Da Summaya Mumtaz (32) studerte data science ved Universitetet i Oslo ønsket hun å jobbe med data på en måte som ga umiddelbare resultater for vanlige folk. I 15 måneder har hun nå jobbet i den delen av Telenor som leverer TV- og strømmetjenester.
- Vi lever i en krevende tid, og jeg tror underholdning, atspredelse og ikke minst kunnskap er ekstremt viktig. Vi har ikke råd til dårlige opplevelser rett og slett, sier Summaya Mumtaz.
Hun går på jobb for å gjøre TV-opplevelsen til folk flest så sømløs og tilpasset brukerbehovene som mulig. Summaya opplever at jobben er viktig, fordi vi mennesker trenger gode opplevelser for å fungere i hverdagen.
- Når jeg setter opp algoritmen som sørger for at du får anbefalt innhold som får deg til å lære noe eller til å le, da er jeg med på å påvirke ditt liv på en positiv måte. Hvis algoritmene feiler og du blir anbefalt en skrekkfilm rett før du skal sove, så har jeg slett ikke gjort jobben min, ler den unge data scientisten som har en hel doktorgrad med seg inn i arbeidet.
Om å bli en del av «store» Telenor
- Min reise i Telenor har vært fantastisk. Å bli en del av et så stort selskap gir muligheter langt utover mitt fagfelt. Jeg møter mennesker som gir meg innsikt i nye forretningsområder, forteller Summaya. Det som motiverer henne aller mest er å løse problemer, også for kollegaer. For i Telenor er hennes ekspertise ekstremt høyt verdsatt.
- Jobben min er «full pakke». Jeg sitter ikke bare på pulten min og gjør mine analyser. Det er masse teamarbeid, og min rolle har vært å gjøre andre fagmiljøer klar over all dataen som faktisk finnes og vise dem hvordan de kan bruke dem for å skape nye og bedre opplevelser for kundene, forklarer Summaya om rollen sin i Telenors divisjon for TV og strømmetjenester. Hun opplever at hun med sin kunnskap kan avlaste sine kollegaer.
- Jeg finner smarte løsninger som gjør at vi kan automatisere manuelle prosesser slik at mine kollegaer faktisk kan bruke tiden sin på andre oppgaver. Det er så tilfredsstillende å få denne tilliten og faktisk se at jeg utgjør en forskjell.
En superstjerne
Summaya er ung, men hun fikk tidlig «stjernestatus» i Telenor på grunn av sine analytiske evner. Hennes nærmeste leder Therese Jourdan beskriver Summaya som «verdensklasse» når det gjelder text mining.
- Hun er rett og slett rå. Det er hennes evne til å dykke ned i dataene og komme opp med løsninger og arbeidsprosesser har gitt fantastiske resultater. Telenor trenger sånne som Summaya. Verden trenger sånne som Summaya, smiler Therese Jourdan som leder Brand & Market Management i Fixed&TV-divisjonen i Telenor.
Å være ung i Telenor betyr slett ikke at du sitter nederst ved bordet og venter på å få snakke. Summayas hverdag i Telenor er svært variert. I tillegg til å fordype seg i maskinlæring og data science-oppgaver har hun vært involvert i en rekke prosjekter. Og hun blir lyttet til.
- Mange ganger har jeg kommet med anbefalinger i forhold til hva vi skal prioritere og hvor vi skal innhente data for å løse utfordringer. Dette er perspektiver som Telenor trenger, og da føler jeg meg nyttig, forteller Mumtaz.
I Telenor får du masse ansvar og tilsvarende mye frihet. Kundedata kommer inn i våre systemer hele døgnet, og Telenor har lagt opp til en ekstremt fleksibel arbeidshverdag. Det betyr at jeg kan jobbe egentlig akkurat når jeg vil og hvor jeg vil.
Avslører krøll med metadata
TV-utviklingen går i en rasende fart. Det føles som en evighet siden alle nordmenn så Dagsrevyen samtidig. Alt er nettbasert, og som fiberleverandør er det en selvfølge at Telenor går i front for å levere strømmetjenester til det norske folk. Men det norske folk er ikke én homogen gruppe.
- Noe av det mest spennende jeg har gjort den siste tiden er å utvikle algoritmen som sørger for at du får gode anbefalinger og relevante lister når du ser på TV, forteller Summaya som er fascinert av hvordan våre TV-vaner fortsatt er veldig ulike. Selv om barn og unge i dag knapt forholder seg til direktesendte TV-sendinger, så er ikke streaming en selvfølge for alle. Men alle kunders behov skal ivaretas.
