1. Generelt

Disse spesielle vilkårene gjelder for nedbetalingsavtalen (Nedbetalingsavtalen) inngått mellom forbrukerkunde (Kunden) og Telenor Norge AS (adresse Snarøyveien 30, 1360 Fornebu, og org. nr. 976 967 631) (Telenor) i forbindelse med kjøp av elektronisk enhet (Enheten). Telenor er en digital tjenesteleverandør innenfor mobil, bredbånd og TV-tjenester. Nedbetaling kan benyttes for de typer av Enheter som til enhver tid er tilgjengelige på nedbetaling på www.telenor.no eller i Telenorbutikken.

Nedbetalingsavtalen består også av standardiserte europeiske opplysninger om forbrukerkreditt (SEF-opplysninger). Nedbetalingsavtalen suppleres av gjeldende norsk lovgivning, herunder lov av 18. desember 2020 nr. 146 om finansavtaler (finansavtaleloven).

Nedbetalingsavtalens viktigste egenskap er å tilføre Kunden kreditt til kjøp av elektroniske enheter, og at kreditten skal nedbetales i samsvar med avtalt tilbakebetalingstid.

For øvrig gjelder Telenors generelle avtalevilkår og vilkår for eventuelle andre tjenester levert av Telenor. Telenor vil behandle Kundens personopplysninger i samsvar med gjeldende personvernlovgivning for å kunne levere tjenesten nedbetaling. For mer informasjon om Telenors behandling av personopplysninger, se Telenors personvernerklæring.

2. Telenor mobilabonnement

Nedbetalingsavtalen kan inngås av kunder som har et løpende fakturerbart mobilabonnement fra Telenor som er i salg på tidspunktet Nedbetalingsavtalen inngås.

Avsluttes mobilabonnementet Kunden har med Telenor løper Nedbetalingsavtalen videre.

3. Tilbakebetaling av kreditt

Det samlede kredittbeløpet (Kreditten) er angitt i Nedbetalingsavtalen.

Kreditten tilbakebetales med et månedlig terminbeløp over avtalt løpetid, som angitt i Nedbetalingsavtalen. Telenor vil løpende fakturere månedlig terminbeløp, og kan inkludere terminbeløpet i samlefaktura med andre tjenester levert av Telenor.

Kreditten skal tilbakebetales til slik bankkonto som angitt av Telenor på faktura. Telenor kan gi nærmere anvisning om betalingsmåten dersom dette ikke medfører vesentlig merutgift eller andre ulemper for Kunden.

Kunden kan til enhver tid tilbakebetale Kreditten (helt eller delvis) før avtalt forfallstid. Ved delvis tilbakebetaling reduseres det månedlige terminbeløpet, slik at avtalt løpetid beholdes.

Kunden kan vederlagsfritt og når som helst i Nedbetalingsavtalens løpetid, kreve å få tilsendt nedbetalingsplan.

Lov av 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m. (forsinkelsesrenteloven) gjelder ved forsinket betaling av terminbeløp eller andre betalingsforpliktelser i henhold til Nedbetalingsavtalen.

4. Overdragelse av pengekrav (kreditorskifte)

Telenor kan overdra pengekravet dersom Kunden særskilt samtykker til overdragelsen. Samtykket kan tidligst gis 30 dager før overdragelsen. Kravet om samtykke gjelder likevel ikke dersom pengekravet overdras til et organ for stat eller kommune eller til et finansforetak som etter reglene i eller i medhold av lov om finansforetak og finanskonsern av 10. april 2015 nr. 17 (finansforetaksloven) kan tilby tilsvarende kreditt til forbrukere i Norge. Telenor skal varsle Kunden om overdragelsen av pengekravet. Dette gjelder likevel ikke dersom Telenor ved overdragelsen av pengekravet har inngått avtale med erververen om fortsatt å opptre som kreditor overfor Kunden på vegne av erververen.

5. Meldinger og varsler

Alle meldinger og varsler sendes til Kunden i elektronisk kanal på betryggende måte.

Kunden kan reservere seg mot slik elektronisk kommunikasjon ved å melde fra skriftlig til Telenor. Kunden vil da normalt motta meldinger og varsler fra Telenor per ordinær post. Dersom Kunden reserverer seg mot elektronisk kommunikasjon, får meldinger og varsler virkning for Kunden når meldingen eller varselet er kommet frem per ordinær post.

Telenor kan alltid sende meldinger og varsler til Kunden i ordinær post til hovedadressen som er angitt i Nedbetalingsavtalen eller til en slik hovedadresse som Telenor har fått sikker kunnskap om.

