Det finnes hundretusenvis av falske nettsider som forsøker å lure forbrukere til ta feil valg på nett. Mange av sidene kan se helt genuine ut, og går man inn på en av disse, kan man bli utsatt for phishingangrep eller få virus.
"Phishing" er et spill på ordet "fisking" etter personlig informasjon. Phishing er en type svindel der offeret blir lurt til å gi fra seg sensitiv informasjon som personnummer, passord eller kortinformasjon. Phishingangrep foregår ofte via e-post, hvor avsenderen fremstår som en seriøs virksomhet, for eksempel en bank.
Når du surfer på Telenors nett, er Nettvern filteret som forteller om en side kan inneholde virus eller phishing. På denne måten vil du få beskjed om du er på vei til en infisert side, og bli nektet tilgang. Dette gjelder også hvis du trykker på lenker du blir tilsendt via e-post eller SMS.
Nettvern er innebygget i Telenors nett, det betyr at filteret er aktivt når du surfer på wi-fi med bredbånd fra Telenor. Det samme gjelder mobilt bredbånd fra Telenor. Når du surfer på wi-fi som har andre bredbåndsleverandører, er du altså ikke beskyttet av Nettvern.
Ofte stilte spørsmål rundt Nettvern
Hva er en infisert side?
Hva menes med en "kjent" nettside?
Følger Telenor med på hvilke sider jeg går inn på?
Sensurerer dere politisk innhold?
Kan man fortsatt velge å gå inn på siden selv om man får advarsel?
Hvordan kan jeg whiteliste sider jeg vet er trygge som har blitt blokkert av Nettvern?
Del aldri personlig informasjon som personnummer, passord og pinkoder.
Husk at seriøse aktører aldri vil be om personlig informasjon på e-post.
Det som høres for godt ut til å være sant – er som regel det.
Bruk virusprogrammer og brannmur.
Hold musepekeren over lenken for å se om linkadressen er til å stole på.
Ta en titt på språket – dårlig norsk er ofte et tegn på svindel.
Les mer om sikkerhet
Sikkerhet
Nettsvindelen øker – slik er du føre var!
Sikkerhet
Sjekk om passordet ditt har blitt stjålet
Sikkerhet