jo flere personopplysninger på avveie, jo større er sjansen for å bli svindlet.
ID-vakt varsler deg hvis din personlige informasjon spres på nett. Ved å registrere e-postadressen din i SAFE kan du bli varslet dersom e-post eller andre elementer knyttet til e-posten din, som kortinformasjon og personnummer, er på avveie.
Legg til opptil fem e-postadresser
Du kan legge inn opptil fem e-postadresser i ID-vakt, enten i Mitt Telenor-appen eller på Mine sider. Når du har registrert en e-postadresse, vil du få en e-post fra oss, og det er viktig at du verifiserer adressen din – ellers kan vi ikke varsle deg om din personinformasjon lekkes på nett.
Vi overvåker ikke e-posttrafikken din, men varsler deg hvis vi finner din informasjon på steder den ikke er trygg.
Dette skjer hvis du får varsel om et sikkerhetsbrudd
Hvis informasjonen din kommer på avveie, vil du få et varsel fra oss på SMS og i Mitt Telenor-appen. Der vil du se hvor sikkerhetsbruddet har skjedd og hvilke kontoer du må bytte passord på. Skulle den lekkede informasjonen resultere i et ID-tyveri, kan du benytte deg av Svindelforsikringen du har inkludert i SAFE – og ta kontakt med HELP forsikring for videre hjelp.