Moderniserer bredbånd og telefon for 15.000 kunder
(Åsen nødsentral/Fornebu, 13. juni 2018) Telenor er i gang med en større utskifting av tjenester på over 100 år gammel teknologi. Det innebærer at kunder med fasttelefoni og bredbånd over den tradisjonelle telefonlinjen blir overført til mer moderne og driftssikre teknologier.
I løpet av 2018 og 2019 vil cirka 15.000 nordmenn få flyttet tjenestene til Telenors infrastruktur for mobil- eller fibernett.
Telenor presenterte denne uken planene for modernisering under et pressemøte på Åsen kommunikasjonssentral, som var en topphemmelig bunker bygd under den kalde krigen. Den gang var sentralen i Oslo Telenors flaggskip innen teknologi. I dag er den et kulturminne.
– Utviklingen går fort, og det pågår et teknologiskifte rundt om i Norge. I takt med at Telenor avvikler det over 100 år gamle kobbernettet for fasttelefoni og bredbånd via telefonledningen enkelte steder, får kundene mer fremtidssikre alternativer over mobilnettet eller fiberbasert bredbånd, sier Birgit Bjørnsen, leder for bredbånd og fasttelefoni i Telenor Norge.
Fasttelefonen består
Kobbernettet, som Åsen sentral og andre telestasjoner bygget driften på, har tjent det norske samfunnet og sørget for fasttelefon i godt over 100 år. I mange tilfeller finnes det ikke en gang reservedeler til vedlikehold og reparasjoner.
Arne Quist Christensen (bildet) og Bjørn Amundsen presenterte denne uken arbeidet med å fornye teknologien til kundene. Seansen ble avholdt i Åsen kommunikasjonssentral i Oslo. (Foto: Martin Fjellanger/Telenor)
– Vi forstår at noen av kundene reagerer på at det blir en endring. Jeg kan forsikre om at kundene nå får mer pålitelig teknologi, og at fasttelefonen vil bestå i en mer moderne utgave. Vi ønsker at overgangen skal skje så smidig som mulig, og vi vil også ha dialog med kommunene der vi bytter teknologi, sier Bjørnsen.
På vei mot 5G-samfunnet
Norge er på full fart inn i det digitaliserte samfunnet. Privatpersoner, bedrifter og offentlige sektor løser stadig mer av sine oppgaver og behov over digitale løsninger. Utviklingen krever at Telenor må fornye tjenestetilbudet til publikum.
– Skal Norge lykkes med å utnytte mulighetene med ny teknologi og digitalisering, er vi avhengig av en infrastruktur som sørger for at alle er koblet på et stabilt, trygt, kjapt og fremtidsrettet nett. Da må vi nedprioritere eldre teknologi med lav etterspørsel blant kundene og hjelpe de over på nye og sikre løsninger de kan ha glede av i lang tid, sier Bjørnsen.
Cirka 3 av 4 kunder har sagt opp fasttelefonen over kobbernettet de siste 15 årene, mens mobil og fiber er de mest etterspurte teknologiene.
Dekningsdirektør Bjørn Amundsen presenterte planene for mobilnettet i gamle Åsen nødsentral. (Foto: Martin Fjellanger/Telenor)
Telenor investerer 4,5 milliarder i mobil og fiber hvert år. Disse to teknologiene danner også grunnlaget for en fremtid basert på 5G, der alle mennesker og ting er tilkoblet.
– For kunden vil mobilt bredbånd og mobil hjemmetelefon der det ikke fins alternative fastnett, derfor være mer relevant, trygt og fremtidsrettet. Bredbånd over 4G-nettet vil som hovedregel være et langt bedre produkt enn over kobber. Tilsvarende vil en mobil hjemmetelefon tilkoblet mobilnettet være mer driftssikker og stabil for kunden, sier hun.
Beholder kobber noen steder
– Vi i Telenor skal gjøre vårt ytterste for at overgangen til ny teknologi skal oppleves uproblematisk for de kundene det gjelder. Heldigvis er det slik at mange steder har god mobildekning, avslutter Bjørnsen.
Telenor beholder infrastrukturen over kobber dersom det ikke finnes alternative teknologier i et område, eller der det er mest hensiktsmessig å opprettholde tilbudet over kobbernettet.
For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Magnus Line, informasjonssjef i Telenor Norge
Tlf: 415 00 632, e-post: magnus.isaksen-line@telenor.comeller ring pressetlf. på 800 80 900
Besøk også vårt nyhetsrom og følg oss på Twitter @TelenorN_presse