Kronikk: Hvor langt inn pÄ elevenes mobiltelefoner skal skolens ansvar strekke seg?

PÄ hÞstens foreldremÞter er pekeleken i gang: Er det lÊrerne eller foreldrene som har ansvaret for det som skjer pÄ barnas mobiltelefoner? De voksne peker pÄ hverandre, mens barna bruker pekefingeren pÄ skjermen. Der Þker bÄde nettmobbing og bildedeling.

En jente ser pÄ andre jenter som visker over en mobiltelefon

Kronikk av Bernt G. Apeland, generalsekretĂŠr i Norges RĂžde Kors og Petter-BĂžrre Furberg, administrerende direktĂžr i Telenor Norge

Nettmobbingen i Norge har Þkt de siste to Ärene, til tross for iherdig antimobbearbeid over mange Är av flere aktÞrer. 28 prosent av barn og unge mellom 9 og 18 Är opplever at noen er slemme med dem eller mobber dem pÄ nett. Det er urovekkende mange.

Nesten en av tre i samme aldersgruppe sier at de har delt bilder uten tillatelse, og like mange angrer, ifĂžlge den siste nasjonale undersĂžkelsen fra Medietilsynet.

Et umulig oppdrag?

Det er i prinsippet ikke noen forskjell pÄ mobbing som skjer pÄ nett og mobbing som skjer ansikt til ansikt. Begge deler er uakseptabelt. Men digital mobbing oppleves gjerne som ekstra ille fordi mobberen kan sitte et helt annet sted, og spredningen av bilder og meldinger kan komme ut av kontroll.

I samme periode som nettmobbingen har Þkt, har den nye paragrafen 9A i opplÊringsloven om elevers psykososiale lÊringsmiljÞ fÄtt virke. Loven er blitt kalt bÄde «mobbeloven» og «elevenes arbeidsmiljÞlov». IfÞlge loven kan det som skjer pÄ internett vÊre med pÄ Ä pÄvirke elevers lÊringsmiljÞ, og dermed fÄr skolen et ansvar.

Intensjonen bak loven er god, men det kan synes som at lĂŠrerne og skolene har fĂ„tt et nesten umulig oppdrag: Å sĂžrge for at vĂ„re barn har det bra pĂ„ nett.

Kan vi forvente det av lÊrerne nÄr ikke foreldrene selv klarer det? Skal skolen blande seg nÄr Emma pÄ 12 er deppa fordi hun har streaks med bare 12 personer, og ikke 20 personer, slik som Anna har?

Mener foreldrene har hovedansvaret

NÄr vi spÞr lÊrere og foreldre, ser vi at det er delte meninger om hvem som bÞr ha ansvaret, og at det er mye usikkerhet rundt hvordan barn kan beskyttes mot uÞnskede hendelser pÄ nett best mulig.

I en spÞrreundersÞkelse Opinion har gjort pÄ oppdrag for RÞde Kors og Telenor blant 501 lÊrere, oppgir 9 av 10 at de mener det er foreldrene som bÞr ha hovedansvaret Ä lÊre barna gode nettvaner. 8 av 10 lÊrere mener det er foreldrene som bÞr ha hovedansvaret for Ä forebygge nettmobbing.

Foreldrene er pÄ sin side bekymret for hva som kan skje nÄr barna deres er pÄ nett eller mobil. I en foreldreundersÞkelse Penetrace har gjort for Telenor, sier 56 prosent at de fÞler seg presset til Ä la barna ta i bruk sosiale medier selv om de ikke er gamle nok. 51 prosent mener de har en plikt til Ä sjekke barns mobil, nettbrett eller PC uten Ä be om lov.

Loven gir altsÄ skolen ansvaret, lÊrerne mener i hovedsak at foreldrene bÞr ha ansvaret, mens foreldrene synes ansvaret er vanskelig Ä forvalte. Det er tydelig at bÄde lÊrere og foreldre trenger hjelp.

Gratis verktĂžy for foreldre og lĂŠrere

Siden 2009 har RÞde Kors og Telenor stÄtt sammen om en nasjonal antimobbe-turné kalt «Bruk Hue». Vi har besÞkt over 1.300 skoler og 370.000 barn og foreldre. Fordi mange har stÄtt pÄ venteliste, og lÊrerne har fortalt oss at de mangler gode verktÞy for Ä forebygge nettmobbing, har vi nÄ utviklet et digitalt og interaktivt verktÞy som alle lÊrere kan bruke i sine klasserom.

Om kort tid kommer ogsÄ et verktÞy for foreldre, gratis og tilgjengelig for alle. MÄlet er Ä styrke dialogen mellom skole og hjem, og bidra til Þkt kunnskap og bevissthet om det som skjer pÄ nett og hvordan det kan hÄndteres.

Digital mobbing kan forebygges. Vi ser for eksempel gode resultater nÄr elevene blir kjent med de juridiske og emosjonelle konsekvensene av digital mobbing. Like viktig er det Ä gi elevene mot til selv Ä ta en aktiv rolle dersom de opplever eller observerer mobbing.

Vi er sikre pÄ at sjansen for Ä lykkes med anti-mobbearbeid Þker nÄr flere fÄr delta i denne treningen. Derfor har vi satt oss et ambisiÞst mÄl om Ä nÄ 100.000 nye elever i lÞpet av skoleÄret 2019/2020.

Behov for nasjonal dugnad

Det er langt fra bare enkelt Ä vÊre foreldre og foresatte, og det er Äpenbart at de beste resultatene kommer nÄr skole og foreldre jobber sammen. Det sies at det kreves en landsby Ä oppdra et barn. I vÄr digitale verden trenger vi nok enda flere krefter, helst en nasjonal dugnad og gjerne en dose folkeopplysning ogsÄ.

LÊrere har verdens viktigste og vanskeligste jobb. De trenger foreldrene med pÄ laget for Ä lykkes. Pekeleken kommer vi ingen vei med. Vi har alle et ansvar for at barna vÄre har det bra, bÄde pÄ nett og ellers.

Petter-BĂžrre Furberg og Bernt Apeland
Kronikk av Bernt G. Apeland, generalsekretĂŠr i Norges RĂžde Kors og Petter-BĂžrre Furberg, administrerende direktĂžr i Telenor Norge