Ved Kundens melding eller varsel til Telenor, anses meldingen eller varselet for å være kommet frem når den på en betryggende måte er sendt til eller gjort tilgjengelig for Telenor. Kunden skal benytte de kommunikasjonsmuligheter som Telenor har stilt til disposisjon. Kunden finner relevant kontaktinformasjon for å kommunisere med Telenor på www.telenor.no.

6. Elektronisk avtaleinngåelse

Kunden skal uten ugrunnet opphold varsle Telenor om misbruk av elektronisk signatur ved elektronisk avtaleinngåelse. Manglende varsel kan medføre at Kunden taper sin rett til begrensning av ansvar for tap.

Kunden kan varsle om misbruk av elektronisk signatur til Telenors kundeservice.

7. Endring av avtalevilkår

Telenor forbeholder seg retten til enhver tid å endre, oppdatere eller erstatte avtalevilkårene uten begrunnelse. Telenor skal varsle kunden om slike endringer, og varselet skal inneholde ikrafttredelsestidspunktet for nye vilkår.

Kunden må samtykke til slike endringer for at de skal gjelde, og samtykke kan gis ved passivitet. Passivt samtykke anses for å foreligge dersom Kunden ikke har avvist Telenors endringsforslag senest innen det foreslåtte iverksettingstidspunktet for nye vilkår. Slik avvisning må meddeles Telenor i henhold til punkt 5 over.

Endring av vilkår til skade for Kunden kan tidligst tre i kraft to (2) måneder etter at Kunden ble varslet om endringene. Øvrige endringer av vilkår trer i kraft på ikrafttredelsestidspunktet.

Ved aktivt eller passivt samtykke vil eventuelle endringer av disse vilkårene være bindende uten at Kunden signerer ny Nedbetalingsavtale.

8. Kundens opplysningsplikt

Inntil Kreditten er fullt tilbakebetalt har Kunden en generell opplysningsplikt ovenfor Telenor og skal orientere Telenor om alle vesentlige forhold om Kunden eller øvrige forhold som med rimelighet kan forventes å ha betydning for Nedbetalingsavtalen.

9. Motregning

Telenor har rett til motregning, uten varsel, av krav for ethvert forfalt beløp som Kunden skylder Telenor, i ethvert eksisterende krav som Kunden måtte ha mot Telenor.

10. Kredittvurdering

Telenor foretar kredittvurdering av Kunden før Nedbetalingsavtalen inngås. Kredittvurderingen setter Telenor i stand til å foreta en grundig vurdering av Kundens kredittevne, og er en forutsetning for tilbud om å inngå Nedbetalingsavtalen. Kunden plikter å gi Telenor korrekte og fullstendige opplysninger og/eller dokumentasjon om Kundens inntekt, eiendeler, utgifter og andre økonomiske forpliktelser som etter Telenors vurdering er av relevans for kredittvurderingen. Tilbakehold eller forfalskning av slike opplysninger eller dokumentasjon gir Telenor rett til å heve Nedbetalingsavtalen.

Telenor har også rett til å innhente nødvendige opplysninger fra gjeldsinformasjonsforetak, relevant eksternt databasesøk eller annen relevant kilde.

Telenor har rett til å legge de innhentede opplysninger og dokumentasjonen til grunn for kredittvurderingen, og Kunden kan ikke fremsette innsigelser mot Telenor basert på eventuelle avvik i disse.

Telenor har plikt til å avslå kreditten dersom Kunden ikke har tilstrekkelig kredittevne. Kunden har rett til å motta varsel om resultatet av eksterne databasesøk dersom kreditt avslås på grunnlag av slikt databasesøk.

11. Angrerett

Kunden har angrerett i henhold til finansavtaleloven § 3-41. Hvis Kunden vil bruke angreretten til å gå fra Nedbetalingsavtalen, må Kunden gi melding til Telenor innen fjorten (14) kalenderdager fra dagen Nedbetalingsavtalen ble inngått.

Dersom Enheten er kjøpt på www.telenor.no vil bruk av angrerett på Nedbetalingsavtalen automatisk medføre at Kunden også bruker angreretten til å gå fra kjøpet av Enheten, med mindre Kunden innen 14 kalenderdager gir Telenor melding om at Kunden ikke vil bruke angreretten på kjøp av Enheten.

Dersom kunden bruker angreretten på både Nedbetalingsavtalen og kjøpet av Enheten vil Kreditten nedskrives når Enheten er returnert i tråd med prosedyre for angrerett på kjøp av Enheten. Manglende retur av Enheten kan medføre at Kreditten må tilbakebetales.

Dersom Kunden har kjøpt Enheten på www.telenor.no og ikke bruker angreretten på kjøpet av Enheten eller dersom Kunden har kjøpt Enheten i Telenorbutikken skal Kunden, uten unødig opphold og senest 30 kalenderdager etter at meldingen ble sendt til Telenor, tilbakebetale Kreditten.

