en mann med laptop utsatt for svindelforsøk

Har du fått en e-post eller SMS du synes ser mistenkelig ut? Lurer du på hvordan du kan skille en reell e-post fra en falsk? Her gir vi deg noen tips om hva du bør sjekke, og mulighet til å melde inn opplevde svindelforsøk.

Hva bør du gjøre når du får en suspekt e-post eller SMS?

OBS! Vi vil aldri be våre kunder oppgi sensitiv informasjon i en e-post eller SMS

Ta deg god tid når du leser e-post eller SMS

  • Stopp - Tenk - Sjekk

  • Spør deg selv hva avsenderen egentlig vil at du skal gjøre. Forventer du en slik henvendelse? Er det noe du vanligvis får fra avsenderen?

Sjekk avsenderadressen på e-post

  • I mange tilfeller vil du kunne avsløre svindel ved å se at avsenderadressen ser useriøs ut

  • Er den feilstavet, eller slutter på .com eller telenor.ru (eller andre land) i stedet for .no?

Ikke klikk på lenken eller vedlegg

  • Blir du usikker på innholdet i e-posten eller SMS'en, ikke klikk på lenken eller åpne vedlegg

  • Besøk istedenfor den offisielle nettsiden fra avsenderen ved å skrive inn adressen i nettleseren. Om innholdet er reelt, vil du som regel finne samme informasjon der

Ikke oppgi sensitive opplysninger

  • Ikke oppgi sensitiv informasjon, kortinformasjon eller BankID-opplysninger på nettsteder du rutes til via lenker du er usikker på

  • Gå gjerne inn på nettsiden direkte i din nettleser (f.eks gå direkte inn på telenor.no, ikke via lenken i SMS/e-post)

E-post og SMS om faktura eller refusjon

  • Undersøk om du faktisk har krav på refusjon eller om du har en ubetalt faktura

  • Besøk nettbanken og se om du faktisk er belastet to ganger eller om det ligger en ubetalt faktura der

  • Har du betalt inn faktura til oss to ganger eller har krav på refusjon så vil du automatisk få tilbakebetalt beløpet til den kontoen du sist betalte fra

Se nøye på språket og innholdet

  • Ofte vil det være skrivefeil i e-posten eller SMS-en, det er skrevet på en truende måte og har et rotete design

  • Selv om språket i falske e-poster har blitt bedre og bedre, bærer det ofte preg av å ha blitt oversatt via eksempelvis Google Translate

Diskuter med andre

  • Ring en venn, en kollega eller et familiemedlem

  • Snakk om innholdet i e-posten. En slik samtale vil ofte oppleves som nødvendig og nyttig

Slik kan du finne ut om en e-post er svindel eller ikke

For å hjelpe deg har vi laget en sjekkliste med 6 tips du kan bruke for å finne ut av om en e-post er svindel eller ikke. Du kan se videoen til høyre, eller trykke på knappen for å lese artikkelen på online.no

Les artikkel på online.no

Helt enkelt: 6 tips for å avsløre falske e-poster | Telenor Norge

Eksempler på falske e-poster

Disse e-postene sendes det ut mye av om dagen, og de ser i mange tilfeller ganske ekte ut. Vi kan understreke at disse ikke er fra Telenor, og du kan bare slette dem.

Får du inn noen liknende e-poster som du ønsker å melde i fra om til oss , kan du sende dette inn via skjema lengre ned på denne siden.

  • Eksempel på generell svindelforsøk på e-post

  • Eksempel på svindelmail som utgir seg for å være fra Telenor

De vanligste svindelformene

  • Spoofing

    Når noen skjuler seg bak en annen sitt nummer

    Spoofing er at noen bruker noen andre sitt nummer når de gjør et anrop. Telenorkunder skal normalt ikke oppleve Spoofing i like stor grad lenger.

    Etter januar 2021 er det lagt på ny funksjonalitet i nettet for å hindre spoofing. Etter første anrop der et nummer blir spoofet og anropet opprinnelig stammer fra utlandet, vil det automatisk legges på skjult nummer for fremtidige anrop.

    Kunden som faktisk eier nummeret ringer som normalt og blir ikke pålagt skjult nummer fra sine anrop.

