Slik registrerer du e-postadresser du ønsker å monitorere

PS. Denne videoen viser en eldre versjon av Mitt Telenor-appen, men fremgangsmåten for hvordan du registrerer e-postadressen din er lik.

Dette er SAFE ID-vakt
  • Vi monitorerer opptil fem e-postadresser

  • Du legger inn e-postadressene du ønsker i Mitt Telenor eller på Mine sider

  • Ved å legge inn e-postadressen din, kan vi også varsle deg dersom informasjon som betalingskort, passord og personnummer lekkes på nett

  • Vi varsler deg via SMS dersom vi oppdager et sikkerhetsbrudd, du får vite hvor informasjonen er lekket fra – og vi gir deg råd til hva du bør gjøre videre

  • Du har full oversikt over alle dine sikkerhetsbrudd i Mitt Telenor eller på Mine sider

Merk! Vi overvåker ikke e-postene du sender, men varsler deg hvis vi finner din informasjon på steder den ikke er trygg.

Slik fungerer SAFE ID-vakt

Monitorering av dine e-postadresser kan avverge et potensielt ID-tyveri. Fra tid til annen blir store bedrifter hacket og millioner av brukerdata lekker ut på «det mørke nettet». Der selges sensitiv informasjon til kriminelle som ønsker å utnytte dine brukerdata til blant annet økonomisk gevinst. Jo flere personopplysninger på avveie, jo større er sjansen for å bli svindlet.

ID-vakt varsler deg hvis din personlige informasjon spres på nett. Ved å registrere e-postadressen din i SAFE kan du bli varslet dersom e-post eller andre elementer knyttet til e-posten din, som kortinformasjon og personnummer, er på avveie.

Legg til opptil fem e-postadresser

Du kan legge inn opptil fem e-postadresser i ID-vakt, enten i Mitt Telenor-appen eller på Mine sider. Når du har registrert en e-postadresse, vil du få en e-post fra oss, og det er viktig at du verifiserer adressen din – ellers kan vi ikke varsle deg om din personinformasjon lekkes på nett.

Vi overvåker ikke e-posttrafikken din, men varsler deg hvis vi finner din informasjon på steder den ikke er trygg.

Dette skjer hvis du får varsel om et sikkerhetsbrudd

Hvis informasjonen din kommer på avveie, vil du få et varsel fra oss på SMS og i Mitt Telenor-appen. Der vil du se hvor sikkerhetsbruddet har skjedd og hvilke kontoer du må bytte passord på. Skulle den lekkede informasjonen resultere i et ID-tyveri, kan du benytte deg av Svindelforsikringen du har inkludert i SAFE – og ta kontakt med HELP forsikring for videre hjelp.

Spørsmål og svar

?

Hva er et ID-tyveri?

Alle situasjoner hvor en person uberettiget og med vinningshensikt bruker din identitet til å tilegne seg varer og tjenester, åpne en bankkonto, søke om kredittkort eller lån, søke om legitimasjon eller registrere telefon- eller andre abonnement i ditt navn.

?

Hva bør jeg gjøre hvis jeg får varsel fra ID-vakt?

For å sikre deg mot eventuelle fremtidige misbruk av dine data, følg anbefalingene du får fra SAFE. Disse finner du i Mitt Telenor-appen sammen med informasjon om det aktuelle sikkerhetsbruddet. Vi anbefaler at du ikke benytter samme passord på flere tjenester, da dette gjør det enkelt for uvedkommende å logge inn på flere tjenester hvis de får tak på et av dine passord.

?

Hva betyr et sikkerhetsbrudd? Er e-posten min hacket?

Nei, dette betyr ikke at din e-post er hacket.

Vanligvis er dette relatert til at du har benyttet din e-postadresse som brukernavn på Internetttjenester (eks. Facebook, LinkedIn, Netflix eller lignende).

Hvis en av disse tjenestene har et sikkerhetsbrudd og e-postadressen og passordet du benytte på tjenesten er lekket og ligger tilgjengelig for nedlasting på «darkweb».

Mange benytter ofte samme passord på mange forskjellige tjenester, noe som medfører at det er viktig å bytte passord på alle dine tjenester med samme kombinasjon av e-post og passord. Telenor anbefaler at du har forskjellige passord på tjenestene dine.

?

Kan jeg legge til andre sin e-postadresse?

Vi anbefaler at du kun legger til dine egne e-postadresser.

?

Kan dere se innholdet i e-posten min?

Nei, vi kan kun se om din e-postadresse er på avveie, på det mørke nettet, sammen med passordet ditt.

?

Hvordan havner e-postadresser og passord på det mørke nettet?

Typisk skjer dette ved at en tjeneste blir hacket og hackerne laster ned e-postadresser med tilhørende passord (eks. Tjenesten Last.fm ble hacket og det ble stjålet 37 millioner epost med tilhørende passord). Disse listene blir ofte publisert på darkweb tilgjengelig for nedlasting. Da er det viktig å bytte passord på alle tjenester som benytter denne kombinasjonen av e-postadresse og passord.

?

Gjelder det kun kredittkort eller også vanlig bankkort?

Det gjelder både debet- og kredittkort.

?

Hva er forskjellen på deres produkt og hva banken gjør?

Vår tjeneste overvåker kortnummeret ditt og varsler deg dersom vi finner det på nettsider eller andre steder på nett der det ikke burde være. Vi har ikke tilgang til din konto og kan ikke se bevegelser der. Banken derimot overvåker din konto og varsler deg dersom de ser unormale bevegelser i selve kontoen.

?

Får Telenor oversikt over mine kredittkort?

Nei, Telenor benytter en 3.part sikkerhetsleverandør som er PCI DSS compliant. Dette betyr at sikkerhetsleverandøren følger et sett med strenge sikkerhetskrav for å kunne lagre kredittkortinformasjon. Telenor har ingen innsyn i kredittkortnummer som registreres i tjenesten.

I tillegg lagrer denne leverandøren kun kortnummer (PAN-nummer) og ikke navn, utløpsdato eller kortets sikkerhetskode (CVC).

?

Hva gjør banken min og hva gjør Telenor?

Vår tjeneste overvåker kortnummeret ditt og varsler deg dersom vi finner det på nettsider eller andre steder på nett der det ikke burde være. Vi har ikke tilgang til din konto og kan ikke se bevegelser der. Banken derimot overvåker din konto og varsler deg dersom de ser unormale bevegelser i selve kontoen.

?

Kan Telenor se innholdet i e-posten min?

Nei, vi kan kun se om din e-postadresse er på avveie, på det mørke nettet, sammen med passordet ditt.

?

Får Telenor full oversikt over mine kredittkort?

Nei, Telenor benytter en 3.part sikkerhetsleverandør som er PCI DSS compliant. Dette betyr at sikkerhetsleverandøren følger et sett med strenge sikkerhetskrav for å kunne lagre kredittkortinformasjon. Telenor har ingen innsyn i kredittkortnummer som registreres i tjenesten.

I tillegg lagrer denne leverandøren kun kortnummer (PAN-nummer) og ikke navn, utløpsdato eller kortets sikkerhetskode (CVC).

Vis flere