Som kunde hos oss, skal det føles trygt å ta telefonen. Derfor har vi inkludert tjenesten Nummervarsel i våre nye mobilabonnement. Tjenesten varsler deg ikke bare om potensiell svindel mens det ringer, men også om anrop fra telefonnumre som har et svært pågående ringemønster.

Nummervarsel er integrert i mobilnettet vårt, og fungerer automatisk uten at du må aktivere eller laste ned en app.

Dette varselet vises automatisk på mobilskjermen din mens det ringer:

Nummervarsel er en unik tjeneste i det norske markedet siden den er integrert i selve mobilnettet istedenfor en app. Tjenesten er inkludert i våre nye mobilabonnement helt uten ekstra kostnad.

Ønsker du Nummervarsel? Se og bestill våre nye mobilabonnement.

Slik gir vi deg dobbel beskyttelse

I Telenor har vi et av landets sterkeste sikkerhetsmiljøer, som jobber med å blokkere svindelanrop hver eneste dag, og bare i fjor ble hele 54,5 millioner svindelanrop stoppet i våre filtre. Men selv om vi blokkerer over 1 million svindelanrop i uken, er det likevel alltid noe som vil slippe igjennom.

Vi har kun mulighet til å blokkere de anropene vi vet er svindel, mens Nummervarsel vil varsle deg om anropene vi mistenker kan være svindel. På den måten får du en dobbel beskyttelse.

Vi kan likevel ikke garantere at ingen svindelanrop når frem til deg, og det er derfor viktig at du alltid tar dine forholdsregler når det ringer fra et ukjent nummer. Husk at du aldri må oppgi personsensitiv informasjon over telefon, selv om det er til en aktør du i utgangspunktet stoler på. Ingen seriøse aktører vil be deg om dette, heller ikke banken eller politiet.

Det skal være trygt å ta telefonen

Før var telefonsamtalen en kilde til glede og forventning for mange, de siste årene har dette gått over til å bli bekymring og usikkerhet. Med lanseringen av Nummervarsel ønsker vi å gjøre noe med dette, for hos oss skal det føles trygt å ta telefonen. Når vi nå varsler deg om mistenkelige anrop håper vi at du kan føle deg trygg på å ta de samtalene som ikke tagges – og at noe av gleden ved å prate i telefonen kommer tilbake. Hvorfor ikke ringe noen du ikke har snakket med på en stund?

Hva betyr det at et nummer flagges med «ringer ofte og til mange» ?

Når du får et anrop med varselet «ringer ofte og til mange» betyr det at nummeret har et ringemønster vi anser som for pågående. Det kan være legitime aktører bak nummeret, men vi anser det som sannsynlig at det er et uønsket anrop. Du bestemmer selvsagt selv om du ønsker å ta telefonen eller ikke.

Bak nummeret kan det typisk skjule seg:

•Telefonsalg

•Robotsamtaler

•Spørreundersøkelser

•Vervekampanjer

•Ulike former for spam

Det er viktig å påpeke at du ikke blir varslet om alle slik anrop, det er kun telefonnumre med et for pågående ringemønster som flagges av oss.

Ønsker du å lese mer om god ringepraksis for bedrifter, finner du mer informasjon om det her. Mener du at et nummer har blitt feiltagget, kan det meldes inn her.

Slik ser varslene ut:

Varsel med potensiell svindel

Potensiell svindel

Du får dette varselet når vi mistenker at et anrop kan være et potensielt svindelforsøk. Vi anbefaler at du ikke tar telefonen når du får dette varselet.

Mobil med varselet ringer ofte og til mange

Ringer ofte og til mange

Nummeret som ringer har et ringemønster som vi anser som svært pågående – selv om det kan være en legitim aktør. Du bestemmer selv om du vil ta telefonen.

Hva skjer med Se Hvem?

Nummervarsel har tatt over for svindelvarsel-funksjonen i Se Hvem, da den nye tjenesten er lettere å ta i bruk – og fungerer like godt på iPhone som Android. Dette vil gi en mye bedre, og mer sømløs, opplevelse for deg som kunde. For deg som allerede har Se Hvem inkludert i abonnementet ditt, vil funksjonene nummeroppslag og lagring av kontakter fungere som før.

Vanlige spørsmål

  • Hvordan fungerer Nummervarsel?

    Nummervarsel er en tjeneste som er integrert i mobilnettet vårt, og som varsler deg ved potensielle svindelanrop eller numre som har et for pågående ringemønster. Varslene dukker automatisk opp på mobilen din mens det ringer, og du trenger ikke å gjøre noe selv for å aktivere tjenesten.

  • Hvordan får jeg Nummervarsel?

