Fase 1 - Bestill fiber

Spørsmål til bestilling og fiberutbygging

?

Hva bør jeg tenke igjennom før jeg bestiller?

Er dere en familie med flere i husstanden som bruker nettet hjemme, anbefales en stabil linje med god fart og kapasitet. Tenk gjennom hva hva dere bruker nettet til, hvilke tjenester og innhold som brukes og hvor mange som er på nett samtidig. Tradisjonelt sett krever spill og strømming mye kapasitet, men også antall brukere og trådløse enheter som er koblet opp på nettet samtidig krever sitt av linjen. 

Gjør også en vurdering av TV-vanene deres. Ønsker du tilkobling til mer enn én TV, trenger du flere TV-bokser og dermed flere uttak.

?

Er jeg garantert utbygging av fiber ved bestillling?

Det er som regel ingen garanti for at vi beslutter å bygge ut. Vi må vite at mange nok er interessert for at det skal være økonomisk forsvarlig å gå igang med et stort fiberutbyggingsprosjekt. Beslutter vi ikke å bygge ut, blir du heller ikke økonomisk belastet.

Du får informasjon på e-post når vi har tatt en endelig beslutning om utbygging.

?

Får jeg vite nøyaktig leveransedato når jeg bestiller?

Det er ikke realistisk å gå ut med nøyaktig leveransedato når du bestiller. Vanligvis tar en fiberutbygging fra 9 - 12 måneder totalt, men fordi planlegging, søknader og selve jobben varierer fra sted til sted, blir det vanskelig å estimere nøyaktig når leveransen er klar til bruk.

Du mottar en  e-post med leveransedato så snart informasjon om dette er klart.

?

Får jeg vite om jeg må grave selv når jeg bestiller?

Når du bestiller er det mest sannsynlig ikke besluttet om du må grave selv. Dette blir først avklart av fagfolk som gjennomfører prosjektering av området, og det skjer etter at interessen er kartlagt.

Les mer om egeninnsats og grave selv