Pressemeldinger

​​Brudd i sjøkabel i Bindal

Et komplisert brudd i sjøkabel i Bindal i Nordland gir utfordringer for Telenors kunder i kommunen. Arbeidet med å bytte kabel starter etter planen tirsdag.
Telenor har rekvirert et kabelskip for å skifte sjøkabelen mellom Terråk og Bindalseidet.

(Fornebu 5. februar 2017) Et komplisert brudd i en sjøkabel i Bindal i Nordland gir utfordringer for Telenors kunder i kommunen. Arbeidet med å bytte kabelen starter etter planen tirsdag.

Bruddet skjedde lørdag formiddag. Telenors entreprenør konstaterte lørdag ettermiddag at fiberbruddet var i sjøen mellom Terråk og Bindalseidet. Bruddet fører til at fire av sjø basestasjoner er ute. Videre er om lag 370 bredbåndkunder og 120 fasttelefonikunder berørt.

Telenor har rekvirert kabelskip for å utbedre feilen. Skipet gikk fra Harstad søndag morgen, og er ventet til Bindal i løpet av mandag.

Dekningsdirektør Bjørn Amundsen beklager situasjonen som har oppstått.

- Det viser seg at kabelen ikke kan skjøtes. Vi må derfor bytte ut hele kabellengden. Det er ennå usikkert hvor mye av kabelen som må byttes, men det er uansett et omfattende arbeid. Vi kan derfor ikke med sikkerhet si hvor lang tid det tar å utbedre feilen, sier Amundsen.

For mer informasjon:
Bjørn Amundsen, dekningsdirektør Telenor Norge. Telefon: 900 21 000, epost: bjorn.amundsen@telenor.com