Nordmenn mer bekymret for cyberangrep og sabotasje

(Fornebu 4. september 2024) I en undersøkelse gjennomført på vegne av Telenor i august svarer 6 av 10 at de er mer bekymret i dag - enn for bare ett år siden - for at kritiske samfunnstjenester skal bli slått ut ved cyberangrep eller sabotasje. Trusselsituasjonen i Europa tilsier at vi må forberede oss på det verst tenkelige, slår Telenor fast i ny rapport.

Plakat for digital sikkerhet 2024

- Vi har gode sikkerhetsrutiner og norsk kritisk infrastruktur er i all hovedsak trygg. Likevel må vi i dag være forberedt på scenarioer som før var utenkelige, og skal vi virkelig være motstandsdyktige i krisesituasjoner må næringsliv og beslutningstagere gå fra ord til handling og sammen bygge mer motstandskraft, sier Birgitte Engebretsen, administrerende direktør i Telenor Norge.

Telenor legger i dag frem rapporten «Digital Sikkerhet 2024» hvor selskapet blant annet deler sin åpne trusselvurdering.

Truslene mot telekomselskaper som leverer kritisk infrastruktur har endret seg de siste årene. Økt geopolitisk spenning og usikkerhet, større mengde desinformasjon og hybrid krigføring er bare noen av temaene selskapet må forholde seg til.

- Geopolitisk spenning fortsetter å påvirke hverdagen vår. Trusselbildet vil kunne endre seg raskt og være vanskelig å forutse. Nettopp denne usik­kerheten er noe vi må lære å håndtere. Dette krever god beredskap, oppdatert situasjonsforståelse og gjennomtenkte løsninger, sier Engebretsen.

Birgitte Engebretsen
Birgitte Engebretsen, administrerende direktør i Telenor Norge.

Økt bekymring

Om lag 70 prosent av de spurte i undersøkelsen svarer at de frykter at økt digitalisering har gjort Norge mer sårbart, og 6 av 10 svarer at de ikke tror Norge er godt nok rustet til å stå imot et stort digitalt angrep.

- Telenor håndterer større eller mindre hendelser hver dag på vegne av våre kunder, samfunnet og oss selv. Ny teknologi, som for eksempel kunstig intelligens, gir oss muligheter til å øke sikkerheten, men det gjør også kriminelle i stand til raskt å endre taktikk og justere sine metoder for å skreddersy angrep mot bedrifter og folk flest. Vi ser også at de kriminelle i dag har større handlingsrom, er mer risikovillige og gjerne inngår i velorganiserte kriminelle nettverk. De har både kompetanse og ressurser til å gjennomføre sofistikerte angrep i stor skala, avslutter Engebretsen.

Telenor publiserer årlig sin sikkerhetsrapport «Digital Sikkerhet». Rapporten tar opp ulike temaer knyttet til sikkerhet for virksomheter og samfunnet for øvrig.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Julie Hæhre, informasjonssjef Telenor Norge

telefon: 419 01 011, e-post: julie.haehre@telenor.no