Appen Orden  

Orden legges ned

Appen Orden blir dessverre lagt ned 2. april 2024.

Vi anbefaler at du eksporterer innholdet ditt og overfører viktig informasjon du har i appen til et sikkert sted eller sikker lagringstjeneste før den tid.

Slik eksporterer du innholdet ditt fra Orden:

  1. Sørg for at du har nyeste app-versjon (App-Store / Google Play)

  2. Åpne Orden-appen på mobilen

  3. Trykk Eksporter innhold øverst på skjermen

  4. Vent mens det lages en zip fil

  5. Trykk Last ned

Nå lagres det en zip-fil på mobilen din. Filen finner du igjen i nedlastinger i Filer-appen på mobilen din.

Flytt den filen til et sikkert sted og slett den fra mobilen, for sikkerhetens skyld.

Trenger du hjelp kan du kontakte oss her.

Vi beklager ulempene dette medfører for deg.

Her kommer det snart en forklarende og pedagogisk tekst som beskriver dette bildet.

Orden er en sikkerhets-app som holder viktig informasjon trygg. Innholdet er lett tilgjengelig for deg når du trenger det.

Alt innholdet er kryptert og sikret med BankID.

  • Orden app-logo

    Hva kan jeg legge i Orden?

    Det du legger i Orden er ting som trenger å være på et sikkert sted og du trenger lett tilgang til.

    Hva med å begynne med noe enkelt, som koder, passord og personnummer til familien?

    Du vet selv hva du bør ha i Orden, men her har du noen eksempler:

    Meg selv

    • Fødselsattest

    • Helsekort

    • Kopi av pass

    • Personlig ID

    • Passord

    • Kopi av bank- og førerkort

    • Oversikt over digitale kontoer

    • ++

    Barn eller foreldre

    • Personnummer

    • Fødselsattest

    • Helseattest

    • Helsekort

    • Lege

    • Tannlege

    • Høyde og vekt

    • Sko- og klesstørrelser

    • ++

    Passord og koder
    (Merk: Orden er sikret med personlig BankID)

    • Bank

    • e-post

    • Skytjenester

    • WiFi

    • Pc/Mac

    • Telefon pin/puk kode

    • Alarmkoder

    • QR kode til kantine

    • Kredittkortkode

    • ++

    Medlemskap

    • Medlemsnummer

    • Rabattkoder og fordeler

    • ++

    Kvitteringer

    • Ta bilde og skriv søkeord så du enkelt finner det igjen

    Bilen

    • Registringsnummer

    • Kjøpskontrakt

    • Kopi av vognkort

    • Kvitteringer på service og reparasjoner

    • Kopi av servicehefte

    • Koder du trenger

    • Hjulstørrelse og lufttrykk

    • Viktige bilder av bilen eller skader

    • ++

    Hytta

    • Kjøpskontrakt

    • Byggedokumenter

    • Kvitteringer på håndverkere

    • Lokale håndverkere

    • Brøytemannskap

    • Bruksanvisninger til vann, gass, strøm o.l.

    • Viktige bilder av hytta og ting i hytta

    • ++

    Hjemmet

    • Kjøpskontrakt

    • Prospekt

    • Kvitteringer

    • Bruksanvisninger

    • Malingskoder

    • Passord som brukes i hjemmet

    • Håndverkertjenester

    • Link styret og styreportaler

    • Viktige bilder som du kan trenge

    • Type fliser og parkett

    • Video/bilder av huset og eiendeler

    • ++

    Mine reiser

    • Samle alle reisedokumenter for hele familien når man skal på utenlandstur – sikkert og enkelt

    • Pakkelister

    Hendelse: Bryllup/Konfirmasjon/Begravelse

    Felles i familien

    • Budsjetter

    • Samboerkontrakt

    • Handlelister

    • Passord

    • Barn

    • Foreldre

    AirBnb / Utleie

    • All informasjon en leietaker trenger

    • Og du er sikker på identiteten til den som leier (BankID)

    Felles gavelister og ideer

    Post-it lapper med info

    • Digitaliser og få orden roteskuffen

    Hobby

    • Sykkel (Rammenummer, kodelås, kvittering o.l)

    • ++

Slik bruker du appen:

Steg 1: Lag kategoriene dine  

Det kan være stedet du bor, for eksempel Hus eller Leilighet.
Deg selv, Barn og Kjøretøy.

Hva med å starte med Passord du eller andre har behov for i hverdagen?

Slik gjør du:  

  1. Gå til fanen for Kategorier 

  2. Trykk på +

  3. Gi kategorien et navn 

Orden Kategorier

Steg 2: Legg til innhold

Du oppretter et eller flere papirer i en kategori. Skriv notater, lister, ta eller last opp bilder.

Koder til huset, kopi av kjøpekontrakt, personnummer til barna, passord du trenger privat og i jobb, registreringsnummer og lufttrykk til bilen, kan være papirer.

*Tips: Skriv en forklarende tekst til bildene du laster opp i papirer, på den måten blir det enkelt å søke opp senere.

Slik gjør du:  

  1. Gå til den kategorien du ønsker å fylle, for eksempel huset

  2. Trykk på + Nytt papir 

  3. Her kan du skrive tekst og du kan laste opp filer ved å trykke på +

Papiret ditt blir automatisk lagret ✔

Orden

Steg 3: Legg til en kontakt

Kontakter er de du ønsker å dele og samarbeide med, på en sikker måte.

Nye kontakter må identifisere seg med BankID første gang for å kunne bruke appen. Da er du helt sikker på at du deler med riktig person.


*Tips: For sikkerhetens skyld er en lenke til nye kontakter kun gyldig i 30 minutter, så det kan være lurt å si i fra på forhånd.

Slik gjør du:  

  1. Gå til fanen for Tilgang 

  2. Trykk på Legg til en sikker kontakt 

  3. Scan QR-kode om dere er samme sted, eller send en lenke  

Husk at begge må ha appen og tilgang til BankID 

Sikre kontakter Orden

Steg 4: Samarbeid om innhold i Orden

Du velger selv hva du vil dele, men husk at du deler alt innholdet i den kategorien du deler.

*Tips: Etter du har delt en kategori kan du se initialene deres på kategorien. Da har du enkelt oversikt over hvem du samarbeider med.

Slik gjør du: 

  1. Gå til den kategorien du ønsker å dele med noen 

  2. Trykk på ikonet med et menneske øverst til høyre 

  3. Velg kontakten og trykk + for å gi tilgang

 

Har du spørsmål eller tilbakemeldinger?

Ta kontakt med oss via Orden sin kundeservice

*Orden er en nyutviklet app som er i startfasen, hvor forbedringer på funksjoner og app-opplevelsen kommer fortløpende.

Hverdagen blir både enklere og sikrere for deg og dine nærmeste med Orden