Se opp for falske e-poster om SAFE – de kommer ikke fra Telenor!
E-posten skremmer deg med at du er utsatt for cyberangrep og hackere … men kommer i virkeligheten fra hackere, som forsøker å angripe deg.
Mange har de siste årene valgt å beskytte sitt digitale liv med sikkerhetspakken SAFE fra Telenor – som kan gi deg hjelp med alle former for nettsvindel.
Nå er det dessverre nettopp SAFE som blir misbrukt i en rekke falske e-poster som tilsynelatende skal komme fra Telenor.
De falske e-postene opplyser deg om at SAFE-abonnementet er utløpt, og at du derfor «er ubeskyttet mot cyberangrep og hackere».
Når du deretter blir bedt om å trykke på en lenke for «mer informasjon», blir du ledet inn til en falsk nettside – der de nettkriminelle står klare til å lure fra deg bankinformasjon, brukernavn, passord eller andre personsensitive opplysninger.
Ikke trykk på denne lenken – og ikke oppgi slik informasjon. Disse e-postene er ikke fra Telenor, men fra cyberkriminelle som forsøker å svindle deg.
Dette er de falske e-postene
Til (brukernavnet på e-posten din),
Påminnelse om SAFE
Vi har forsøkt å kontakte deg flere ganger med varsler og meldinger, men vi har ikke mottatt noe svar fra deg.
Vennligst forny abonnementet ditt, da du nå er ubeskyttet mot cyberangrep og hackere.
For din sikkerhet anbefaler vi på det sterkeste at du fornyer abonnementet.
Mer informasjon (dette er en lenke til en falsk nettside , red. anm.)
Med vennlig hilsen
Telenor
Til tross for at disse e-postene ser profesjonelle ut, understreker vi at de er falske og altså ikke kommer fra Telenor.
Har du mottatt en slik e-post kan du derfor trygt slette den – og ikke trykke på lenkene i den. Disse vil føre deg til falske nettsider, der målet er å lure deg til å oppgi privat informasjon, som for eksempel kontonummer og BankID.
Hvis du har aktivert sikkerhetsfilteret Nettvern+ vil de fleste falske nettsidene bli blokkert. Vi anbefaler sterkt at du aktiverer tjenesten hvis du ikke allerede har gjort det – her kan du sjekke om Nettvern eller Nettvern+ er aktivert på nettet ditt.
Har du allerede klikket på noe i e-posten og mistenker at du kan ha blitt rammet av svindelen, bør du følge disse rådene.
Og – dersom du faktisk har SAFE – er det fint å vite at du kan få rådgivning, økonomisk kompensasjon og bistand når du trenger det.
Se nøye på språket som benyttes i e-posten. De falske e-postene har ofte skrivefeil og er ikke grammatisk korrekt. Men, som du kan se i dette tilfellet, kan svindelmeldinger også ha godt norsk språk.
Se hvem som er avsender av e-posten. Selv om disse e-postene tilsynelatende kommer fra en telenor.no-adresse, er det ikke Telenor som er avsender.
Tenk over hva det er avsender prøver å formidle. Er egentlig SAFE-abonnementet ditt utløpt? Dette kan du enkelt sjekke i Mitt Telenor-appen.
Prat med noen om innholdet i e-posten. Ofte kan slike samtaler bidra til å gjøre det tydeligere om dette er et svindelforsøk eller ikke.