Data er den nye oljen for norske bedrifter
(Fornebu, 19. mai 2014) Økt bruk av sky-og strømmetjenester i det norske bedriftsmarkedet skaper behov for økt kapasitet i datanettet. På bare to år har databruken i bedriftsmarkedet økt med 42 prosent. Telenor oppgraderer datakapasitet og hastighet over hele Norge og styrker fibersatsingen mot bedriftsmarkedet for å møte etterspørselen.
At data er den nye oljen for norsk næringsliv, ser vi i
stadig økende grad på databruken i det norske bedriftsmarkedet. Bare i løpet av
de to siste årene har databruken i bedriftsmarkedet økt med 42 prosent, sier
Marina Lønning, leder for bedriftsmarkedet i Telenor Norge
Og det kommer ikke til å slutte med der. I en undersøkelse
Ipsos/MMI har gjort for Telenor, blant bedrifter med 1-100 ansatte, registrerer
vi at halvparten av bedriftene som er spurt har behov for økt kapasitet de
neste 12-18 månedene, sier Lønning.
Nye tjenester trigger fiberutbyggingen
- Behovet for høyere båndbredde i norske bedrifter øker. Vi
har de siste årene sett at tjenester som før lå på lokale servere hos hver
enkelt bedrift nå flyttes ut på Internett, som skytjenester; både webbasert
programvare, administrative tjenester og lagring. I tillegg øker bruken
av videotjenester, både i sanntid og som bruk til opplæring i bedriftene, sier
Lønning. Telenor har registrert at antall cyber-angrep øker med
årene. - For å hjelpe våre kunder mot trusler på nett vil Telenor lansere en
rekke sikkerhetstjenester i tiden fremover. Dette er tjenester som passer
for alt fra de minste bedrifter til de største bedriftene i Norge med egne
sikkerhetsavdelinger, sier Lønning.
Ifølge undersøkelsen ser større bedrifter ut til å se en
betydelig økning i bruk av streamingtjenester.
- Mulighetene for besparelser ved bruk av skytjenester er
store, men tjenester som e-post, dokumentlagring og -deling og
regnskapsprogrammer krever en stabil og sikker Internett-linje med høy
kapasitet. Med fiber og høyhastighets bredbåndstjenester vil vi gjøre
bedriftene klare for fremtidens digitale løsninger, avslutter Lønning.
Høyt investeringsnivå
Telenor investerer over 4 milliarder kroner årlig i å
oppgradere og modernisere telefon-, TV- og datanettene i Norge. Mye av
investeringen går til oppgradering av hastighet og kapasitet i bredbåndsnettet
over hele Norge, samt en stadig økende utbygging av fibernettet til
bedriftsmarkedet.
- Vi jobber målrettet med å bygge ut fiber i næringsområder
og til bedriftskunder. Vi jobber også med å tilby kunder som i dag har
DSL-basert bredbånd, nytt høykapasitets fiberbasert bredbånd fortløpende, sier
Stein Andre Larner, markedsdirektør Business i Telenor Norge.
Tall fra Telenor viser at andelen bedrifter med fiber har
vokst fra 27 prosent i 2010 til 55 prosent i 2013, mens andelen bedrifter DSL
er redusert fra 46 prosent til 33 prosent fra 2011 til 2013.
- Fiberøkningen blant bedrifter i vår kundemasse er helt i
tråd med innsatsen vi legger ned for å modernisere hele fastnettområdet i
Telenor, fortsetter Larner. Vi er den leverandøren i Norge som har mulighet til
å levere effektive og høykapasitets-bredbåndstjenester til bedrifter over så
godt som hele landet og investeringene mot bedriftsmarkedet er et av våre
viktigste satsningsområder. I løpet av de neste årene skal de fleste bedrifter
i Norge kunne oppgradere til Telenors fibernett, sier markedsdirektøren.
Telenor Business har i dag mer enn 78.000 bredbåndsaksesser i det norske
bedriftsmarkedet.
Ivaretar også DSL-kundene
Selv om Telenor nå investerer stort i fiber, vil fremdeles
DSL-bredbånd over kobbernettet være den teknologien som har best dekning i
Norge i lang tid fremover. Telenor vil derfor parallelt med fiberutbyggingen
oppgradere kobbernettet flere steder.
- I områder hvor vi har bredbånd på flere ulike teknologier,
vil vi vurdere å erstatte kobbernettet med raskere teknologi. Et slikt
moderniseringsløp vil skje over mange år, og ingen tjenester eller løsninger
forsvinner før vi kan tilby noe som er minst like bra. Vi vil da hjelpe kundene
over på nye løsninger, og vi vil varsle kundene i god tid og innenfor gjeldende
varslingsfrister og avtaler, forsikrer Larner.
For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Per Aril Meling, informasjonssjef for bredbånd i Telenor
Norge, mobil 90515800