Informasjon om feil som rammet mobilnett og nødmeldingstjeneste

Feilen som rammet mobilnettet og også nødmeldingstjenesten, inntraff klokken 10.25 onsdag 13. november. Alle nødvendige ressurser ble satt inn for å håndtere feilsituasjonen og gjenopprette normal drift. Vi beklager på sterkeste til alle som har blitt berørt. 

Som følge av hendelsen opplevde Telenors mobilkunder forsinkelser og feil på tale. Mobildata fungerte som normalt.

Feilen førte også til problemer for nødmeldingstjenesten for alle operatører. Kunder opplevde at det tok tid, eller at det ikke var mulig å komme gjennom til nødetater.

Hendelsesforløp
Klokken 12.19 gikk vi ut med informasjon om at det likevel var mulig å komme igjennom til nødetater, men at det ville kunne ta lenger tid enn vanlig. Vi rådet derfor kunder om å holde linjen og vente til man ble oppkoblet når man ringte til 110, 112 og 113.

Klokken 16.00 så vi at tiltakene som var blitt iverksatt for å løse situasjonen hadde ønsket effekt, og at alle Telenors tjenester fungerte. Telenor vil ha full beredskap frem til vi har full kontroll på rotårsak.

Vi beklager på sterkeste til alle som har blitt berørt, og kan forsikre om at vi tar dette på det største alvor. Foreløpige analyser viser at hendelsen oppstod etter at arbeid ved en sentral førte til strømbrudd. Men vi vet at årsaksforholdet er bredere og mer komplisert enn et strømbrudd. Det jobbes videre med å fullstendig kartlegge årsaksforholdene. Nå snur vi hver stein for å sikre at dette ikke skjer igjen. 

Feil som har rammet nødmeldingstjenesten
Med denne feilen har Telenor ved fire tilfeller de siste månedene hatt feil som har rammet nødmeldingstjenesten.

Vi ser svært alvorlig på disse hendelsene, og vi har sendt skriftlig redegjørelse til Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) knyttet til de tre første hendelsene, samt redegjort for disse i møte med relevante myndighetsorganer.

I etterkant av de tre hendelsene har vi gjennomført en rekke tiltak for å hindre at tilsvarende skjer igjen.

Berørte og relevante fagmiljø har fortsatt økt beredskap, og vi har innført flere strakstiltak. Vi er i gang med en gjennomgang av systemer og prosedyrer. Vi har også skjerpet rutinene ved planlagt arbeid og skal få på plass ytterligere tiltak for å redusere rettetid.

Vi samarbeider tett med myndighetene. I dag er det Telenor som leverer nødmeldingstjenesten. Denne siste hendelsen viser at vi må treffe tiltak for å sikre at vi ikke opplever lignende problemer med nødanropene. Vi tar fullt ansvar for dette arbeidet. Samtidig er vi åpne for å se på alle tiltak for mer robusthet i tjenesten fremover, inkludert muligheten for flere tilbydere.

Vi kan aldri garantere at det ikke skjer tekniske feil, men vi kan garantere at vi gjør alt vi kan for å forhindre det. Telenor har svært høy oppetid i våre nett, og vi går på jobb hver dag for å sikre at feil som denne ikke skal skje.

Forskjell mellom nødmeldingstjenesten og Nødnett

Det kan være lett å blande sammen begrepene nødmeldingstjenesten og Nødnett. Nødmeldingstjenesten er anrop inn til nødetatene - politi (112), brann (110) og helse (113).

Nødnett er et nasjonalt, digitalt samband for politi, brann- og helsetjeneste, samt andre aktører med nød- og beredskapsansvar. Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) eier, drifter og forvalter Nødnett på vegne av Justis- og beredskapsdepartementet (JD). Les mer om nødnett her.