- Jeg synes det er utrolig spennende å analysere hvordan ulike kundegrupper ser TV. Selv elsker jeg at streaming gir meg valgmuligheter, for jeg setter stor pris på gode filmer. Men det er ekstra kult å forstå systemene «behind the scenes», forteller data scientisten som sjelden klarer å legge fra seg sitt analytiske hode.
- Når jeg ser TV på en annen plattform og innhold for eksempel dukker opp gjentatte ganger, så må jeg le litt. Jeg vet liksom hva som er gjort feil på baksiden. Det er det som gjør denne typen data science så kult. Det du gjør får direkte effekt ut mot kunde. Alle feil blir synlige – og alle geniale løsninger gir umiddelbart gode brukeropplevelser.
«Real time» data science
Summaya følger med hele tiden, og kundenes atferd gir ganske raske svar.
- Når jeg setter opp en ny algoritme, så kan jeg etter en uke eller to vurdere om dette var bra nok. Hvis ikke kundene responderer slik jeg hadde tenkt, må vi ta et skritt tilbake og forbedre, forteller Summaya som er overbevist om at «real time» data science bidrar til at hun er like motivert i dag som da hun begynte i Telenor for snart halvannet år siden.
Telenor er fart, men passer det for alle? Summaya forteller at hvis du er en data scientist som liker å sitte permanent foran en pult og sende fra deg analyser uten å forholde deg til resultatet, så er ikke Telenor en arbeidsplass for deg.
- Vi leverer løsninger for våre kunder, og kundene krever at vi hele tiden utvikler oss. Jeg synes det er veldig spennende å se resultater av arbeidet mitt så fort, og derfor trives jeg så godt i Telenor.
Det beste med jobben min er friheten
Summaya Mumtaz begynte i Telenor midt under en pandemi, så det å jobbe «remote» ble en vane helt fra starten. Nå er det full fart på kontoret, men om hun heller vil jobbe hjemmefra trenger hun ikke avtale dette med noen. Alle møter er hybride og fungerer like godt enten folk sitter samlet på Fornebu eller fra sine hjemmekontor andre steder. For Summaya passer dette perfekt.
- I Telenor får du masse ansvar og tilsvarende mye frihet. Kundedata kommer inn i våre systemer hele døgnet, og Telenor har lagt opp til en ekstremt fleksibel arbeidshverdag. Det betyr at jeg kan jobbe egentlig akkurat når jeg vil og hvor jeg vil, forteller Summaya som mener at denne fleksibiliteten ikke går utover team-følelsen på jobb.
- Jeg har så mange smarte og hyggelig kollegaer, og det er alltid noen i teamet mitt der som kan hjelpe meg når jeg står fast.
Om å være ekstremt attraktiv
Summaya Mumtaz vet at hennes kompetanse er svært ettertraktet. Norge har rett og slett ikke nok folk som henne. «Alle» søker etter ansatte med kunnskap om datavitenskap, kunstig intelligens, big data og maskinlæring. Selv er hun takknemlig for at Telenor ble hennes lekegrind. Hun mener at som nyutdannet er det viktig med et fagmiljø og god støtte, men det er også nyttig å bli kastet ut i arbeidslivet og få tillit raskt. Men anbefaler hun Telenor?
- Jeg skal være ærlig. Telenor er ikke arbeidsplassen for deg som ønsker fullt fokus på ett komplekst prosjekt i årevis. Men hvis du er en type som liker å utforske og eksperimentere, så vil jeg absolutt anbefale Telenor. Dette er en lekeplass for alle som er opptatt av data. Telenor har enorme mengder data tilgjengelig, og det er fremdeles uutnyttet potensiale mange steder, så du kan virkelig få muligheten til å ta egne initiativ, forteller Summaya.
Konkurrentene på strømmemarkedet er mange, og de som ikke følger med i utviklingen kommer fort bakpå. Kundene er kravstore og ikke nødvendigvis lojale.
- Hvis Telenor fortsetter sitt arbeid og lever opp til sin ambisjon, så kan vi levere en en overlegen og total TV-opplevelse for hele Norge - da blir også Telenor det kuleste stedet å jobbe for alle som er opptatt av data, smiler Summaya.