De siste årene har vi sett en eksplosjon i antall svindelmetoder, svindelmetodene er mer sofistikerte enn noen gang – og selv den beste kan bli lurt.

Derfor lanserer vi nå en ny og oppdatert SAFE, slik at du er enda bedre sikret mot digital kriminalitet. Med nye SAFE får du alt som gjorde den originale sikkerhetspakken til en suksess, bare bedre – og vi har lagt til flere nye elementer som vi tror du vil sette pris på.

Har du bestilt SAFE før 19.09? Da har du nå SAFE basis ›

Hjelp før og etter skade

Med SAFE Svindelforsikring får du hjelp av HELPs dyktige advokater hvis du oppdager at du er utsatt for svindel, identitetstyveri, krenkende nettpublisering, misbruk av et personlig betalingskort – eller har behov for bistand i forbindelse med netthandel.

I tillegg til hjelp etter at skaden har inntruffet, kan advokatene bistå i alt av spørsmål du måtte ha rundt svindel. De kan også gi deg råd om forebyggende tiltak for å redusere faren for å bli svindlet.

Kontakt HELP på e-post: post@help.no eller telefon 22 99 99 99.

Ofte stilte spørsmål

Du må aktivere SAFE på Mine sider

SAFE vil være tilgjengelig i Mitt Telenor-appen snarlig. Det betyr at det ikke vil være mulig å aktivere VPN akkurat nå. I mellomtiden kan du registrere e-postadresser og aktivere Kredittvakt på Mine sider. Vi beklager ulempene dette medfører.

  • Hva er SAFE?

    Med sikkerhetspakken SAFE varsler, beskytter og hjelper vi deg – hvis noe skulle skje på nett. Vi varsler deg hvis din personinformasjon havner på avveie eller om noen tar opp kreditt i ditt navn. Vi beskytter deg når du kobler på ukjente nett, og gir deg en trygg linje å surfe på. Og skulle du oppleve å bli svindlet – eller bare trenger gode råd – så gir vi deg den hjelpen du trenger. 

  • Kan jeg bruke SAFE i utlandet?

    Du har fortsatt SAFE når du reiser utenfor Norge. Ved å takke ja til push-meldingen vi sender deg, vil VPN automatisk skru seg på under hele turen. Du vil fortsatt bli varslet hvis vi oppdager at din personinformasjon har blitt lekket på nett, eller hvis kreditt tas opp i ditt navn.  

    Svindelforsikringen er også gyldig i utlandet. Ved saker knyttet til ID-tyveri er det som oftest banken din man går til sak mot, og dermed vil det falle under norsk rett. Hvis saken faller under skandinavisk verneting, får du også dekket dette igjennom forsikringen. Så lenge handelen foregår mellom skandinaviske borgere, har det ikke noe å si hvor du fysisk befinner deg. Et eksempel kan være at du bestiller noe på Finn.no mens du er på ferie, da vil saken fortsatt dekkes – så lenge det er en annen nordmenn du har handlet med. 

    Du kan også ringe for å få gode råd, uansett hvor du befinner deg i verden.  

  • Hvordan aktiverer jeg SAFE?

    Når du har bestilt SAFE må du aktivere VPN, ID-vakt og Kredittvakt for at tjenestene skal fungere. Du kan enkelt gjøre dette i Mitt Telenor-appen eller Mine sider. 

    • For å aktivere Kredittvakt må du logge inn med BankID og gi samtykke til å motta varsler hvis kreditt tas opp i ditt navn. 

    • For å aktivere ID-vakt må du registerere e-postadressen din – og verifisere denne via e-posten vi sender deg. Du kan registrere opptil 5 e-postadresser.  

    • For å aktivere VPN-profilen må du følge instruksjonene i Mitt Telenor-appen. Du må også definere ditt eget hjemmenett, slik at VPN ikke skrur seg på når du er hjemme.  

    • Svindelforsikringen trer i kraft når du bestiller SAFE, og du må ikke aktivere denne. 

  • Dekker SAFE ID-tyveri?

    Ja, SAFE dekker ID-tyveri. Skulle du oppleve dette kan du få rådgivning, advokathjelp og økonomisk kompensasjon. Du får også psykologhjelp hvis du trenger noen å snakke med. Svindelforsikringen i SAFE dekker hele husstanden, også ved ID-tyveri. 

  • Er hele familien dekket med SAFE Svindelforsikring?

    SAFE Svindelforsikring dekker alle i din husstand. En husstand er definert som inntil to voksne som lever sammen i ekteskap eller ekteskapslignende forhold, samt hjemmeboende barn under 20 år (og som har hjemmet som bostedsadresse). Øvrig familie er ikke dekket av forsikringen.  

  • Må jeg være Telenor-kunde for å bestille SAFE?

    Nei, alle kan bestille SAFE uavhengig av hvilken teleoperatør man har. 

  • Min identitet er misbrukt, hva gjør jeg?