    De aller fleste smarttelefonene kan i tillegg blokkere numre som er plagsomme eller uønsket. Hvis du ikke kjenner igjen det norske nummeret som ringer deg – bruk noen sekunder på å kikke på antall sifre før du svarer.

    For iPhone med iOS 13 og nyere kan du også slå på Demp ukjente anrop for å unngå anrop fra personer du ikke kjenner. Dette blokkerer telefonnumre du aldri har hatt kontakt med, og som ikke er lagret i kontaktene dine.

  • Microsoft-svindel

    Oppringing fra tilsynelatende vanlige norske nummer

    Svindlerne kan utgi seg for å være en seriøs aktør, eksempelvis Microsoft. Ved å få tilgang til PC-en din prøver svindleren å få deg til å laste ned skadevare, betale for virusprogrammer du ikke trenger – og få tak i både kortnummer og innloggingsdetaljer til for eksempel nettbank.

    Verken Microsoft eller andre leverandører av operativsystemer vil kontakte deg for å be deg laste ned programmer eller oppgi sensitiv informasjon på denne måten. For å avsløre denne svindelmetoden, er derfor viktig at flest mulig kjenner til hvordan den fungerer. Kunnskap er det mest effektive forsvaret.

  • Wangiri

    Tapte anrop, gjerne fra utenlandske telefonnumre

    Du kan bli oppringt fra et ukjent telefonnummer, ofte fra utlandet, som bare lar det ringe én eller et par ganger før det blir stille. Når du ringer opp igjen, belaster de deg for dyre summer.

    Vær bevisst hvilke numre du ringer tilbake til. Kjenner du ikke igjen nummeret, eller ikke venter å få en samtale fra det aktuelle landet, bør du ikke ringe tilbake – uansett hvor nysgjerrig du er.

  • Phishing

    Digital snoking etter sensitiv informasjon via e-post eller SMS

    Phishing er en betegnelse på digital snoking eller fisking etter sensitiv informasjon, som passord eller kredittkortnummer. De fleste av disse digitale angrepene starter med en e-post.

    En vanlig framgangsmåte er at en person sender deg en e-post og utgir seg for å være fra for eksempel en kjent bank, nettbutikk eller en strømmetjeneste. Phishing kan også forekomme i form av SMS. Da sender svindlerne et stort antall personer en direkte SMS og utgir seg gjerne som seriøse aktører, eksempelvis din kommune, politiet eller lignende.

    Svindlere setter ofte opp falske nettsider som de forsøker å lede deg inn på via e-poster som gir seg ut for å være fra Netflix, Facebook, Apple eller andre kjente selskaper.

    Du skal helst ikke trykke på lenker i e-poster og SMS-er, men heller oppsøke nettsiden direkte.

    Nysgjerrigheten tar lett overhånd, men vi anbefaler alle å ha sunn skepsis når de mottar e-post eller SMS fra ukjente. Det er viktig å lære seg å skille mellom hva som er ekte og ikke. Dersom du likevel skulle være så uheldig åpne en falsk epost eller nettside, ikke del personlig informasjon.

    Les mer om phishing her...

  • Flubot

    SMS-svindel som infiserer mobilen ved nedlasting av app

    Flubot fungerer slik at man mottar en SMS om at en pakke er på vei til dem. Meldingen er gjerne på engelsk, men er sendt fra et norsk mobilnummer – og inneholder en lenke, ofte til en DHL-app.

    Dersom Flubot blir installert på en mobil, vil den laste ned personlige detaljer og prøve å lure brukeren til å gi fra seg nettbank-detaljer. Den ondsinnede applikasjonen vil også sende ut svært mange SMS-meldinger til andre mobiler – for på denne måten å spre seg videre. For at Flubot skal bli installert på en mobil, må mottakeren ha åpnet for å installere programmer fra en uoffisiell kilde.

    Hva bør du gjøre hvis du har mottatt en slik SMS?

    • Ikke trykk på lenken – og ikke last ned appen

    • Har du lastet ned en slik app:

      • Start mobilen i Safe Mode og avinstaller Flubot-appen.

