Internett

Rekordmange svindelangrep hittil i år

Cyberangrep og phishing er bare to av truslene som kan ramme deg over hjemmenettet. Derfor tar Telenor kampen for ditt digitale hjem, uten at du forstyrres. 

Hackere truer sikkerheten på nett

– Phishing er det som berører vanlige folk mest, forteller sikkerhetsanalytiker Dag Eng.

Han jobber blant annet med Nettvern, en tjeneste Telenor har utviklet for å fange opp og stanse svindelforsøk på nett. Hver måned stanser Nettvern folk fra å komme inn på opptil 150 000 ondsinnede nettsider, som er satt opp for å stjele person- og kredittkortinformasjon. 

Dette bidraget er viktig. Ifølge Security Magazine ble det registrert rekordmange phishing-angrep i første kvartal 2022. 

Samtidig er flere enn 100 000 nordmenn blitt utsatt for ID-svindel de siste to årene.

Jobben med å avverge kriminalitet på nett er med andre ord formidabel. Heldigvis har Telenor flere våpen på lager.

Alt om sikkerhet på nett

Viktig samfunnsoppdrag

Ifølge Thorbjørn Busch, senior sikkerhetsanalytiker i Telenor, er selskapet i en unik posisjon for å ta opp kampen mot truslene. Telenor har nemlig ansvaret for å sikre hele nettet. 

Mens andre aktører kanskje bare har ansvaret for deler av leveransen, tar Telenor ansvaret for alt fra kjernenettet i bakken og i lufta til hjemmenettet i hundretusenvis av norske boliger.

Silje Vatne i Telenor
Thorbjørn Busch i Telenor.

– 80 prosent av all datatrafikk i Norge går gjennom våre nett. Det gir oss et viktig oppdrag: Å sikre samfunnskritiske aktører og samtidig sørge for sikkerheten til alle som kjøper tjenester og produkter fra oss, forklarer han. 

Et annet potensielt nyttig virkemiddel i kampen mot nettkriminalitet er Telenors nyeste ruter, WiFi Ruter, som oppdateres automatisk. 

Oppdages det et sikkerhetshull sender Telenor en oppdatering – uten at du som bruker merker noe som helst. 

– Vårt mål er å ta opp kampen mot kriminelle og andre trusler på nett, uten at det forstyrrer kundene våre mer enn nødvendig, forklarer Thorbjørn Busch.

Kort frist? Vær mistenksom

Å spre informasjon om de kriminelles metoder er også en viktig av forsvaret. 

Det vanligste er at svindlerne forsøker å lure deg til å utføre en handling.

Det kan være å åpne et e-postvedlegg, klikke på en lenke eller betale en falsk regning – populært kalt phishing.

Phishing betegnelse på digital snoking eller fisking etter sensitiv informasjon, som passord eller kredittkortnummer. 

Svindelforsøk blir ofte sendt ut til mange samtidig, til mottakere svindlerne ikke vet mye om. For å virke troverdige misbruker de ofte varemerker tilknyttet store og kjente selskaper, eller offentlige foretak og etater, og sender ut meldinger i samme tidsrom som fakturaer forfaller eller for eksempel skattemeldingen kommer.

– Et standard phishingforsøk er at du får en melding fra Posten om at tollen har beslaglagt en pakke til deg, og en lenke der du må fylle inn kortopplysninger. Det er alltid svindel. Ekspeditøren legger bestandig ut for toll, og gir deg beskjed om at du må tilbakebetale i ettertid. 

Svindlerne har også misbrukt Telenors varemerke, og sendt ut falske fakturaer.

– Da får du en mail som angivelig er fra Telenor, og det står typisk at du har betalt fakturaen dobbelt opp. Så får du en lenke til en side der du blir bedt om å taste inn kortopplysninger for å få tilbake pengene, forklarer Dag Eng.

Sjekk at Nettvern er aktivert

For å unngå slike hendelser, bør du aldri trykke på lenken i mailer du ikke er helt sikker på at kommer fra riktig avsender. 

– Hvis du er i tvil bør du i stedet gå direkte inn på selve nettsiden til leverandøren, istedenfor å trykke på lenken. Da skjer det uansett ingen skade. 

Dag Eng anbefaler alle som er opptatt av sikkerhet å ha Nettvern aktivert når du surfer. Et basisfilter som blokkerer de vanligste, utrygge nettsidene, slik at du kan surfe litt tryggere  – Inkludert i bredbånd fra Telenor.

Spør alltid om du er usikker

Den kanskje enkleste måten å gjenkjenne phishing på, er at svindlerne setter kort frist på å betale eller åpne et vedlegg.

– Svindlerne blir mer og mer utspekulerte, og det kan være vanskelig, selv for meg, å vite om det er phishing eller ikke. Men er det en mail eller SMS med kort frist, bør du være på vakt. Ingen seriøse bedrifter vil sende noe i siste liten.

Svindlerne sender også ofte ut slike meldinger på et tidspunkt der kundeservice er stengt, eller det kan være vanskelig å få tak i hjelp.

Får du en slik melding, og er i tvil om hva du skal gjøre, er Dag Engs beste råd å spørre noen.

– Det kan være en venn, kollega eller et familiemedlem. Uansett er det lurt å spørre noen du kjenner, og sammen er det enklere å se hva som er svindel og ikke.

Du kan også sende inn bekymringer om adresser til annet du mistenker er phishing til Abuse i Telenor, som jobber med aktivt å blokkere ting, ved å sende en mail til abuse@telenor.net, eller ta kontakt med kundeservice for å få hjelp.

Alt om sikkerhet på nett