Telenor oppgraderer SAFE: – En viktig forsikring mot digital svindel
SAFE fra Telenor får flere nye funksjoner. Blant annet vil du nå motta et varsel ved forsøk på kredittsvindel.
Samtidig som vi nordmenn legger fra oss flere digitale spor enn noensinne, blir svindelforsøk og ID-tyveri stadig vanskeligere å oppdage.
Til sammen har 9 av 10 nordmenn blitt forsøkt svindlet, mens hele 1,2 millioner av oss har blitt svindlet på nett, ifølge NorSIS.
Derfor oppgraderer Telenor nå sikkerhetspakken SAFE med nye funksjoner som gir deg enda mer effektiv beskyttelse og forsikring mot avanserte svindelmetoder. I tillegg samles alle funksjonene i Mitt Telenor-appen.
– Vi utvikler hele tiden tjenestene våre for å gjøre dem bedre og mer relevante for våre kunder. Det siste året har vi jobbet med å gjøre SAFE til et enda sterkere skjold mot digital kriminalitet – så både store og små kan føle seg trygge på nett, sier Aud Irene Vindenes, Market Manager i Telenor.
SAFE er Telenors beste forsikring mot digital svindel som sikrer deg og din husstand hjelp hvis uhellet skulle være ute.
Med SAFE får du rådgivning, økonomisk kompensasjon og bistand når du trenger det.
Varsler om noen låner penger i ditt navn
Stadig mer avanserte fremgangsmåter er én av de største årsakene til at så mange nordmenn har opplevd å bli svindlet på nett. I tillegg har verktøyene de kriminelle benytter seg av blitt tilgjengelig for enda flere de siste årene.
Da er det viktig med gode sikkerhetsløsninger som kan følge med på mistenkelig aktivitet og varsle deg raskt om noe skulle skje, forklarer Vindenes.
– Med SAFE får du automatisk et varsel om passordene eller personopplysningene dine havner på avveie. Du vil også få opp anbefalinger om hva du bør foreta deg, og hvem du eventuelt bør kontakte i slike situasjoner.
Med Telenors nye tjeneste Kredittvakt, som nå er en del av SAFE, blir du også varslet om andre forsøker å ta opp kreditt i ditt navn.
– Det har tidligere vært utfordrende å oppdage kredittsvindel i tide, fordi man ofte ikke har fattet mistanke før flere dager senere – når et brev om utført kredittsjekk har dumpet ned i postkassen. Som SAFE-kunde blir du nå varslet automatisk.
Nå mottar du nemlig en varsling med en gang en søknad godkjennes av banken eller kredittselskapet, dersom du eller andre tar opp kreditt i ditt navn eller øker kredittgrensen din.
– Dette gir kundene våre mulighet til å melde fra mye tidligere, slik at eventuelle overføringer kan stanses i tide, forklarer Vindenes.
Tjenesten gjelder for både kredittkort, forbrukslån og kjøpskreditt, og gir deg også konkrete anbefalinger til hva du bør gjøre i en slik situasjon.
Varsling:
ID-vakt – varsel om din personlige informasjon lekkes på nett.
Kredittvakt – varsel om kreditt eller usikrede lån tas opp i ditt navn.
Beskyttelse:
VPN – en privat linje å surfe på når du kobler til ukjente nett.
Hjelp:
Svindelforsikring – hjelp mot ID-tyveri og alle former for svindel på nett:
advokathjelp
juridisk rådgivning
psykologbistand
dekning mot økonomiske tap
hjelp til å fjerne uønsket innhold
forsikring mot app-kjøp gjort av barn under 12 år
– Varsler, beskytter og hjelper deg
I tillegg til å varsle deg i kritiske situasjoner, sørger SAFE for at du er beskyttet når du befinner deg på steder med usikret nett.
– Er du for eksempel på ferie eller befinner deg på en kafé med åpen Wi-Fi, kan alle SAFE-kunder benytte seg av den innebygde VPN-løsningen. I utlandet aktiveres denne automatisk når brukeren logger på trådløse nett, sier Vindenes.
SAFE inneholder også en egen svindelforsikring som gir deg hjelpen du trenger om uhellet faktisk skulle inntreffe. Dette inkluderer alt fra advokathjelp til dekning mot bruktkjøp på FINN og app-kjøp gjort av barn uten foreldres godkjenning.
– SAFE hjelper deg både før, under og etter at noe har skjedd, og er den eneste forsikringen i markedet med en så bred dekning. Forsikringen dekker deg også dersom du blir utsatt for svindel av noen du har en nær relasjon til, sier Vindenes.
– ID-tyveri, svindel og misbruk av kredittkort er blant de tingene våre kunder bekymrer seg aller mest for når surfer på mobilen. Det er nettopp disse tingene SAFE nå blir enda mer effektiv mot, sier Vindenes.
Som SAFE-kunde kan du når som helst kontakte vår forsikringspartner HELP for rådgivning eller juridisk hjelp.