På verdensbasis kastes 1/3 av maten som produseres, og i Norge kaster vi 385.000 tonn med mat i året. Det tilsvarer hver åttende handlepose – rett i søpla. Matsvinnet har en verdi på ca 22 milliarder kroner i året. For hver porsjon mat som blir reddet blir det sluppet ut 2,5 kg mindre CO2.
Derfor har Telenor Eiendom, ISS og Telenor Norge inngått et samarbeid, inspirert av organisasjonen Matvett, for å forebygge og redusere matsvinn. Telenor Norge deler Matvetts mål i kampanjen KuttMatsvinn2020 som handler om å redusere matsvinnet med 20 prosent innen 2020 hos deltakende serveringssteder. Det overordnede målet er å bidra inn i arbeidet med å nå FNs bærekraftmål 12.3 om å halvere matsvinnet innen 2030.
Kollegaer krevde handling
Tilbake i september 2018 var Telenor-ansatt Kari Erlandsen en av flere engasjerte ansatte som mente at «nå må vi gjøre noe med avfallet vårt!».
-Jeg kontaktet da Telenor Eiendom og gleden var stor da det viste seg at de sammen med ISS, som leverer kantinetjenester her på Fornebu, allerede hadde tenkt samme tanken. ISS hadde allerede signert avtale med Matvett og alt var klart til implementering i løpet av få uker, forklarer hun.
Så gikk det slag i slag; ISS kjøpte inn vekter, det ble lagt en kommunikasjonsstrategi ut mot ansatte, og kampanjen ble rullet ut.
Veier maten
De tre vektene måler både hvor flinke man er på kjøkkenet til å utnytte maten man kjøper inn, hvordan man utnytter overskuddsmat, og mengden matavfall fra besøkende i kantinene.
-Når god og spiselig mat havner i søpla så blir det til matsvinn. Det er ikke bare maten som havner i søpla, men også alle ressursene som ligger bak det å produsere, foredle, frakte og oppbevare maten, forklarer Øyvind Sitter i ISS.
-Siden oppstarten i september for et år siden har vi redusert matsvinn som utgjør 33 prosent per gjest. Det kan alle ansatte være stolte av, sier han.
Inspirerer ansatte
Det har vært viktig for prosjektet å kommunisere til ansatte fremgang underveis. Dette gjøres både på plakater i kantinene, og på Workplace.
-De ansatte sier at de følger med på tavlene og grafikken for å følge utviklingen. På denne måten får de se konkrete resultater av innsatsen fra dag til dag. Det liker de. Mange ansatte har kommet til meg og sagt at de har blitt flinkere til å kaste mindre mat hjemme og at de tenker enda mer på kildesortering. Det inspirerer, sier Erlandsen.
Nominert til pris
Over 2000 serveringssteder er med i denne kampanjen, derfor var det veldig imponerende at gjengen på Telenor Fornebu ble ett av tre tiltak som ble nominert i kategorien «Beste tiltak 2018» på Kutt Matsvinn-konferansen 2018.
Det ble fremhevet av juryen at samarbeidet mellom tre store aktører fungerte svært godt og gav kjappe resultater. Prosjektet fikk også ros for å ha kommunisert daglige oppdateringer til ansatte om fremgang og målinger på grammet.
-Jeg er veldig stolt over hva gjengen her på Fornebu har fått til på så kort tid, og bli nominert som en av tre på beste tiltak i 2018 henger høyt. Jeg vil gjerne få berømme gode kolleger og partnere både fra ISS og Telenor Eiendom som alle har vært med på å levere så konkret på så kort tid, sier initiativtaker, Kari Erlandsen.
Ansatte kan kjøpe med seg overskuddsmat ved slutten av dagen via appen Too good to go
Fjerning av kvitteringer i kantinene
Plastbestikk er erstattet av bambusbestikk
Kildesortering av avfall i kaffebarene
Fjerning av plasttrekk og servietter i fruktkurvene