• Hvordan forbereder Telenor seg på uvær?

    Vi følger selvsagt med NMIs varsler. Når vi vet at et uvær er på vei gjør vi følende:

    o  Sjekker at vi har tilstrekkelig bemanning på vårt operasjonssenter, og bemanner opp om nødvendig

    o  Sjekker lagerstatusen på relevant utstyr, og flytter de om nødvendig til uværsområdet

    o  Vi holder løpende kontakt med våre entreprenører. De flytter ressurser til uværsområder om nødvendig

    o  Vi har også løpende kontakt med kraftselskaper i de aktuelle områdene. Erfaringen har vist seg å være at kraftutfall ofte er det som rammer vårt mobilnett.

    o  Telenor har representanter i alle fylkesberedskapsråd hos statsforvaltere i fylkene. Da får vi god innsikt i en krises omfang under og etter uværet.

    o  NB: Telenor setter alltid liv og helse før alt annet. Det betyr at vi aldri setter våre folk i fare ved å starte utbedring av skader i nettet før vi har vet at det er sikkert å jobbe i området.

  • Hvor lenge er det batterikapasitet på basestasjonene ved strømbrudd?

    Vi har batterikapasitet fra 2-4 tilmer alt etter hvor basestasjonene er plassert.

  • Er det mulig å ringe nødnumre selv om mobilnettet er nede?

    Ja, moderne mobiltelefoner er satt opp slik at de kan ringe nødnumre så sant andre operatører har et fungerende nett i det aktuelle området.

  • Er det mulig å ringe hvis mobilnettet er nede, men bredbåndet virker?

    o   Ja, hvis du har tilgang på bredbånd kan du ringe. Men husk da at rekkevidden kan være begrenset utenfor eiendommen med bredbånd.

    o   Tale på trådløs nett (wifi) betinger at mobiltelefonen har støtte for dette og er slått på i mobiltelefonens meny.

Telenors mobile tur- og fjellvettregler

  1. Vær forberedt på å klare deg uten mobil på tur eller på fjellet. Ikke la mobilen være ditt sikkerhetsutstyr!

  2. Ikke avtal å ringe til faste tider. Du kan befinne deg i et område uten dekning.

  3. Ikke stol på at du har dekning overalt.

  4. Vær forsiktig hvis du må opp i høyden for å søke dekning. Det kan være fare for ras.

  5. Spar på batteriet, du kan få bruk for det.

  6. Husk lader og nødlader/powerbank. Powerbank tilkoblet holder også mobilen mer varm i kulda.

  7. Oppbevar mobiltelefon og ekstra ladeenhet nær kroppen. Kulden reduserer batterienes levetid og kapasitet.

  8. Hvis nettet til din mobiloperatør ikke fungerer, kan du ringe 110, 112 og 113 via nettet til en annen operatør (forutsatt at det fungerer): Slå av mobilen. Ta ut SIM-kortet, eller skru på mobilen uten å taste pinkode. Slå på mobilen. Ring 112.

  9. Slå aldri av mobiltelefonen for å spare strøm hvis du er i nød, selv om du er utenfor dekning. Redningshelikopter bruker imsi catcher (et apparat som brukes til å fange opp mobiltrafikkdata og spore bevegelsene til mobiltelefonbrukere) når de leter etter deg og vil se din mobil hvis den er slått på.

Illustrasjon av blå skyer

Driftsmeldinger

Sjekk om det er registrert en driftsmeldt feil på din adresse.

Les mer
Illustrasjon av et appicon med bokstaven "O"

Dekningskart

Sjekk dekningen der du er på dekningskartet.

Les mer