Pressemeldinger

Telenor utsetter stengning av 2G-nettet til 31.12 2027

Telenor Norge har besluttet å utsette stengningen av sitt 2G-nett til 31.12 2027. Med dette ønsker Telenor å sikre en best mulig overgang til nyere teknologi spesielt for helse- og omsorgstjenester, først og fremst trygghetsalarmer. Utsettelsen gir selskapet i tillegg bedre muligheter til å ivareta egne sluttkunder i perioden.

Kvinne i hvit bluse foran grønne planter

Administrerende direktør Telenor Norge, Birgitte Engebretsen. Foto: Martin Fjellanger

– Vi har gjort ytterligere kartlegging av bruken av 2G-nettet vårt og ser at det er mange enheter igjen som er kritiske for kundene. Ved å bruke noe mer tid på overgangen vil vi være bedre i stand til å ivareta egne kunder i perioden frem mot slukking. I tillegg ser vi at når det gjelder trygghetsalarmer er bildet komplekst med mange aktører involvert. Vi kommer til å være tett på denne brukergruppen og vil forsikre oss om at alle har gjennomført teknologiskiftet innen vi slukker, sier administrerende direktør i Telenor Norge, Birgitte Engebretsen.

– I mer enn 10 år har vi kommunisert at vi skal stenge 2G-nettet. De aller fleste av våre kunder er i god rute, og vi vil fortsette arbeidet med å hjelpe dem over på nye løsninger på 4G og 5G, fortsetter Engebretsen.

Telenors 2G-nett vil fungere som normalt ut 2027. Deretter slukkes det, og enheter som er koblet opp mot denne teknologien vil slutte å fungere. De frigjorte 2G-frekvensene vil etter slukking kunne brukes i 4G og 5G-nettene. Dette er vesentlig mer robuste nett, som tilbyr både større kapasitet og langt bedre brukeropplevelser.

– Telenor er opptatt av at overgangen til ny teknologi skal skje på en best mulig måte. I tiden fremover vil vi fortsette å veilede privatpersoner og virksomheter om hvordan de best kan forberede seg på dette teknologiskiftet, avslutter Engebretsen.

Her er noen enkle råd i forbindelse med teknologiskiftet: 

  • Skaff deg oversikt over om du har utstyr som bruker 2G

  • Bestill nytt utstyr hos din leverandør

  • Bestill nye SIM-kort og eventuelt nye abonnement

  • Start så tidlig som mulig

  • Ikke aktiver nye abonnement/tjenester med 2G-utstyr 

  • Benytt SIM-kort fra norske operatører

Les mer om 2G-slukningen her:

For privatkunder

For bedriftskunder

For mer informasjon, ta kontakt med:

Anders Krokan, Pressesjef i Telenor Norge

Tlf: 952 09 037

E-post: anders.krokan@telenor.no