Vær oppmerksom

Obs! Det er for tiden falske e-poster i omløp. Disse advarer om sikkerhetsbrudd, men kommer ikke fra oss. Husk at du alltid bør vise varsomhet når du trykker på ukjente lenker. Har du SAFE? Du kan se dine sikkerhetsbrudd i Mitt Telenor-appen eller på Mine sider.

Aktuelt akkurat nå

  • Ikon for Se Hvem

    Se Hvem

    Med appen Se Hvem har du nummeroppslag, du kan sjekke om et ukjent nummer er svindelanrop eller telefonsalg og lagre kontaktene dine på et trygt sted. Du kan også søke opp kontakter og adresser i hele Norge. Tjenesten koster vanligvis 49,- /md, og er inkludert i alle abonnementene våre uten ekstra kostnad.

    Les mer om Se Hvem

  • Ikon for Min Sky

    Min Sky

    Med Min Sky får du ubegrenset og trygg lagring av bildene og videoene dine. Du kan enkelt organisere bilder i album, dele bilder med venner og familie og laste ned bildene fra skyen på tvers av alle enhetene dine.

    Lær mer om hva du kan gjøre i Min Sky

  • Ikon for Nettslett

    Nettslett

    Nettmobbing, netthets og private bilder på avveie er et utbredt problem. Med tjenesten Nettslett kan du få hjelp og advokatbistand hvis du blir utsatt for netthets eller uønsket innhold på nett.

    Se hva mer Nettslett kan hjelpe deg med

  • Ikon for Nettvern

    Nettvern

    Nettvern er et filter som blokkerer de vanligste utrygge nettsidene, slik at du kan surfe litt tryggere. 

    Les mer om Nettvern

  • Ikon for Nettvern+

    Nettvern+

    Inkludert i utvalgte mobilabonnement og alle private bredbåndsabonnement

    Nettvern+ er et forsterket sikkerhetsfilter som hindrer deg i å gå inn på utrygge nettsider og beskytter deg mot digitale trusler. Med Nettvern+ aktivert, er du enda tryggere i den digitale hverdagen. 

    Inkludert i: Alle private bredbåndsabonnement og de fleste mobilabonnement.

    Lær mer om hvordan Nettvern+ fungerer

Derfor jobber Telenor for din sikkerhet

De kriminelle sover aldri, og jakter alltid nye måter å svindle oss på – det betyr også at Telenors sikkerhetsavdeling må stå på 24/7 for å beskytte deg. Her kan du se hvordan Telenor jobber for din sikkerhet – og hvorfor denne «usynlige» jobben er så viktig.

Tips oss om svindelforsøk

Har du fått en svindelmelding- eller e-post du ønsker å tipse oss om? Da kan du rapportere det inn her.

Ved at du som kunde rapporterer inn meldinger du mottar, kan vi raskere fange opp svindelforsøk og ta en vurdering på om disse bør blokkeres i våre systemer. Vi tar en vurdering av alle rapporteringer vi mottar – men kan dessverre ikke svare opp alle meldingene vi får. Hvis du trenger hjelp, anbefaler vi at du tar kontakt med Kundeservice.

Fem vanlige spørsmål om sikkerhet

?

Hva gjør jeg hvis jeg blir svindlet på nett?

Det første du bør gjøre hvis du har blitt svindlet på nett, er å politianmelde forholdet. Ofte er en politianmeldelse det eneste som hjelper hvis du skal avvise krav om betaling av lån eller tjenester som har blitt kjøpt av identitetstyven.

Varsle banken, forsikringsselskap og andre steder du har konto eller som ID-tyven kan tenkes å kontakte eller misbruke i ditt navn.

Vurder også frivillig kredittsperre. En slik sperre hindrer at svindlerne kan ta opp mer kreditt i ditt navn. Alle steder det blir foretatt en kredittsjekk, vil bli avvist. En slik sperre vil også hindre svindleren i å etablere abonnement, lån, åpne kontoer og lignende i ditt navn.

