Svindelforsøk
Vi gir deg tips og råd om hva du bør gjøre når du har mottatt en tvilsom SMS eller e-post
Har du fått en e-post eller SMS du synes ser mistenkelig ut? Lurer du på hvordan du kan skille en reell e-post fra en falsk? Her gir vi deg noen tips om hva du bør sjekke, og mulighet til å melde inn opplevde svindelforsøk.
Hva bør du gjøre når du får en suspekt e-post eller SMS?
OBS! Vi vil aldri be våre kunder oppgi sensitiv informasjon i en e-post eller SMS
Ta deg god tid når du leser e-post eller SMS
Stopp - Tenk - Sjekk
Spør deg selv hva avsenderen egentlig vil at du skal gjøre. Forventer du en slik henvendelse? Er det noe du vanligvis får fra avsenderen?
Sjekk avsenderadressen på e-post
I mange tilfeller vil du kunne avsløre svindel ved å se at avsenderadressen ser useriøs ut
Er den feilstavet, eller slutter på .com eller telenor.ru (eller andre land) i stedet for .no?
Ikke klikk på lenken eller vedlegg
Blir du usikker på innholdet i e-posten eller SMS'en, ikke klikk på lenken eller åpne vedlegg
Besøk istedenfor den offisielle nettsiden fra avsenderen ved å skrive inn adressen i nettleseren. Om innholdet er reelt, vil du som regel finne samme informasjon der
Ikke oppgi sensitive opplysninger
Ikke oppgi sensitiv informasjon, kortinformasjon eller BankID-opplysninger på nettsteder du rutes til via lenker du er usikker på
Gå gjerne inn på nettsiden direkte i din nettleser (f.eks gå direkte inn på telenor.no, ikke via lenken i SMS/e-post)
E-post og SMS om faktura eller refusjon
Undersøk om du faktisk har krav på refusjon eller om du har en ubetalt faktura
Besøk nettbanken og se om du faktisk er belastet to ganger eller om det ligger en ubetalt faktura der
Har du betalt inn faktura til oss to ganger eller har krav på refusjon så vil du automatisk få tilbakebetalt beløpet til den kontoen du sist betalte fra
Se nøye på språket og innholdet
Ofte vil det være skrivefeil i e-posten eller SMS-en, det er skrevet på en truende måte og har et rotete design
Selv om språket i falske e-poster har blitt bedre og bedre, bærer det ofte preg av å ha blitt oversatt via eksempelvis Google Translate
Diskuter med andre
Ring en venn, en kollega eller et familiemedlem
Snakk om innholdet i e-posten. En slik samtale vil ofte oppleves som nødvendig og nyttig
Slik kan du finne ut om en e-post er svindel eller ikke
For å hjelpe deg har vi laget en sjekkliste med 6 tips du kan bruke for å finne ut av om en e-post er svindel eller ikke. Du kan se videoen til høyre, eller trykke på knappen for å lese artikkelen på online.no
Helt enkelt: 6 tips for å avsløre falske e-poster | Telenor Norge
Eksempler på falske e-poster
Disse e-postene sendes det ut mye av om dagen, og de ser i mange tilfeller ganske ekte ut. Vi kan understreke at disse ikke er fra Telenor, og du kan bare slette dem.
Får du inn noen liknende e-poster som du ønsker å melde i fra om til oss , kan du sende dette inn via skjema lengre ned på denne siden.
Eksempel på generell svindelforsøk på e-post
Eksempel på svindelmail som utgir seg for å være fra Telenor
De vanligste svindelformene
Spoofing
Når noen skjuler seg bak en annen sitt nummer
Microsoft-svindel
Oppringing fra tilsynelatende vanlige norske nummer
Wangiri
Tapte anrop, gjerne fra utenlandske telefonnumre
Phishing
Digital snoking etter sensitiv informasjon via e-post eller SMS
Flubot
SMS-svindel som infiserer mobilen ved nedlasting av app
Falske nettbutikker
Nettvern kan redde deg fra å bli lurt!
Uansett hva svindlerne er ute etter, innebærer fremgangsmåten deres som oftest at du sendes til en falsk nettside som er opprettet for å få tak i din private informasjon.
Nettvern og Nettvern+ er sikkerhetsfilter fra Telenor som gjør at du kan surfe litt tryggere.
Slik fungerer sikkerhetsfiltrene Nettvern og Nettvern+
Sikkerhetsfiltrene sjekker alltid om nettsider du prøver å gå inn på er utrygge. Hvis du klikker deg inn på en utrygg nettside vil sikkerhetsfilteret blokkere forsøket og stoppe deg før du blir lurt.
Selv om Nettvern stopper mange svindelforsøk, er det lurt å ta forhåndsregler når du er på nett. Du kan lese mer om det og Nettvern+ ved å trykke på knappen under
Ønsker du melde ifra om svindelforsøk?
Telenor Norge gjør en rekke grep for å bekjempe digital kriminalitet. Dersom du mottar en mistenkelig SMS eller e-post kan du videresende dem til oss via en av metodene under. Gjennom slike rapporter kan vi raskere fange opp spam/svindel forsøk, og ta en vurdering på om dette bør blokkeres slik at de ikke når ut til flere personer.
Rapporter mistenkelig SMS
Videresend meldingen til 7726 (SPAM)
Vi vil da ta en vurdering på om meldingen har svindelmotiv, og om den skal blokkeresMed iPhone med versjon nyere enn iOS 17.4 kan du gi oss beskjed via Meldinger-appen:
Hvis du allerede har åpnet meldingen:
En Rapporter uønsket-lenke vises nederst i alle meldinger fra ukjente avsendere. Trykk på Rapporter uønsket, og trykk deretter på Slett og Rapporter uønsket.Hvis du ikke har åpnet meldingen:
Sveip til venstre på meldingen - Trykk på den røde søppelbøtten - Trykk deretter på Slett og Rapporter uønsket.
Rapporter mistenkelig e-post
Hvis du har mottatt en mistenkelig e-post, opplevd telefonsvindel, fakturasvindel eller lignende, så kan du melde det inn til oss ved å bruke skjemaet under.
Ved at du som kunde rapporterer inn meldinger du mottar, kan vi raskere fange opp svindelforsøk og ta en vurdering på om disse bør blokkeres i våre systemer. Vi tar en vurdering av alle rapporteringer vi mottar, men kan dessverre ikke svare opp meldingene vi får.
Trenger du mer hjelp med saken ber vi deg ta kontakt med oss på kundeservice.