– Vi får henvendelser om alt mulig, fra svindelforsøk til nakenbilder på avveie, sier Linn Monsen, advokat og fagansvarlig for ID-tyveri og netthets i HELP.
Hun er en av advokatene som bistår Telenor-kunder som har SAFE Svindelforsikring gjennom sikkerhetspakken SAFE.
Forsikringen er nå blitt utvidet til å gjelde alle former for nettsvindel, i tillegg til ID-tyveri og misbruk av betalingskort – og inkluderer også opptil 30 timer advokathjelp om du kommer i en knipe.
Hjelpen kan derfor ofte bare være en telefonsamtale unna, understreker Monsen.
– Det er ofte vanskelig å vite hva du skal gjøre hvis du blir utsatt for svindel. Men gjør du ingenting, kan skaden bare bli større. Som advokat, er min jobb å holde hodet kaldt for deg, sier hun.
Her kan du høre advokat Linn Monsen i HELP fortelle om hvem som typisk kontakter dem, og hva de gjerne trenger hjelp med:
Fem problemer du kan få hjelp til å løse
Med SAFE får du hjelp med en lang rekke problemer i den digitale hverdagen. Her gir Linn Monsen noen eksempler på utfordringer du kan få hjelp til å løse:
1. «Phishing» og ID-tyveri
Phishing er en svindelform der du blir kontaktet på e-post, telefon eller SMS av noen som utgir seg for å være en person, bedrift eller organisasjon du kjenner eller stoler på, og som lurer til seg sensitiv informasjon.
– Vi har blant annet hjulpet kunder som er blitt lurt til å gi fra seg kortinformasjon og har fått trukket penger fra bankkontoen sin. Med hjelp fra en advokat, har kundene fått tilbakebetalt tapet fra banken, forteller Monsen.
«En kunde ble utsatt for phishing via Messenger, og ble trukket over 40 000 fra kortet sitt. Etter rask dialog med banken fikk kunden tilbakebetalt hele beløpet.»
2. Nakenbilder på avveie
Det å oppleve at bilder, du har delt med noen andre i fortrolighet, blir spredd videre på nett, kan være svært fortvilende. I slike situasjoner føler man ofte på skam, noe som gjør det vanskelig å søke hjelp fra andre.
Det å ringe til en fagperson for å få hjelp – og som i tillegg har taushetsplikt – kan da være et viktig og betryggende første steg.
– Vi har sørget for å fjerne private bilder som er lastet opp på ulike nettsteder. Vi har også rådgitt kunder som blir utsatt for utpressing i slike saker, sier Monsen.
«En kunde var ufrivillig med i en video på YouTube. Den som hadde publisert videoen nektet å fjerne denne, men etterkom kravet etter at vi tok kontakt.»
3. Hacking i sosiale medier
Det er lite som er så frustrerende som når uvedkommende bryter seg inn i kontoen din på sosiale medier. Hvis hackere tar over kontoen din, kan de sende meldinger til alle i kontaktlisten din – i et forsøk på å svindle også dem, i ditt navn.
– Det kan være vanskelig å få kontroll over profiler som er hacket, men vi har god kjennskap til hvordan hackerne opererer, og kan komme med skadeforebyggende råd for å forhindre et økonomisk tap, sier Monsen.
«I tilfeller som dette, vil vi typisk vise til rapporteringsmulighetene hos Facebook, og bistå dersom det oppstår konkrete spørsmål eller utfordringer knyttet til dette.»
4. Belastende søkeresultater
Har du opplevd at pinlige eller negative lenker havner på første side, når noen googler navnet ditt?
Vi hjelper deg med å få avindeksert artikler og blogginnlegg som dukker opp ved google-søk på navnet ditt. Avindeksering betyr at sakene ikke lenger dukker opp i søket, uten at saken er slettet fra nettsiden.
– Noen ganger kan det være vanskelig å få slettet sakene. Da kan det beste valget være å avindeksere, sier Monsen.
«En kunde opplevde at nyhetsoppslag og blogginnlegg som kom på navnet til vedkommende, påvirket mulighetene til å for eksempel komme på jobbintervju. Vi gikk i dialog med Google og fikk fjernet de belastende søketreffene.»
5. Mobbing og trakassering på nett
Dessverre opplever mange barn å bli mobbet på nett og mobil. Det gjelder hele ett av fire barn i alderen 9–18 år år, ifølge Medietilsynet – men rammer i aller høyeste grad også voksne.
– I tilfeller der barn er involvert, kan vi gi råd til foreldre. For eksempel der det er publisert videoer av barna på TikTok uten deres samtykke. Vi går også i dialog med mobbernes foreldre hvis det blir ansett som hensiktsmessig.
«En ung kunde opplevde mobbing på TikTok. Etter dialog med mobberens familie og TikTok ble videoene fjernet.»
Lett å ta kontakt
Det er ikke alltid så mye kunden trenger hjelp med, forteller Monsen. Noen ganger er det bare fint å få en bekreftelse på at det man gjør er riktig – eller at det man er blitt fortalt av banken, er rett.
– Den bekreftelsen fra en fagperson, som kjenner lovverket og har jobbet med lignende saker før, kan være beroligende i en stressende situasjon, sier hun.
Men uansett hva du trenger hjelp med, er det enkelt å få tak i en advokat når du har SAFE.
– Det er en trygghet å ha en fagperson i ryggen. Med SAFE har du noen som kan ta kampen på dine vegne.
Her kan du høre Linn Monsen i HELP fortelle om hvorfor det kan være fint å snakke med en advokat om du blir utsatt for nettsvindel eller ID-tyveri:
Inkludert i SAFE Svindelforsikring:
Advokathjelp
Rettshjelp på inntil 3 millioner kr av en personlig advokat som følger deg opp og bistår deg med det du har opplevd.
Trygghet og hjelp ved netthandel
Gjelder både bruktkjøp (f.eks. på Finn.no) og kjøp av nye varer. Du får tilbakebetalt fra 500 kr opptil 3.000 kr hvis du mottar feil eller mangelfull vare eller ved uteblitt levering.
Rådgivning
Opptil 30 timer rådgivning fra advokat. Forsikringen kan brukes etter at skaden har oppstått, i tillegg til før skaden har skjedd, som forebyggende tiltak.
Psykologhjelp
Psykologbistand for inntil 30 000,–.
Økonomisk tap
Ved ID-tyveri dekkes tapt lønnsinntekt for inntil 15 000,– og annet tap inntil 100 000,–.
Hjelp til å slette ...
... innhold som andre har publisert om deg på internett.
Dekker husstanden
Både du og husstanden er dekket.