Sikkerhet

Så enkelt kan andre ta opp kreditt i ditt navn

Med Telenors nye tjeneste Kredittvakt har du en større sjanse til å avsløre svindlerne i tide.

Med kredittvakt kan du få varsel ved kredittsvindel

Plutselig dukker det opp et brev om at noen har utført en kredittsjekk av deg. Problemet er bare at du ikke har søkt om lån eller kreditt. Hva gjør du?

– Oppdager du et gjenpartsbrev i posten uten å ha søkt om lån eller kreditt, er risikoen stor for at du har blitt utsatt for et ID-tyveri, sier advokat Petter Dines Olsen. 

Dines Olsen er fagansvarlig for ID-tyverisaker i HELP forsikring og snakker jevnlig med kunder som har blitt utsatt for svindel. 

– Heldigvis finnes det flere ting du kan og bør gjøre for å hindre at situasjonen blir verre enn nødvendig – og jo raskere du oppdager at noe ikke stemmer, desto bedre, sier advokaten.

For selv om skaden allerede er skjedd, kan du begrense mye ved å fange opp mistenkelig aktivitet tidlig. Med Kredittvakt fra Telenor blir nettopp dette enklere. Tjenesten gir deg nemlig automatisk et varsel om noen tar opp lån i ditt navn.

Kredittvakt er en del av SAFE
  • Kredittvakt er inkludert i Telenors sikkerhetspakke SAFE, og gir deg automatisk et varsel om noen forsøker å ta opp lån eller kreditt i ditt navn.

  • Som SAFE-kunde kan du også når som helst kontakte vår forsikringspartner HELP for rådgivning eller juridisk bistand.

Ta kontakt for hjelp >

Slik skaffer de seg tilgang til din BankID

Saker der personopplysninger misbrukes for å ta opp lån og kreditt i andres navn, er ikke noe nytt. Innføring av sikkerhetsmekanismer som signatur med BankID eller annen elektronisk ID, har imidlertid skapt behov for nye fremgangsmåter.

Flere av sakene skjer i nære relasjoner, der gjerningspersonen har fysisk tilgang til offerets mobiltelefon. Samtidig finnes det i dag flere måter kriminelle kan få tak i all informasjonen de trenger, sier Dines Olsen.

Advokaten frykter det kan komme en bølge av denne typen kriminalitet, siden BankID allerede er et opplagt mål for kriminelle i så mange saker i dag.

– Hva som trengs for å ta opp et forbrukslån eller å opprette et kredittkort eller kjøpskreditt, varierer fra leverandør til leverandør. Hos mange holder det å oppgi personopplysninger, inntekt og å signere med BankID. 

Advokat Petter Dines Olsen i HELP
GIR RÅD VED KREDITTSVINDEL: Petter Dines Olsen er advokat og fagansvarlig for ID-tyverisaker i HELP forsikring.

– Vi hører i dag om flere ulike fremgangsmåter hvor kriminelle har gått målrettet nettopp etter offerets BankID. I slike saker har offeret ofte blitt lurt ved hjelp av sosial manipulasjon, der svindlerne har utgitt seg for å være fra politiet eller banken, gjerne via telefon. 

I slike situasjoner forsøker svindlerne som regel å overføre penger fra offerets bankkontoer, men fremgangsmåten kan i prinsippet også brukes til å skaffe seg lån og kreditt i offerets navn. 

I verste fall merker du ikke noe før inkassokravene begynner å renne inn, og da kan det være snakk om summer på flere hundre tusen. I tillegg kan det ødelegge kredittverdigheten din for alltid, forklarer advokaten.

– Har man først tilgang til BankID, sitter man på mange måter med «nøkkelen til hvelvet».

– Viktig å varsle banken i tide

Noe som kan gjøre det utfordrende å oppdage at andre har søkt om lån eller kreditt i ditt navn, er at man kanskje ikke fatter mistanke om at noe er galt før man mottar et brev fra kredittopplysningsforetaket, forklarer Dines Olsen. 

Ofte kan det ta flere dager før offeret sjekker Digipost, eller at brevet dukker opp i posten. Har svindleren tilgang til postkassen din, får du kanskje aldri dette brevet.

– I slike saker er det viktig å kontakte banken og få nødvendig hjelp i tide. Jo tidligere du melder fra, desto større er sjansen for at man rekker å stanse overføringer og sikre digitale spor.

I mange slike saker brukes såkalte «muldyr». Det vil si at pengene overføres til en person som også er manipulert av svindlerne – før pengene deretter veksles inn i kryptovaluta. 

– Kobles banken inn i tide, er det mulig å spore overføringene før de digitale sporene slettes – slik at det er mulig for politiet å identifisere gjerningspersonene.

Aud Irene Vindenes, Market Manager i Telenor
VARSEL VED SVINDELFORSØK: Med Kredittvakt i SAFE får du et varsel straks noen forsøker å ta opp kreditt i ditt navn, sier Aud Irene Vindenes, Market Manager i Telenor.

Gir deg automatisk varsel om svindelforsøk

For å gjøre det lettere å oppdage denne typen svindel og reagere i tide, har Telenor utviklet en tjeneste som varsler deg automatisk når noen søker om lån eller kreditt i ditt navn. 

Med tjenesten Kredittvakt mottar du nemlig automatisk et varsel straks en søknad om kreditt godkjennes i ditt navn, forklarer Aud Irene Vindenes, Market Manager i Telenor.

– Telenor har utviklet Kredittvakt i samarbeid med Norsk Gjeldsinformasjon, en unik tjeneste på det norske markedet, som gjør at vi umiddelbart kan gi beskjed om noen søker om å opprette et kredittkort eller forbrukslån i ditt navn.

Tjenesten er inkludert i Telenors sikkerhetspakke SAFE, der du som kunde også er sikret advokathjelp om du skulle bli utsatt for denne eller annen type svindel, sier Vindenes.

– ID-tyveri, svindel og misbruk av kredittkort er blant de tingene våre kunder bekymrer seg aller mest for når de logger på nettet. Det er nettopp disse tingene SAFE nå blir enda mer effektiv mot.

Dette er Kredittvakt fra Telenor:
  • Med Kredittvakt får du automatisk varsel hvis du eller andre tar opp kreditt i ditt navn eller øker kredittgrensen din – enten det gjelder kredittkort, forbrukslån eller kjøpskreditt.

  • Sammen med varselet gir Kredittvakt deg anbefalinger om hva du bør gjøre videre og hvem du bør kontakte.

  • Tjenesten er inkludert i SAFE og tilgjengelig for alle SAFE-kunder.

  • Med SAFE får du rådgivning, økonomisk kompensasjon og bistand når du trenger det.

Bestill SAFE for 199‚-/mnd >