Vilkår for SAFE
Gjeldende fra 19.09.2024
1. Partene og vilkår
Disse vilkårene gjelder for avtale om levering av tjenesten SAFE fra Telenor Norge AS (Telenor), org.nr 976 967 631, Snarøyveien 30, 1360 Fornebu. Avtaleparter er Telenor og den som er registrert som kunde hos Telenor.
Avtalen løper inntil den sies opp eller heves av en av avtalepartene.
Telenors generelle avtalevilkår for privatmarkedet gjelder så langt disse passer. I tilfelle motstrid går nærværende vilkår foran de generelle avtalevilkårene.
For behandling av personopplysninger, se pkt. 7 under samt Telenors personvernerklæring.
2. Beskrivelse av tjenesten
SAFE er ment å bidra til økt beskyttelse for kunden når kunden benytter trådløs oppkobling (WIFI-aksess) til Internett og til økt beskyttelse av kunden på Internett samt til bistand dersom kunden skulle bli utsatt for ID-tyveri eller svindel.
SAFE består av 4 deler:
SAFE Svindelforsikring. Se punkt 3,
SAFE ID-vakt. Se punkt 4,
SAFE VPN. Se punkt 5 og
Kredittvakt, Se punkt 6.
Kunden kan administrere tjenesten via appen Mitt Telenor eller via Mine sider.
For å få tilgang til tjenestene via Mitt Telenor eller Mine sider må kunden ha registrert seg som bruker av Telenors innloggingsløsning.
3. Beskrivelse av tjenesten SAFE Svindelforsikring
SAFE Svindelforsikring leveres av forsikringsselskapet Help. Forsikringsvilkårene må være oppfylt for at Svindelforsikringen skal gjelde. Informasjon om forsikringen og vilkår finner du her
4. Beskrivelse av tjenesten SAFE ID-vakt
Tjenesten Safe ID-vakt er ment å bidra til økt beskyttelse av kunden på Internett.
Kunden kan registrere opptil 5 e-postadresser i tjenesten.
Tjenesten monitorerer informasjonen som kunden har registrert og kunden blir varslet (via SMS) hvis den registrerte informasjonen dukker opp på irregulære steder på Internett som typisk omtales som det mørke internettet.
Tjenesten kan bidra til å redusere samt til å forebygge misbruk. Det anbefales at Telenors råd blir fulgt og at tiltak som blir anbefalt følges. Det er opp til kunden selv om han eller hun vil følge de aktuelle rådene og veiledning fra Telenor, og det gjøres oppmerksom på at misbruk kan skje selv om råd og veiledning blir fulgt.
Telenor har ikke ansvar for eventuelt misbruk eller følger av dette.
5. Beskrivelse av tjenesten SAFE VPN
Tjenesten Safe VPN er ment å bidra til økt beskyttelse av kundens data når kunden surfer på trådløse nett (WiFi). Ved bruk av tjenesten vil data som blir sendt til og fra kundens utstyr bli kryptert når data sendes over det trådløse nettet/aksesspunktet.
Kunden kan selv skru av/på denne beskyttelsen gjennom Mitt Telenor-appen.
SAFE VPN er tilgjengelig via operativsystemene Android og iOS.
Telenor eller vår samarbeidspartner kan ikke se hvilke nettsteder kunden besøker.
Til tross for kryptering av data som skjer ved bruk av tjenesten, kan misbruk finne sted og/eller data kan komme på avveie. Telenor har ikke ansvar for eventuelt misbruk eller følger av dette.
6. Beskrivelse av tjenesten Kredittvakt
Tjenesten Kredittvakt er en varslingstjeneste fra Telenor som varsler kunden om det inngås ny kredittavtale eller om det foretas endring i eksisterende kredittavtale, for eksempel hvis det bestilles nytt kredittkort eller at kredittrammen økes.
Telenor samarbeider med selskapet Norsk gjeldsinformasjon AS (NoGi), org. nr. 920 013 015, for å levere tjenesten. Tjenesten er basert på informasjon fra norske finansinstitusjoner, og Telenor vil varsle kunden i henhold til avtalen basert på informasjon fra NoGi og finansinstitusjonene.
For å motta varsel, må kunde aktivere tjenesten ved BankID autorisasjon, samt godkjenne at Telenor kan innhente kredittinformasjon fra NoGi. Kunden må årlig fornye sitt samtykke til at Telenor kan innhente kredittinformasjon.
Telenor vil kun benytte kredittinformasjon hentet inn her ved kundens samtykke, til å varsle kunden i tjenesten SAFE ved ny eller endret kreditt, samt vise status på kreditt til kunden i tjenesten SAFE.
7. Behandling av personopplysninger
Telenors underleverandører behandler personopplysninger på vegne av Telenor. Telenor har inngått databehandleravtaler med partnerne som påser at disse holder et nødvendig og tilfredsstillende sikkerhetsnivå. Se punkt 8 om sletting av data ved oppsigelse eller opphør av avtalen.
Telenor behandler følgende opplysninger for å fakturere, markedsføre, feilrette og for å videreutvikle tjenesten.
Kundens navn, adresse og mobilnummer,
kundens epost-adresse og
kundens bruk av tjenesten. Med dette menes informasjon om tidspunkt for inngåelse av avtalen samt oppsigelse eller terminering av samme, hvilke tjenesteelementer kunden aktiverer eller deaktiverer i SAFE og om kunden har mottatt varsel.
Telenor bruker underleverandør Eyeonid Group AB (EyeOnID), org no. 559005-9415 for produksjon av SAFE ID-tjenesten. EyeOnID er PCI DSS-sertifisert for behandling av kredittkortinformasjon.
EyeOnID behandler følgende opplysninger:
Epost-adresser registrert for ID-monitorering,
Telenors underleverandør av SAFE VPN er Aura growth GmbH (Anchorfree), Hansmatt 32, 6370 Stans, Switzerland.
Aura growth GmbH behandler følgende opplysninger:
Kundens IP-adresse ved bruk av SAFE VPN. (IP-adressen blir slettet når kunden avslutter oppkoblingen med SAFE VPN.)
SAFE Svindelforsikring leveres av vår samarbeidspartner Help.
Help behandler følgende opplysninger kun når kunden kontakter Help:
Navn,
adresse og
dato for når avtalen om SAFE ble inngått og eventuelt avsluttet.
Norsk Gjeldsinformasjon (Orgnr. 920 013 015) behandler følgende opplysning når kunden har gitt samtykke til Telenor for uthenting av data
Usikret gjeld
Samtykke for uthenting av gjeld
8. Oppsigelse
Tjenesten kan sies opp med øyeblikkelig virkning.
Delvis oppsigelse av SAFE er ikke mulig.
Ved oppsigelse slettes alle data hos Telenors underleverandører.