Bedre innendørsdekning i næringsbygg
(Fornebu 11. oktober 2017) Telenor lanserer nå Cel-Fi 4G. Med denne løsningen kan butikker og næringsdrivende tilby innendørsdekning til sine kunder.
Hverdagen er mobil for stadig flere. Nye oppgaver kan løses via nettbrett eller mobiltelefon. Skal du på postkontoret, er gjerne hentelappen på mobiltelefonen. Og når du står innerst i butikken og ringer hjem for å høre hva du skal handle, går dette dårlig uten dekning.
På tross av at Telenor investerer flere milliarder kroner i mobildekning hvert år, så hjelper ikke dette når byggene sperrer mobilsignalene ute. Telenor har allerede lansert Wifi tale både i privat- og bedriftsmarkedet. Over 150.000 kunder har tatt tjenesten i bruk. Men det er ikke alle steder WiFi-nett er tilgjengelig. Og ikke alle har mobiltelefoner som støtter Wifi tale. Med Cel-Fi 4G kan næringsdrivende etablere mobil innendørsdekning for både ansatte og besøkende.
Dårlig innendørsdekning gir en dårlig kundeopplevelse. Stadige flere kunder har gjort seg avhengig av mobilen når de gjør sine innkjøp. Foto: Martin Fjellanger
Signalforsterker for 4G
Cel-Fi er en signalforsterker som via en intern eller ekstern antenne plukker opp gode 4G-signaler utenfra og sender dem inn i butikken eller næringslokalet. Inntil fire dekningsenheter plasseres inne i lokalet, og de forsterkede signalene spres videre ut til kundene i butikken. Cel-Fi krever ikke pålogging eller passord for kundene i butikken, men er en sømløs teknologi.
Cel-Fi 3G ble lansert i 2014. Denne har gitt mer enn 40.000 bedre innendørsdekning. Nå lanseres Cel-Fi 4G som egner seg for både store og små lokaler. Cel-Fi selges gjennom Telenors sertifiserte forhandlere og entreprenører.
Innendørsdekning et være eller ikke være
Ove Fredheim, leder for Telenor bedrift, er svært fornøyd med å kunne tilby løsningen for bedriftskundene.
– For mange næringsdrivende har manglende mobildekning ført til dårlig service til kundene som forventer god mobildekning over alt. Når de kommer til et lokale uten dekning, gir dette en dårlig kundeopplevelse. I mange tilfeller er god innendørsdekning et være eller ikke være for mange bedrifter. Med Cel-Fi 4G kan problemene være løst. Bedrifter har ofte eget WiFi-nett, men ikke for kundene, sier Fredheim.
Telenor har kjørt en pilot med en Coop-butikk i Oslo, som slet med dårlig innendørsdekning. Den dårlige dekningen skapte problemer for både ansatte og kunder som skulle bruke medlems-appen til å hente frem tilbudslapper. Etter installasjonen av Telenors Cel-Fi 4G er det nå full 3G og 4G+ dekning i hele butikken og på lageret. Kundene kan dermed bruke butikken på en helt annen måte en tidligere. Før måtte de gå ut på parkeringen foran butikken for å laste ned hentelapp til postkontoret.
Dårlig dekning påvirker kundeopplevelsen
– Coop er svært opptatt av kundeopplevelsen inne i butikkene, og dårlig innendørsdekning påvirker kundetilfredsheten. Med Cel-Fi 4G har vi nå et verktøy som gir kundene anledningen til å ta med seg mobilvanene inn i butikken, sier Andre Lund-Kongsrud, driftsansvarlig i Norsk Butikkdrift.
Innendørsdekning er et avgjørende satsingsområde for Telenor.
– Regjeringens målsetting er at det skal være dekning der folk bor, jobber og ferdes. Som en ledende aktør tar vi denne oppgaven svært seriøst. Cel-Fi 4G er et bidrag i så måte, understreker Fredheim.
Cel-Fi er en signalforsterker som via en intern eller ekstern antenne plukker opp gode 4G-signaler utenfra og sender dem inn i butikken eller næringslokalet
For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Kristine Meek, kommunikasjonssjef i Telenor Norge
Tlf: 918 85 405, e-post: kristine.meek@telenor.comeller ring pressetlf. på 800 80 900
Besøk også vårt nyhetsrom og følg oss på Twitter @TelenorN_presse