Det du også bør gjøre er å bytte passord på de stedene der sikkerhetsbruddet har skjedd. Har noen for eksempel lurt til seg Paypal-passordet ditt, må du bytte passord der, og alle andre steder du bruker det samme passordet. Alle kontoer bør ha unike passord.

Ønsker du å være tryggere i fremtiden?

Vi har lansert SAFE – en tjeneste som gjør deg tryggere på nett. Med SAFE sørger vi for at du surfer trygt på offentlig trådløse nett, blir varslet hvis dine personopplysninger havner på avveie, og hjelp hvis du blir utsatt for ID-tyveri.

Lær mer om SAFE her

?

Hvordan fungerer Nettslett?

Nettslett er en tjeneste der du blant annet kan få advokathjelp, psykologbistand og hjelp til å fjerne privat innhold på avveie. Dette omfatter innhold som blir skrevet om deg på nett, eller private bilder som blir spredt uten ditt samtykke.

Har du Nettslett og blir utsatt for netthets eller spredning av private bilder, tar du kontakt med HELP via www.help.no, på telefon 22 99 99 99 eller ved å sende en mail til post@help.no.

Nettslett er inkludert i alle våre private mobilabonnement. Nettslett er også inkludert i tjenesten SAFE, under Svindelforsikring.

Lær mer om Nettslett

?

Er det farlig å ta telefonen hvis telefonsvindlere ringer?

Telefonsvindel kommer i mange former, men det er ikke farlig å ta en telefon som viser seg å være fra en svindler.

Samtidig er det greit å vite at hvis du har blitt oppringt fra et nummer som viser seg å være telefonsvindel, kan det koste deg penger hvis du ringer tilbake. Dette er ofte den type telefonsvindel der telefonen kun ringer en gang, for at du nettopp skal ringe tilbake.

Det som derimot er skadelig er å gi personlig informasjon til en svindler. Dette er kjent som phishing, og svindlerne er ofte svært overbevisende. En huskeregel er å aldri gi personlig informasjon som passord, personnummer eller kortinformasjon over telefon, SMS eller mail. Følg heller aldri instruksjoner fra den som ringer, som for eksempel å gi tilgang til PC eller mobil.

?

Hvordan kan jeg forsikre meg mot ID-tyveri?

Identitetstyveri kan ramme hvem som helst. Store bedrifter kan bli hacket, og kundeinformasjon kan bli lekket og solgt på Dark web, altså det mørke nettet. ID-tyveri skjer ofte også i nære relasjoner, der gjerningspersonen har enkel tilgang til offerets personlige informasjon.

Med tjenesten SAFE har du Svindelforsikring. Da kan du få økonomisk kompensasjon som følge av et ID-tyveri og advokatbistand ved en potensiell tvist.

For å forebygge ID-tyveri, har du med SAFE også ID-vakt inkludert. ID-vakt varsler deg hvis e-postadressene dine eller kortinformasjonen din ligger til salgs på det mørke nettet.

Lær mer om SAFE

?

Hvordan kan jeg gjøre profilene mine private på sosiale medier?

For å sikre ditt personvern på sosiale medier, kan du starte med å gjøre profilene dine private. Dette forhindrer at fremmede kan hente ut informasjon om deg eller bildene dine.

På Facebook og Instagram kan du også bestemme om eldre innlegg du har delt skal være synlige, hvem som kan se innholdet ditt, hvem som kan tagge deg og finne profilen din, eller om bildene dine kan bli delt videre.

Se hvordan du gjør profilene dine private her

Nettvern eller Nettvern+ ?

Har du ikke mobilabonnement fra oss?

Telenor-apper som gir bedre oversikt og sikkerhet

Mitt Telenor-ikon

Mitt Telenor

Administrer dine abonnement og sikkerhetstjenester.

Les mer
Ikon for Se Hvem

Se Hvem

Svindelvarsel mens det ringer, nummeropplysning og sikkerhetskopi av kontakter.

Les mer
Min Sky-ikon

Min Sky

Automatisk sikkerhetskopi og trygg lagring av bildene dine.

Les mer