      • Har du ikke mulighet til å starte mobilen i Safe Mode – så må du nullstille den for å fjerne Flubot-appen. Dette medfører at du vil miste all data som ikke er lagret. Slik nullstiller du mobilen din.
        Gjøres dette fra en backup, må man sørge for å gjøre dette fra en versjon som er fra før man installerte den ondsinnede programvare.

      • Hvis du har logget deg på noen nettsider med brukernavn og passord, må du bytte passord på disse umiddelbart. Sjansen er stor for at Flubot har fanget opp disse, og delt dem med svindlerne. Du burde også sperre eventuelle bankkort du har brukt via mobilen.

    • Dersom du mottar SMS som tydelig er svindel, kan du rapportere det til oss ved å bruke skjema linket nederst på siden.

    Les mer om Flubot-svindel

  • Falske nettbutikker

    I en undersøkelse utført av Kantar TNS på vegne av Telenor, svarer hele 98 prosent av befolkningen at de handler på nett. Men netthandel innebærer også en viss risiko. Ifølge Virke finnes det fire til fem ganger så mange falske nettbutikker som ekte. Trusselen er med andre ord svært reell. På Forbrukerombudets nettside, er det listet opp mer enn 150 nettbutikker som er kategorisert som useriøse aktører.

    Det er ikke noe å frykte hvis du er tilkoblet en sikker linje, og handler hos en seriøs aktør.

    Dessverre finnes det mange ondsinnede aktører der ute. Kjenner du ikke til nettbutikken fra før, og ikke er helt sikkert på om den er seriøs, bør du alltid være kritisk til butikken før du handler.

Nettvern kan redde deg fra å bli lurt!

Uansett hva svindlerne er ute etter, innebærer fremgangsmåten deres som oftest at du sendes til en falsk nettside som er opprettet for å få tak i din private informasjon.

Nettvern og Nettvern+ er sikkerhetsfilter fra Telenor som gjør at du kan surfe litt tryggere.

Slik fungerer sikkerhetsfiltrene Nettvern og Nettvern+

Sikkerhetsfiltrene sjekker alltid om nettsider du prøver å gå inn på er utrygge. Hvis du klikker deg inn på en utrygg nettside vil sikkerhetsfilteret blokkere forsøket og stoppe deg før du blir lurt.

Selv om Nettvern stopper mange svindelforsøk, er det lurt å ta forhåndsregler når du er på nett. Du kan lese mer om det og Nettvern+ ved å trykke på knappen under

Les mer om Nettvern...

Ønsker du melde ifra om svindelforsøk?

Telenor Norge gjør en rekke grep for å bekjempe digital kriminalitet. Dersom du mottar en mistenkelig SMS eller e-post kan du videresende dem til oss via en av metodene under. Gjennom slike rapporter kan vi raskere fange opp spam/svindel forsøk, og ta en vurdering på om dette bør blokkeres slik at de ikke når ut til flere personer.

Rapporter mistenkelig SMS

  • Videresend meldingen til 7726 (SPAM)
    Vi vil da ta en vurdering på om meldingen har svindelmotiv, og om den skal blokkeres

  • Med iPhone med versjon nyere enn iOS 17.4 kan du gi oss beskjed via Meldinger-appen:

    • Hvis du allerede har åpnet meldingen:
      En Rapporter uønsket-lenke vises nederst i alle meldinger fra ukjente avsendere. Trykk på Rapporter uønsket, og trykk deretter på Slett og Rapporter uønsket.

    • Hvis du ikke har åpnet meldingen:
      Sveip til venstre på meldingen - Trykk på den røde søppelbøtten - Trykk deretter på Slett og Rapporter uønsket.

Rapporter mistenkelig e-post


Hvis du har mottatt en mistenkelig e-post, opplevd telefonsvindel, fakturasvindel eller lignende, så kan du melde det inn til oss ved å bruke skjemaet under.

Ved at du som kunde rapporterer inn meldinger du mottar, kan vi raskere fange opp svindelforsøk og ta en vurdering på om disse bør blokkeres i våre systemer. Vi tar en vurdering av alle rapporteringer vi mottar, men kan dessverre ikke svare opp meldingene vi får.

Trenger du mer hjelp med saken ber vi deg ta kontakt med oss på kundeservice.

Relevante artikler du bør lese