    Med SAFE Svindelforsikring får du hjelp av HELPs dyktige advokater hvis du oppdager at du er utsatt for svindel, identitetstyveri, krenkende nettpublisering, misbruk av et personlig betalingskort eller har behov for bistand i forbindelse med et forbrukerkjøp eller privatkjøp. I tillegg til hjelp etter at skaden har inntruffet, kan advokatene bistå i alt av spørsmål du måtte ha rundt svindel. De kan også gi deg råd om forebyggende tiltak for å redusere faren for å bli svindlet. Kontakt HELP på e-post: post@help.no eller telefon 22 99 99 99. 

  • Jeg har blitt svindlet på nett, hva gjør jeg?

    Med SAFE har du tilgang på advokathjelp fra HELP hvis du oppdager at du er blitt svindlet på nett, det gjelder også kjøp av nye og brukte varer.   

    Du får tilbakebetalt fra 500 –10 000 kr hvis du ikke mottar varen, samt hjelp til reklamasjon. 

    For at du skal få erstatning må du har tegnet forsikring i SAFE før kjøpsavtalen ble inngått, og tvistesummen må være over 3000 kr. 

    Kontakt HELP på e-post: post@help.no eller telefon 22 99 99 99. 

  • Er SAFE inkludert i mitt abonnement?

    SAFE er en tilleggstjeneste uavhengig av hvilke mobilabonnement og mobiloperatør du har.    

  • Hvem i husstanden er dekket ved appkjøp?

    Dekningen omfatter barn i husstanden under 12 år, og maksimalt 3 utbetalinger per år per barn. 

    Hvis du har et barn som har gjort kjøp ved en feil, eller uten tillatelse, kan du få utbetalt opptil 3 000 kr. Forsikringen dekker kjøp i app via Apple ID/App store eller Android Market/Google Play gjort av barn i husstanden, uten godkjenning fra deg som forelder eller ektefelle/samboer. 

  • Hvordan fungerer Kredittvakt – og hva jeg blir varslet om?

    Med Kredittvakt er du bedre sikret mot økonomisk svindel, og blir automatisk varslet hvis noen tar opp usikrede lån eller kreditt i ditt navn – eller hvis en eksiterende kredittramme blir utvidet. 

    I en slik situasjon vil du motta varsel på SMS og i Mitt Telenor-appen. Her vil du også få mer informasjon om hva du bør foreta deg hvis du ikke kjenner til kreditten, og hvem du kan kontakte for videre hjelp.  

    Vi lagrer ikke informasjon om dine forbrukslån eller kredittkort, og denne vil kun bli brukt i forbindelse med varslinger og visning av tjenesten. 

    Tjenesten leveres av Norsk Gjeldsinformasjon som er eid av de største bankene/finansforetakene i Norge. 

    Verdt å vite: du blir ikke varslet om betalingsløsninger som f.eks. Klarna. 

  • Hvorfor har jeg ikke Kredittvakt i Min SAFE?

    Dersom du bestilte SAFE før 11.09.2024 har du den eldre versjonen av SAFE som nå henter SAFE Basis. Vi har lansert en «oppdatert» versjon av SAFE som inneholder Kredittvakt. Dersom du ønsker Kredittvakt i tillegg til ID-vakt, kan du bestille den nye tjenesten via lenken under.  

    Bestill SAFE 

  • Hvordan fungerer ID-vakt?

    Ved å legge inn dine e-postadresser kan vi monitorere disse på det mørke nettet, og varsle deg hvis personinformasjon knyttet til en av e-postadressene lekkes på nett. Det inkluderer passord, betalingskort og personnummer. 

    Hvis du får et varsel fra oss, vil du også få tips og råd til hva du bør foreta deg videre for å unngå å bli svindlet.  

  • Hva er inkludert i Svindelforsikringen?

    Med SAFE svindelforsikring får du: 

    • Opptil 30 timer rådgivning fra advokat ved svindel 

    • Opptil 3 millioner kroner i rettshjelp ved ID-tyveri 

    • Appforsikring (for barn opptil 12 år, og inntil 3000 kr) 

    • Forsikring ved netthandel (500–10 000 kr i kompensasjon hvis du ikke mottar varen) 

    • Opptil 30 000 kr til psykologbistand  

    • Advokathjelp hvis barnet ditt blir mobbet på skole eller idrett 

    • M.m.

    Du kan lese mer her

  • Hva er egentlig en VPN?

    VPN betyr virtuelt privat nettverk, og gir deg en trygg linje å surfe på når du logger på åpne, trådløse nett. Det betyr at hackere ikke kan overvåke det du gjør på mobilen eller få tilgang til din personlige informasjon. 

    For å aktivere VPN-profilen må du følge instruksjonene i Mitt Telenor-appen. Du må også definere ditt eget hjemmenett, slik at VPN ikke skrur seg på når du er hjemme. Når du er i utlandet sender vi deg en pushmelding, og hvis du svarer ja på denne vil VPN automatisk skru seg på mens du er på reise.