Har vi tid til å vente
I en digital hverdag der alt er sammenknyttet, er ekom-infrastruktur livsnødvendig. Med den skjerpede trusselsituasjonen mot Norge og Norden betyr det at næringslivet må integreres tettere i Totalberedskapen. Flere felles løsninger for sikkerhet, utholdenhet og robusthet må utvikles i en nordisk og alliert ramme.
Den sikkerhetspolitiske situasjonen er mer usikker og farlig enn på flere tiår. Trusselsituasjonen i og mot Norge har endret seg mye på kort tid. I vårt naboland Sverige ber forsvarssjefen befolkningen være mentalt forberedt på krig. Leverandører av kritisk infrastruktur må derfor forberede seg på scenarier som før var utenkelige. Dette innebærer et økt fokus på resiliens – både for å øke egen motstandskraft og for å ivareta kunder og eget samfunnsansvar. Næringslivet må integreres tettere og flere felles løsninger for sikkerhet, utholdenhet og robusthet må utvikles i en nordisk og alliert ramme. Vi har ikke tid eller råd til å la være å utnytte mulighetene som ligger i et nordisk samarbeid.
Økt motstandskraft
Ekombransjen utgjør fundamentet for digitalisering av Norge, og det er industriaktører i et internasjonalisert næringsliv som bygger, drifter og utvikler ekomnettene. Disse nettene er avgjørende for at kritiske tjenester innen kraft, finans, transport, helse og mange andre sektorer fungerer – hele tiden.
Vi ser et stadig økende antall trusler mot virksomheter som leve- rer kritisk infrastruktur. Telenor ser med stor uro på at Russland i Ukraina systematisk bryter ned sivil infrastruktur som strøm, betalingsløsninger, transportsystemer, bredbånd og mobil. Sabotasje mot gassrørledninger i Østersjøen, kabler i jernbanenettet i Tyskland og senest under OL i Frankrike har vært en vekker fordi det samme kan skje i Norge. Et mulig angrep mot kommunikasjonstjenester og nettverk vil kunne få betydelige samfunnsmessige konsekvenser. Uten mobiltelefon eller internett vil vi ikke være i stand til å kommunisere, og en rekke tjenester vi for lengst har gjort oss helt avhengige av i hverdagen vil slutte å fungere.
Motstandskraft og sikkerhet i ekominfrastrukturen er derfor ikke overflødig luksus, men livsnødvendig. Derfor styrker vi i Telenor vårt interne arbeid med resiliens ytterligere. Robust og sikker kommunikasjon er avgjørende for krisehåndtering og samfunnssikkerhet i den øvre del av konfliktspekteret. Trusselbildet vil kunne endres raskt og denne usikkerheten må vi lære oss å håndtere. For å beskytte vår digitale grunnmur, vil vi fortsette å investere i redundante systemer og cyberforsvar. Det vil kreve god beredskap, en oppdatert situasjonsforståelse og gjennomtenkte løsninger.
Telenor i Norge eier og forvalter samfunnskritisk infrastruktur, og sørger for trygge og stabile leveranser av digitale tjenester på mobil, fastnett og bredbånd. Dette inkluderer å levere tale, data og SMS som grunnleggende nasjonale funksjoner (GNFer), som er kritiske for at det norske samfunnet fungerer. Det gir oss et betydelig samfunnsansvar og betyr at vi må levere stabile og trygge tjenester i fred, konflikt, krise og krig. Vi tar denne forpliktelsen på alvor og er opptatte av å sikre kontroll med eierskap hos leverandører til kritisk infrastruktur, og har bestemmelser om dette i avtaler med leverandører og partnere. Vi erkjenner at vi er et mål for avanserte trusselaktører. Vi har fokus på å integrere sikkerhet og beredskap i alle våre prosesser og ser stor verdi av en god og transparent dialog med myndighetene for å ivareta nasjonal sikkerhet. Vår virksomhet er underlagt sikkerhetsloven.
Tilgang på kompetanse
Det er en økende utfordring med tilgang på kompetanse på teknologi- og sikkerhetsfeltet. Det er knapphet på slik spesialkompetanse i Norge i dag, særlig gjelder dette tilgang på kompetent personell som samtidig kan sikkerhetsklareres. Telenor mener at et nordisk samarbeid med en mer harmonisert sikkerhetslovgivning og klarering på områder som understøtter kritiske sivile funksjoner, vil kunne bidra til nødvendig skala og dermed i større grad stimulere de multinasjonale teknologileverandørene til å etablere kompetansemiljøer i Norden. Ut over å bidra til regionens digitale motstandskraft, vil dette også kunne styrke nordisk innovasjons- og konkurranseevne.
