Sikkerhet

Svindelanropene du aldri fikk: Slik gjør spoofing-filteret hverdagen din bedre

I 2024 blokkerte Telenor 54,5 millioner svindelanrop. Bak dette høye tallet skjuler det seg gode nyheter for oss alle.

Du får færre svindelanrop med nytt spoofing-filter. Her snakker en glad dame i telefonen

Aner du ugler i mosen om et ukjent nummer ringer deg på mobilen, er du ikke alene: Mengden telefonsvindel de siste årene har nemlig gjort dette til en reell plage for nordmenn flest.

Mot slutten av 2024 fikk imidlertid kampen mot slike svindelanrop et betydelig løft.

Takket være et samarbeid mellom norske teleoperatører, er det nå mye vanskeligere for svindlere å misbruke norske mobilnumre med såkalt spoofing.

Se hvordan Telenors mobilabonnement gjør deg tryggere ›

Du får færre svindelanrop

Telenor har i flere år hatt et veldig effektivt spoofing-filter, men dette har bare fungert for anrop som foregår innenfor nettopp Telenors mobilnett.

– Men takket være et nytt samarbeid mellom alle mobiloperatørene som kom på plass i november, har vi endelig fått et system som blokkerer for spoofing på tvers av alle mobilnettene i Norge, forteller Thorbjørn Busch, leder for Abuse, Fraud & Crime-teamet til Telenor.

Dermed kan Telenor nå identifisere og blokkere spoofede anrop med mobilnummer som hører hjemme hos andre operatører.

– I praksis betyr dette at sjansen for at svindlere kan ringe deg fra ukjente, norske mobilnummer er blitt kraftig redusert, sier Busch. 

Thorbjørn Busch i Telenor
STORE TALL, TYDELIG EFFEKT:Thorbjørn Busch, leder for Abuse, Fraud & Crime-teamet til Telenor, ser en tydelig effekt av de nye sikkerhetstiltakene.

Dette er også en viktig grunn til at hele 20,9 millioner svindelanrop ble blokkert i løpet av de siste tre månedene av 2024 – en nær dobling fra perioden før, ifølge Telenors sikkerhetspuls for siste kvartal av 2024. I løpet av hele fjoråret ble 54,5 millioner svindelanrop stanset totalt, altså mer enn én million i uka i snitt.

– De høye tallene viser helt tydelig hvor viktig denne sikkerhetsløsningen er. Forhåpentlig gjør det at du kan føle deg tryggere på å ta telefon når det ringer fra et ukjent norsk mobilnummer – og at det faktisk er en person du har lyst til å snakke med i andre enden, sier Busch.

Hva er spoofing?

Spoofing (engelsk for forfalskning) innebærer at de kriminelle «visker ut» nummeret de opprinnelig ringer fra – ofte et utenlandsk nummer. Med enkle tekniske grep har de kunnet erstatte dette med et nummer de selv kan velge, og da gjerne et norsk nummer.

Når du ser at det ringer fra et ukjent norsk nummer i displayet, er nemlig sjansen større for at du tar telefonen enn om du ser at det ringer fra utlandet. Og tar du telefonen, er du ett steg nærmere å bli lurt.

Stanset 500 anrop i sekundet

Ved at informasjon deles mellom teleoperatører på denne måten, gir ifølge Busch en unik oversikt over totalbildet som tidligere ikke har vært mulig:

– De første dagene etter vi hadde på dette filteret, var vi i stand til å identifisere og blokkere mellom 200 000 og 250 000 unike numre som ble forsøkt spoofet per dag. På det meste blokkerte vi 500 anrop i sekundet.

En konsekvens av at det er blitt vanskeligere å spoofe norske nummer, er at mengden spoofing-anrop fra Sverige og Danmark har økt kraftig

Normal trafikk fra Sverige og Danmark til kunder i Norge lå tidligere på om lag 5000-7000 anrop daglig – et tall som steg til opp mot 800 000 daglige anrop etter at den nye sikkerhetsløsningen ble aktivert.

– De kriminelle håper at nordmenn er mer tilbøyelige til å ta telefonen om det ringer fra et naboland, i motsetning til om anropet kommer fra fjerne himmelstrøk. Det er derfor greit å være litt ekstra på vakt overfor anrop fra utlandet, sier Busch.

PayPal-svindel

Selv om Telenor stopper en betydelig del av svindelanropene fra utlandet, slipper noen fortsatt gjennom. Mange av disse anropene er knyttet til såkalt PayPal-svindel, der ofrene hører en talemelding om at det er gjort et kjøp på PayPal-kontoen deres. De blir deretter bedt om å taste 1 for videre assistanse – og settes da over til en svindler som forsøker å få tilgang til BankID under påskudd av å hjelpe til.

Færre svindel-SMSer

Mens anropene har økt, har vi sett en nedgang i antall blokkerte svindel-SMSer.

I fjerde kvartal stoppet Telenor 13,9 millioner slike meldinger, en nedgang fra tidligere perioder – mye på grunn av at sikkerhetsfiltrene for SMS er blitt betydelig bedre. Dette til tross for både Black Friday og julehøytiden, som tradisjonelt har vært travle perioder for svindelforsøk.

En del av forklaringen ligger i stadig bedre sikkerhetsfiltre med kunstig intelligens som gjenkjenner angrepsmønstre, samt flere bedrifter som tar i bruk SenderID-beskyttelse. Dette hindrer kriminelle i å misbruke bedriftsnavn som avsendere i SMS-er – for eksempel at det står et bank-navn som avsender, i stedet for et telefonnummer.

– Som en konsekvens av dette, forventer vi færre svindelmeldinger over SMS i 2025. Men problemet forsvinner dessverre ikke, ettersom vi også forventer en økning av svindelmeldinger gjennom nettbaserte meldingstjenester som iMessage, WhatsApp, RCS og lignende – der våre sikkerhetsfiltre ikke virker, sier Busch.

«Hei mamma!»-svindel

Dermed vil mest sannsynlig enkelte svindelformer som «Hei mamma!»-meldinger fortsette å være et problem.

– Disse meldingene spiller på tillit og relasjoner. Ofrene manipuleres til å tro at det er deres egne barn som har fått nytt mobilnummer og ber om hjelp i form av penger. Det samme gjelder falske meldinger fra svindlere som utgir seg for å være bankansatte, sier Busch.

At mange SMS-meldinger med svindelinnhold nå blir blokkert, kan potensielt føre til at de kriminelle beveger seg over på e-post – og sender ut spam med falske lenker der.

Også her har Telenors sikkerhetsfilter Nettvern en viktig funksjon, ved at det kan forhindre deg fra å bli svindlet på falske nettsider om du skulle trykke på en slik lenke.

Eksempel på en "Hei Mamma"-svindelmelding
UTBREDT SVINDEL:Eksempel på en «Hei mamma!»-melding Telenor har blokkert.
Hva kan du gjøre?

Selv om spoofingfilteret og andre tiltak har gjort det tryggere å bruke mobilen, er det fortsatt viktig å være på vakt. Her er noen gode råd:

  • Sjekk numre som kontakter deg: Hvis du mottar anrop eller meldinger fra et utenlandsk eller norsk nummer du ikke kjenner igjen, vær skeptisk.

  • Vær forsiktig med tastetrykk: Får du en talemelding som ber deg trykke en tast for hjelp, legg på.

  • Bruk trygge abonnementer: Telenors abonnementer kommer med innebygde sikkerhetstjenester, blant annet kraftige sikkerhetsfiltre som beskytter deg mot svindelanrop, svindel-SMSer og utrygge nettsider.