12. Forholdet til kjøpet av Enheten

Kjøpet av Enheten er ikke regulert i Nedbetalingsavtalen. Avvikling, heving eller annet bortfall av Nedbetalingsavtalen påvirker ikke kjøpet av Enheten.

Benytter kunden seg av angrerett på kjøpet av Enheten, bortfaller denne Nedbetalingsavtalen. Kunden skal tilbakebetale Kreditten på neste faktura. Kunden plikter å gi Telenor melding om bruk av angrerett på kjøpet av Enheten uten ugrunnet opphold.

Eventuelle reklamasjoner i forbindelse med kjøpet av Enheten er regulert i lov om forbrukerkjøp av 21. juni 2002 nr. 34 (forbrukerkjøpsloven) og må rettes til selgeren av Enheten. Dersom det ikke er mulig for Kunden å få rettmessig dekning av selgeren har Kunden rett til å fremme de samme innsigelser og pengekrav på grunnlag av kjøpet av Enheten mot Telenor som ble gjort gjeldende mot selgeren. Kunden skal i så fall varsle Telenor ved første rimelige anledning. Telenors ansvar er begrenset til Kreditten.

13. Heving

13.1 Kundens rett til å heve

Kunden kan heve Nedbetalingsavtalen ved vesentlig mislighold fra Telenors side. Dette gjelder likevel ikke pliktbrudd som skyldes forhold hos Kunden eller andre forhold som Telenor ikke er ansvarlig for.

Kunden kan heller ikke gjøre gjeldende som misligholdt opplysningsplikt noe som Kunden kjente eller måtte kjenne til da Nedbetalingsavtalen ble inngått. Misligholdt opplysningsplikt må antas å ha hatt en innvirkning på Nedbetalingsavtalen for å gjøres gjeldende.

Kunden skal gi melding til Telenor om misligholdet innen to måneder etter at Kunden oppdaget misligholdet. Kunden taper sin rett til å gjøre krav som følge av misligholdet gjeldende dersom denne fristen ikke overholdes, med mindre Telenor har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.

Ved Kundens heving faller partenes plikt til å oppfylle Nedbetalingsavtalen bort. Kunden skal tilbakebetale Kreditten på neste faktura.

13.2 Telenors rett til å heve

Telenor kan før ordinært forfallstidspunkt heve Nedbetalingsavtalen dersom:

(a)    Kunden vesentlig misligholder sine forpliktelser etter Nedbetalingsavtalen, herunder plikten til å betale terminbeløp,

(b)    Kunden bevisst har tilbakeholdt eller forfalsket opplysninger eller nødvendig dokumentasjon,

(c)    det blir åpnet konkurs eller gjeldsforhandling etter konkursloven hos Kunden,

(d)    det er klart at Nedbetalingsavtalen vil bli vesentlig misligholdt, samtidig som et krav om at det omgående stilles betryggende sikkerhet for oppfyllelse av Nedbetalingsavtalen, ikke etterkommes, eller

(e)    Kunden ovenfor Telenor eller andre selskaper i samme konsern som Telenor har handlet klart i strid med redelighet og god tro.

(f)      Kunden avgår ved døden,

Heving etter bokstav a) – e) kan bare skje dersom Kunden er gitt en frist på to uker til å rette forholdet. Dette gjelder likevel ikke heving etter bokstav (b) ovenfor.

Telenor skal gi melding til Kunden om heving innen rimelig tid etter at Telenor oppdaget eller burde ha oppdaget misligholdet.

Ved Telenors heving bortfaller partenes forpliktelser under Nedbetalingsavtalen og Kreditten forfaller i sin helhet. Kunden skal tilbakebetale Kreditten på neste faktura.

14. Avvikling

Telenor har rett til å avvikle Nedbetalingsavtalen så langt dette er nødvendig for at Telenor skal kunne oppfylle plikter som er fastsatt i lov, regler gitt i medhold av lov eller pålegg fra offentlig myndighet eller domstol.

Telenor vil varsle Kunden om at Telenor ikke er i stand til å tilby Kreditten til Kunden, og om avviklingen, og gi en nærmere begrunnelse dersom dette ikke vil være i strid med ovennevnte plikter Telenor er underlagt. Varselet skal om mulig gis kunden før avvikling iverksettes, med mindre Telenor på grunn av faktiske eller rettslige omstendigheter vil være forhindret fra å gi slikt varsel. Varsel skal i så fall gis straks hindringen er bortfalt, med mindre det åpenbart anses som unødvendig å gi varsel på dette tidspunktet.

Ved slik avvikling bortfaller partenes forpliktelser under Nedbetalingsavtalen og Kreditten forfaller i sin helhet. Kunden skal tilbakebetale Kreditten på neste faktura.