Integrer næringslivet
Telenor har i flere år tatt til orde for å få næringslivet tettere integrert i Totalforsvaret. Det er derfor svært positivt at anbefalingene fra Forsvarskommisjonen og Totalberedskapskommisjonen så tydelig erkjenner viktigheten av integrasjon av næringslivet som beredskapsaktør og ressurs. Langtidsplanen for Forsvaret påpeker det er «nødvendig å tenke nytt om hvordan næringslivsaktører bedre kan integreres i totalforsvaret». I tillegg er det relevant for næringslivet at forsyningsloven nå er erstattet av næringsberedskapsloven som innebærer eierskapsnøytralitet og at tjenester også er omfattet.
Større næringslivsaktører innen finans, olje og gass, kraft, mat og ekom har egne kompetansemiljøer og kapasiteter som er betydningsfulle for opprettholdelse av samfunnssikkerhet og statssikkerhet nettopp fordi de eier og forvalter kritisk infrastruktur. De har en naturlig rolle i totalforsvaret. De bidrar med innsikt og kompetanse om de kritiske sivile funksjonene de er med å opprettholde, og til å oppfylle Norges forpliktelser knyttet til NATOs syv grunnleggende forventninger til motstandsdyktighet (NATOs «Seven Baseline Requirements»).
Et mer effektivt og revitalisert totalforsvar vil kreve en betydelig videreutvikling av rammene for samarbeidet. Telenor har god erfaring med samarbeid inn mot statsforvaltere og fylkesberedskapsråd, samt kommuner. Vi mener det fortsatt er mye å hente ved å i større grad formalisere totalforsvarsarbeidet på strategisk nivå. Vårt viktigste innspill er at de mest sentrale næringslivsaktørene bør integreres i Kriserådet på fast basis.
Tre forhold er grunnleggende for et godt totalforsvar:
God motstandsdyktighet i samfunnet.
Tverrsektoriell situasjonsforståelse.
Vilje og evne til gjensidig støtte og samarbeid.
Fra FFI: Styrker og svakheter ved dagens totalforsvar – rapport til Totalberedskapskommisjonen
Etter Telenors vurdering er det fortsatt en generell utfordring at næringslivet i utilstrekkelig grad er inkludert i relevant bered- skapsplanverk. I tillegg er sikkerhetsloven ikke i tilstrekkelig grad implementert hos underlagte virksomheter i alle sektorer. Den største praktiske utfordringen for mer samarbeid på tvers er – slik NSM har understreket – knyttet til at virksomheter ikke har tilstrekkelig tilgang til trussel- og sikkerhetsinformasjon eller til løsninger for sikkerhetsgradert samhandling. Dette er et myndighetsansvar å rydde opp i, og det haster.
Telenor er positive til etablering av tet- tere samarbeid med utvalgte selskaper om beredskap og krisehåndtering. At det skal etableres en «totalforsvarskontakt til Næringslivets hus eller tilsvarende næringslivsklynger» er et første skritt og kan innebære forbedring. I tillegg vil et tydeligere mandat for Sentralt Totalforsvarsforum (STF) gi effekt for samarbeid på direktoratsnivå. For å få effekt må styring og rammer for samarbeid i større grad formaliseres, særlig knyttet til arenaer og mekanismer for toveis informasjonsdeling. Det trengs betydelig fart og retning for den samfunnsreformen det er å revitalisere totalforsvaret.
Integrer de mest sentrale næringslivsaktørene i Kriserådet på fast basis.
Etabler en funksjon på myndighetsnivå for økt evne til å bygge tverrsektoriell situasjonsforståelse.
Gi sentrale aktører i næringslivet mer oppdatert tilgang til trusselinformasjon.
Styrk arbeidet med motstandsdyktighet i kritiske sivile samfunnsfunksjoner.
Sørg for systematisk integrering av næringslivet i relevant planverk, samt militær og sivil øving og trening.
