Carl Emil begynte sin karriere som utvikler ved siden av studiene på NTNU, der han studerte ingeniørvitenskap og IKT. Midt under koronapandemien fullførte han sin mastergrad i geomatikk og ble ansatt i Telenors NMS avdeling. Dette er en DevOps-drevet utviklingsavdeling med 23 ansatte, som har ansvar for alle funksjoner innenfor network management av Telenor sitt nett - en arbeidsplass der teknologi og samfunnsansvar går hånd i hånd.

- Jeg måtte faktisk google NMS før jeg søkte stillingen, forteller Carl Emil som takket ja til muligheten aller mest fordi han ble lovet kule oppgaver.

- Det har jeg virkelig fått. Det er vi som styrer konfigurasjonen av nettet til Telenor. Det er komplisert og mye mer avansert enn jeg var klar over. Vi er på en måte vokterne av nettet vårt, og det er et stort ansvar, forteller Carl Emil og beskriver det høykompetente miljøet som konstant er nysgjerrig og i endring.

En hverdag på Fornebu

Carl Emil foretrekker å jobbe fra kontoret på Fornebu, selv om han har fleksibilitet til å jobbe hjemmefra når det passer ham.

- Jeg liker å komme fysisk til kontoret. Vi har topp fasiliteter med store skjermer, god kaffe og dessuten veldig mye fine folk, sier han. Hver dag starter med å sjekke tilstanden på alle systemer.

NMS-avdelingen, i tett samarbeid med operasjonssenteret, sørger for at vi som bruker internett og datatrafikk får de opplevelsene vi forventer. Det er ikke alle som tenker på hvor mye utstyr som skal settes opp riktig, driftes og overvåkes kontinuerlig for at alt skal fungere. Og det foregår et evig arbeid med å optimalisere prosessene.

- Jeg jobber i et DevOps-drevet team som har ansvar for det vi lager. Vi eier det vi utvikler, og jobber hele tiden med å automatisere. Det på mange måter en fordel å være litt lat. Jeg pleier å si at hvis du gjør det samme igjen og igjen og repeat-lampen lyser, da er det bedre å automatisere oppgaven, forklarer Carl Emil.

Carl Emil Hattestad ved skjem som viser Telenors nettverk

Lidenskap for nettverk

- Å jobbe med nettverk er mye kulere og mer avansert enn jeg trodde. Vi er Norges mest kompetente miljø på network management. Det finnes ikke tilsvarende i landet vårt, sier Carl Emil og sender en takk til sine erfarne kollegaer på teamet.

- Her jobber det folk med stolt erfaring. Jeg jobber sammen med de som har bygget nettet i Norge. De vet hva de driver med, og det har jeg enorm respekt for, sier Carl Emil som også har et sted å gå for å treffe unge på jobb.

- Det er godt å bli kjent med det unge miljøet i Telenor gjennom vårt Young Professional Network (YPN) som arrangerer sosiale og faglige samlinger. Jeg er også med i en klatregruppe og padleklubben - ganske digg med kajakker i kjelleren når vi jobber rett ved fjorden.

Når jobben redder liv

Ansatte i denne delen av Telenor føler på kroppen ansvaret som følger med det å planlegge, bygge og drifte samfunnskritisk infrastruktur som håndterer rundt 80% av landets tele- og datatrafikk. 8750 basestasjoner rundt om i landet sørger for dekning og kapasitet som er en forutsetning for nordmenns digitale liv.

- Vi har ansvar for at Telenor har et robust og sikkert nett, men når vi deler den innsikten og kunnskapen vi har med andre aktører som driver med kritiske operasjoner, så redder vi faktisk liv, forteller Carl Emil og sikter til samarbeidet med redningstjenesten – et samarbeid kalt Search and Rescue (SAR).

NMS avdelingen manipulerer nettet for å hjelpe redningstjenesten med å finne savnede personer raskere. Carl Emil sin rolle i dette samarbeidet har vært å utvikle metoder for hvordan dette skal gjøres så effektivt og kjapt som mulig. Han har jobbet som en nøkkelspiller i samarbeidet mellom politisvarsenteret i Telenor sitt operasjonssenter og Telenor sine spesialister på Fåberg.