    Nummervarsel er inkludert i alle våre nye mobilabonnement for privatkunder, og det vil være automatisk aktivert når du tar abonnementet i bruk.

    Hvis du ikke er Telenor-kunde i dag, må du bytte til oss. Hvis du allerede er Telenor-kunde, men har et annet abonnement – må du bytte til et av våre nye abonnement for å få Nummervarsel inkludert.

  • Kan jeg fortsatt bli svindlet selv om jeg har Nummervarsel?

    Ja, du kan dessverre fortsatt bli svindlet. Vi kan dessverre ikke garantere at tjenesten vil varsle om absolutt alle svindelanrop, da noe kan slippe igjennom våre filtre. Vi anbefaler at du derfor alltid er skeptisk til ukjente numre, og aldri oppgir personsensitiv informasjon over telefon.

  • Nummervarsel fungerer ikke på mobilen min, hva gjør jeg?

    Det kan være at du ikke har mottatt svindelanrop enda – og at du av den grunn heller ikke har mottatt varsel fra tjenesten.

    Det kan også være at du ikke har mottatt anrop fra numre med for pågående ringemønster. Husk at vi ikke varsler om alle former for telefonsalg osv., men kun om samtaler fra numre som har et for pågående ringemønster.

    Mener du likevel at tjenesten ikke fungerer, anbefaler vi at du skrur av og på mobilen. Fungerer ikke det? Ta kontakt med Kundeservice eller vår chatbot her på telenor.no.

  • Jeg mottar fortsatt mistenkelige samtaler som ikke vises som «potensiell svindel» eller «ringer ofte og til mange». Hvorfor?

    Våre filtre oppdateres kontinuerlig, men det kan dessverre være noen samtaler som går igjennom før de tagges. Vi oppfordrer alle kunder til å melde inn mistenklige numre slik at vi kan gjøre Nummervarsel enda bedre.

  • Varsler Nummervarsel også om potensiell svindel på SMS?

    Nei, tjenesten varsler deg kun ved potensielle svindelanrop.

  • Hva med samtaler via apper som WhatsApp, Facetime, osv.?

    Vi kan kun varsle deg om samtaler som kommer via mobilnettet vårt, og ikke tredjepartsapper. Vi anbefaler derfor at du er ekstra forsiktig når du mottar ukjente anrop via disse appene.

  • Hva hvis jeg har en app som allerede varsler meg om svindelanrop?

    Hvis du har en slik app innstallert på mobilen din, vil denne appen overstyre Nummervarsel. Vi anbefaler derfor at du deaktiverer denne appen, hvis du heller ønsker å bli varslet av Telenor. Hvis du har hatt Se Hvem tidligere, har Svindelvarsel forsvunnet ut av tjenesten, og du kan trygt beholde appen på mobilen din uten at den overstyrer Nummervarsel.

  • Jeg har Se Hvem fra Telenor i dag, trenger jeg Nummervarsel?

    Hvis du har brukt Se Hvem til å varsle deg om potensielle svindelanrop, vil Nummervarsel nå overta denne funksjonen. Svindelvarsel er tatt ut av Se Hvem, men du kan fortsatt bruke appen til nummeroppslag og trygg backup av kontaktene dine.

  • Hvordan rapporterer jeg mistenkelige anrop?

  • Bedriften min er feiltagget, hvordan fikser jeg det?

  • Fungerer Nummervarsel på alle mobiler?

    Tjenesten fungerer på alle iPhone ikke er eldre enn 2015, tillegg til Samsung fra 2017 med Android 9 og nyere. For Google Pixel, Sony Xperia og Nokia anbefaler vi telefoner som er nyere enn 2021 for å sikre god opplevelse. Tjenesten fungerer per dags dato ikke på Huawei-mobiler, og noen Doro-telefoner. Vi jobber med å undersøke saken nærmere.

  • Fungerer Nummervarsel i utlandet?

    Nei, tjenesten fungerer kun i vårt eget mobilnett – og vil dere ikke virke når du er i utlandet.

  • Varsler Nummervarsel også om svindel fra utenlandske nummer?

    Ja, Nummervarsel varsler om potensiell svindel fra både norske og utenlandske nummer.

  • Hvordan skrur jeg av Nummervarsel?

    Du kan enkelt skru tjenesten av og på i MittTelenor.

  • Hva om jeg har en integrert løsning i telefonen min som varsler meg om svindelanrop?

    Hvis du har skrudd på en slik løsning integrert i telefonen, f.eks. på Samsung, vil denne overstyre Nummervarsel, dersom begge løsninger varsler om samme nummer. Om du ønsker å sikre at det er Telenor som varsler deg, må du deaktivere den integrerte løsningen på telefonen din.

Har du fortsatt flere spørsmål? Her har vi samlet alle du måtte lure på.