Beredskapskrav i anskaffelser
Økte forventninger til næringslivet om å planlegge for totalfor- svarets behov medfører økte kostnader. I en rapport fra Svensk Näringsliv fremheves et viktig dilemma: at økonomiske resultater alltid er avgjørende for private selskaper. Muligheten et sel- skap har for å overleve og utvikles avhenger av muligheten til å få betalt for arbeid og oppgaver som utføres og tjenester som leveres. En utfordring for både større og mindre næringslivs- aktører som har kapasitet og ønsker bidra til økt sikkerhet, beredskap og motstandskraft, er at det er svært få kunder som har insentiv eller vilje til i hverdagen å betale sine leverandører for at varer eller tjenester skal kunne leveres kontinuerlig under krig.
For næringslivsaktører er derfor forutsigbare rammevilkår og mer langsiktig forutsigbarhet i kontrakter viktig for å kunne fatte beslutninger om investeringer som understøtter totalberedskap. Forsvarets Forskningsinstitutt (FFI) har i rapporten «Fra kjøttkaker til cyberspace – muligheter og utfordringer ved strategisk samarbeid for forsvarssektoren» understreket at en særskilt utfordring er levering av tjenester i øvre del av krisespekteret. Det stiller helt andre krav til både myndigheter og næringsliv og vil kreve nye samarbeidsformer og arbeidsmetoder. I dag er det fortsatt slik at sentrale næringslivsaktører i for liten grad systematisk trekkes med for å understøtte militær og sivil øving og trening. Dette kan muliggjøres i rammen av strategiske partner- skap og kan gi et mer langsiktig perspektiv.
Företags förutsättningar att överleva och utvecklas beror på möjligheten att få betalt för den verksamhet som utförs. Den vara eller tjänst som ingen långsiktigt vill betala för kommer inte att finnas kvar, utan konkurreras ut. Affärsverksamheter med allt för hög risk i relation till potentiella vinster och verksamheter som påverkas av högre kostnader än konkurrenter kan långsiktigt inte överleva. Ökade förväntningar på företag att planera för totalförsvarets behov leder till ökade kostnader. Mycket få kunder har incitament eller vilja att betala sina leverantörer i vardagen, för att varor eller tjänster ska kunna levereras kontinuerligt under krig.
Fra Svenskt Näringsliv:
Konkurrenskraftiga företag stärker försörjningsberedskapen och totalförsvaret
DSB har fått i oppdrag å lede planleggingen, gjennomføringen og evalueringen av Øvelse Digital 2025. Øvelsen skal planlegges i tett samarbeid med Nasjonal Sikkerhetsmyndighet (NSM). Målet med øvelsen er å styrke samfunnets evne til å motstå digitale angrep. Øvelsen skal gjennomføres høsten 2025 og vil involvere virksomheter fra sivile sektorer, Forsvaret og privat næringsliv. Øvelsen skal bidra til å teste totalforsvarets evne til å avdekke, håndtere og koordinere en kompleks digital hendelse på tvers av sektorer. Øvelsen vil videre teste totalforsvarets evne til å kommunisere og samvirke under håndteringen av konsekvensene av den digitale hendelsen.
Fra DSB: Totalforsvarsøvelse - Øvelse Digital 2025
Sikkerhetslovgivning skaper grensehindre
I alle nordiske land har myndighetene på ulikt vis skjerpet lovgivning og regulering knyttet til nasjonal sikkerhet. For telekom-operatørene og deres nordiske leverandører er det en stor utfordring at de nasjonale sikkerhetslovene i Norden ikke spiller sammen. Trenden har gått feil vei de siste årene. Dette har dessverre ført til fragmentering og færre muligheter for næringslivsaktører til å bygge sikkerhet basert på felles nordiske løsninger. Trenden har også implikasjoner for leverandørene våre, som de senere år har forsøkt å etablere «Center of Excellence» i Norden – en organisering som står i fare for ikke lenger å fungere.
Det er etablert mekanismer for sikkerhetsklarering av ressurser på tvers av Norden. Men det er ulike krav og praksis for hvilke stillinger eller roller som krever klarering, det er ulike klareringsnivåer i Norden (f.eks. er Adgangsklarering et særnorsk nivå), nivået BEGRENSET omfattes ikke av ordningen, GNFer og myndighetenes direkte utpeking av objekter med tilhørende graderingsnivåer er en særnorsk ordning, og informasjon om GNFer og skjermingsverdige objekter er ikke gradert i de andre nordiske landenes lovgivning. Med andre ord så er manglende symmetri i de nordiske landenes sikkerhets-lovgivning kombinert med forskjellig praksis på implementeringen av denne sikkerhetslovgivningen på sammenlignbare virksomheter i hvert enkelt land, et kraftfullt hinder mot effektiv samhandling på tvers av landegrensene.
Telekom er en internasjonal og teknologidrevet bransje, med i all hovedsak utenlandske utstyrsleverandører. Disse leverandørene har som regel et antall kontorer i ulike land, hvorav flere er lokalisert utenfor både Europa og NATO. Det er naturlig og nødvendig for alle operatører å benytte disse leverandørene til å utvikle, vedlikeholde og supportere de plattformer de selger. Det er verken praktisk gjennomførbart, kvalitetsmessig ønskelig, eller økonomisk forsvarlig å benytte andre leverandører enn utstyrsleverandørene. Samtidig er det svært utfordrende å sik- kerhetsklarere/autorisere en leverandørkjede fra ende til ende.
Med et stadig større antall virksomheter som underlegges sikkerhetsloven vil denne utfordringen øke snarere enn å avta. I tillegg vil den treffe alle sektorer som er underlagt sikkerhetsloven (ekom, kraft, helse, nødetater og andre). Dette representerer et tilbake- slag for nordisk samarbeid, innovasjon og effektiv konkurranse, og bør vekke en alvorlig bekymring hos ansvarlige myndigheter.
Telenor er også opptatt av – slik også Meld. St. 9 (2022–2023) understreker – at nasjonal «kontroll» ikke må defineres som nasjonalt «eierskap», da vi ivaretar både nasjonale og egne interesser innenfor en ramme som inkluderer Norden/NATO.
Ta i bruk mulighetene i nordisk samarbeid
Telenors viktigste ønske for bedre beredskap er et nordisk initiativ for å imøtegå hindre for nordisk samarbeid. Det er viktig å utforske løsninger for i større grad å benytte knappe personalressurser mellom nordiske naboland og benytte tekniske løsninger og infrastruktur som fiber og datasentre på tvers av land i Norden. Det vil styrke den nasjonale forsyningssikkerheten med flere ressurser nær Norge, og det vil styrke den nordiske regionen totalt sett og stimulere de multinasjonale teknologileverandørene til å etablere kompetansemiljøer i Norden.
Telenor har forventninger til at norske myndigheter i den kommende Totalberedskapsmeldingen tar konkrete initiativ til å følge opp totalberedskapskommisjonens forslag om samarbeid om digital sikkerhet og økt beredskap i Norden. Et slikt samarbeid vil kreve endringer og harmonisering av nasjonale regelverk. Industrien i Norden kan bidra til løsninger i en nordisk og alliert ramme innen samarbeidsområder som mobile kjernenett, datasentre og transportnett for å understøtte behov i både militær og sivil sektor. Det haster med å komme i gang.
Om nordisk integrasjon:
Regjeringen ser et klart behov for at Norge har en størst mulig grad av felles tilnærming med våre nordiske allierte til sivil støtte til militære styrker. På militær side er det allerede innledet et tett samarbeid. Det forutsettes imidlertid også tett samarbeid og avklaringer direkte mellom sivile sektorer i de tre landene. Det pågår allerede et beredskaps-samarbeid mellom enkelte sivile sektorer og aktører og motparter i nordiske land. Eksempelvis er det inngått avtaler om krisehandel og forsynings-samarbeid mellom Norge, Finland og Sverige. Regjeringen ser behov for ytterligere å styrke Norges sivile beredskapssamarbeid med Finland og Sverige for å støtte opp under kollektiv evne til å yte effektiv sivil støtte til militære styrker i krig.
Fra: Prop. 87 S (2023–2024) Forsvarsløftet – for Norges trygghet – Langtidsplan for forsvarssektoren 2025–2036
Øve og trene realistisk
For å forberede oss på å møte et annet alvor i våre nærområder, må vi øve og trene på scenarier som før var utenkelige. Det betyr å øve nærmere daglige utfordringer og reelle scenarier som speiler trusselbildet, og vi må øve på tvers av sektorer. Kun på den måten vil vi oppnå bedre forståelse av hvordan virksomheter er gjensidig avhengige av hverandre og få innsikt i omfanget av faktiske kriser og deres mulige ringvirkninger.
For beredskapsarbeid og øvelser er hovedkonklusjonen i NOU 2012:14 fortsatt relevant knyttet til «viktigheten av risikoforståelse, og at man arbeider med en risikobasert tilnærming». Risikoforståelsen bestemmer om man øver, hva man øver på, og hva man lærer av øvelser. Godt forberedte øvelser kan fungere som en dynamisk form for tilsyn. Etter øvelsen har aktørene praktiske erfaringer som gir en dypere innsikt i utfordringer og endringsbehov.
Telenor har siden 2017 arrangert «Øvelse Bukkesprang» i samarbeid med Cyberforsvaret. Dette er Norges største og tverrsektorielle «live fire»-øvelse i digital hendelseshåndtering. I 2023 ble også Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med som samarbeidspartner. Målet med øvelsen er å styrke totalforsvaret av Norge. Øvelsen er unik i norsk sammenheng, og et viktig bidrag til den digitale totalberedskapen.
Telenor ønsker bedre samhandling innen hendelseshåndtering, og sikkerhetsøvelser som i langt større grad involverer næringslivet. Vi har fortsatt få øvingsarenaer som samler på tvers av sektorer og tester evne til samvirke, samhandling, ledelse og koordinering. Og vi trenger i høyeste grad en sterkere integrering av næringslivet. En annen vesentlig mangel er fraværet av felles plattformer for informasjonsdeling.
Justis- og beredskapsdepartementet har gitt DSB ansvar for å planlegge og gjennomføre Øvelse Digital 2025. Som Telenor tidligere har tatt til orde for, vil økt bruk av øvelser kunne bidra til styrket tverrsektorielt samvirke og ledelse på strategisk, operasjonelt og taktisk nivå. Øvelser er også en god arena for å bygge kjennskap til hverandres kapabiliteter og arbeidsmetodikk, samt utvikle nettverk og relasjoner mellom nøkkelpersoner hos kritiske totalberedskapsaktører. Øvelse Digital 2025 har potensial til å inkludere sentrale næringslivsaktører, og bidra til viktig grunnlag for forbedring.
Vilje til endring
Det er svært viktig for Telenor å kunne benytte egne ansatte over hele Norden, å kunne bruke leverandøransatte i våre fire markeder og å kunne dele tekniske løsninger og infrastruktur på tvers. Vi er forberedt på å ta ytterligere ansvar for sikkerhet og beredskap i nordområdene. Vår ambisjon er å beskytte kommunikasjon, innhold og kritisk infrastruktur.
I en stadig mer komplisert verden, med økende press på talent og kompetanse, og økende konsentrasjon av leverandørmarkedet med stadig lengre forsyningskjeder, blir hvert enkelt land i Norden hver for seg for små. Telenor tror på et felles nordisk regime for sikkerhetsklarering og autorisasjon av personell. Det bør også jobbes målrettet med å legge til rette for at operatørene bygger robuste nordiske løsninger knyttet til transportnett, mobilkjernenett og datasenter.
Et tett teknisk samarbeid mellom bedrifter og organisasjoner over landegrensene krever resultatorientert lederskap. Det vil kreve en harmonisering av sikkerhetslovgivning og samarbeid mellom nasjonale regulatører på et helt annet nivå enn det vi ser i dag.
Et samlet Norden i NATO gir et historisk godt sikkerhetspolitisk fundament for å endre holdninger og kultur. Med langt tettere sikkerhetssamarbeid på tvers av den nordiske regionen har vi helt andre forutsetninger for å sikre et effektivt, sikkert og robust totalforsvar. Vi har ikke tid til å vente.
Kommisjonens viktigste anbefaling er at ledere på alle nivåer i forvaltningen systematisk arbeider med å styrke sine egne og organisasjonenes grunnleggende holdninger og kultur knyttet til:
Risikoerkjennelse
Gjennomføringsevne
Samhandling
IKT-utnyttelse
Resultatorientert lederskap
Fra: NOU 2012: 14 - Rapport fra 22. juli-kommisjonen
Telenor vil:
Tettere integrere sentrale aktører i næringslivet i den nasjonale beredskapsstrukturen.
Styrke sikkerhetssamarbeidet om klarering og autorisasjon av nordiske statsborgere med et felles nordisk regime for sikkerhetsklarering.
At krav til nasjonal autonomi operasjonaliseres slik at det muliggjør å benytte personell på tvers av Norden samt dele tekniske løsninger og infrastruktur for økt robusthet og motstandsdyktighet.
At det stilles krav om å ivareta langsiktige beredskapshensyn og nasjonale sikkerhetsinteresser i offentlige anskaffelser.
Styrke nasjonal kompetanse og kapasitet til å føre tilsyn med AI.