  • Prosjekt: Search and Rescue (SAR)

    Telenor, sammen med andre telekomoperatører, hjelper myndighetene i søk- og redningsoperasjoner. Denne innsatsen er samfunnsøkonomisk viktig selv om den ikke gir direkte inntekter. Gjennom utviklingen av avanserte verktøy og tett samarbeid, bidrar Telenor betydelig til å effektivisere søk- og redning.

    System og teknologi

    Telenors systemer brukes sammen med MPDLS (Mobile Phone Detection and Location System) for å lokalisere mobiltelefoner under redningsoperasjoner. Systemet brukes ombord i helikoptre og hjelper redningstjenesten med å finne savnede personer raskere.

    SAR-skjema

    SAR-skjemaet inneholder viktig informasjon som utveksles mellom operatørene og redningstjenesten. Dette skjemaet må være korrekt og leveres raskt for å være effektivt i redningsoperasjoner.

    Posisjonering og triangulering

    For å forbedre nøyaktigheten av mobiltelefonlokaliseringen, bruker Telenor et posisjoneringssystem som kan triangulere signaler fra mobiltelefoner. Dette innebærer å stenge visse celler i mobilnettet for å tvinge telefonen til å bytte til en annen basestasjon, som deretter kan brukes til å kalkulere den nøyaktige posisjonen.

    Frekvensbruk og nettverksverktøy

    Telenor har utviklet verktøy som hjelper politiets svarsentral med å hente ut korrekt informasjon fra mobilnettet og utføre triangulering. Dette inkluderer å oppdatere systemet til å håndtere nye frekvenser og overgangen til 5G.

    Effektivitet i redningsoperasjoner

    Ved å bruke NMS-SRAN SAR-verktøyet, kan helikoptre søke raskere og mer presist etter mobiltelefoner ved å bruke anbefalte frekvenser. Dette reduserer søkeområdet betydelig og sparer kritisk tid.

    Samarbeid og utvikling

    Telenor samarbeider tett med redningstjenesten og andre telekomoperatører for å kontinuerlig forbedre SAR-systemene. Dette inkluderer utveksling av kompetanse og videreutvikling av teknologiske løsninger.

Kulturen i NMS-teamet

Arbeidsmiljøet i NMS beskrives som en "fiks-problemet-kultur".

- Vi oppdager noe, tar tak i det og så fikser vi det, forklarer Carl Emil som tror at fokuset på kontinuerlig læring er en av grunnene til at han trives så godt.

- En del av jobben min er jo å lære. Vi bygger sammen på tvers av teamene. Vi jobber mot samme mål selv om vi har ulike arbeidsoppgaver. Å være et en del av et autonomt team der vi får mye ansvar og mandat til å ta egne beslutninger, gir meg en driv som holder meg påskrudd, forteller Hattestad.

- Det er helt ok å være introvert

Avdelingen skal nå styrkes både med både senior og junior roller, og Carl Emil gleder seg til å ta imot kollegaer.

- Jeg tror at du må være litt teknologinerd, og så må du være drevet av nysgjerrighet, for kollegaene dine er ganske nerdete og har spisskompetanse på ulike områder. Og så må du nok tåle å ikke forstå alt med en gang. Selv startet jeg i et hjørnet av det enorme nettverket vårt, og så har jeg jobbet med inn i det og lært meg å forstå sammenhenger og å se muligheter, forteller Carl Emil og legger til at selv om kulturen er åpen, så er det ingen krav til sosial kompetanse.

- Det er helt ok å være introvert hos oss. Du blir sett for den du er og det du kan, smiler Emil og forteller om sin egen reise.

- Det har skjedd mange ganger at jeg står og stanger hodet i veggen. Da har jeg lært meg å be om hjelp fra noen mer erfaring enn meg. Jeg får alltid hjelp, men det er ikke sikkert jeg får ferdige svar. Jeg får forslag, og blir utfordret, og det er jo slik jeg lærer, smiler han.

Les også: