Sperre eller åpne abonnement

Trenger du hjelp til å sperre, eller åpne ditt mobil-, eller trådløst bredbånds-abonnement? Her finner du hjelpen du trenger.

Sperre eller åpne abonnement/SIM-kort

Her finner du informasjon om hva du gjør hvis mobilen din blir frastjålet, hvordan du kan melde forsikringssak, og hvordan du kan åpne abonnementet igjen dersom mobilen kommer tilrette.

  • Sperre/Åpne abonnement

    Sperre abonnement
    Vi anbefaler at du sperrer abonnementet så fort som mulig etter at du oppdager at mobilen er borte. Dette er for å sikre at ikke andre kan ta det i bruk. Du sperrer abonnementet ved å låse SIM-kortet, og du kan gjøre dette i Mitt Telenor-appen eller på Mine Sider.

    • Velg Mobil

    • Velg SIM-kort

    • Velg Blokker SIM-kort

    • Skriv inn en 4-sifret kode (denne velger du selv)

    • Trykk på Blokker SIM-kort

    Chatboten Telmi kan også hjelpe deg med dette.

    Merk at abonnementsavgiften fortsetter å løpe selv om SIM-kortet er sperret. Du kan bestille nytt SIM-kort dersom du ønsker å bruke abonnementet med en annen mobil.

    Åpne abonnement
    Dersom mobilen kommer til rette senere, kan du gjenåpne abonnementet ved å følge samme prosedyre og oppgi koden du skrev inn da du sperret abonnementet.

  • Jeg har mistet mobilen

    Det er flere ting du burde gjøre dersom mobilen din er mistet eller stjålet:

    1. Anmeld tyveriet
      Er telefonen stjålet må du anmelde tyveriet til politiet før du kan melde inn en forsikringssak. Dette gjør du ved å møte opp på en politistasjon eller via nett. Politiet kan også få den stjålne mobilen sperret i EIR, et internasjonalt register som sørger for at mobiltelefoner ikke kan brukes eller selges videre.

    2. Sperre abonnementet
      Vi anbefaler at du sperrer abonnementet så fort som mulig etter at du oppdager at mobilen er borte. Dette er for å sikre at ikke andre kan ta det i bruk. Du sperrer abonnementet ved å låse SIM-kortet, og du kan gjøre dette i Mitt Telenor-appen, på Mine Sider:

      • Velg Mobil

      • Velg SIM-kort

      • Velg Blokker SIM-kort

      • Skriv inn en 4-sifret kode (denne velger du selv)

      • Trykk på Blokker SIM-kort

      Chatboten Telmi kan også hjelpe deg med dette.

      Merk at abonnementsavgiften fortsetter å løpe selv om SIM-kortet er sperret. Du kan bestille nytt SIM-kort dersom du ønsker å bruke abonnementet med en annen mobil.

    3. Åpne abonnementet: Dersom mobilen kommer til rette senere, kan du gjenåpne abonnementet ved å følge samme prosedyre og oppgi koden du skrev inn da du sperret abonnementet.

    4. Slett innhold på mobilen og registrer forsikringssak
      Les mer om hvordan hvordan du enkelt kan melde inn en forsikringssak

  • Åpne mobiltelefon som er kommet til rette

    Når du anmelder tyveriet til Politiet vil de sperre mobiltelefonen i EIR.

    Hvis du har funnet/fått tilbake telefonen igjen så må du kontakte Kundeservice for å få den åpnet.

Sperret Trådløst Bredbånd

Har du fått SMS om bruk utenfor installasjonsadressen?

Dersom du tar med deg Trådløst Bredbånd og bruker det andre steder enn installasjonsadressen vil bli sperret. Du kan lese mer om dette i våre vilkår.

Det kan være ulike grunner til at du har fått varselet. Har du flyttet? Står abonnementet hjemme, og du opplever at varslingen er feil? Kontakt Kundeservice slik at de kan hjelpe deg videre.

Faktura

Hvis du ikke betaler fakturaen din ved forfall, vil du få en purring. Hvis faktura forblir ubetalt for lenge kan abonnementet ditt bli stengt.

  • Inkasso og stengt abonnement

    Hvis du ikke betaler fakturaen din ved forfall, vil du få en purring.

    Hvis du ikke betaler purringen innen fristen, vil fakturaen kunne gå til inkasso. Når fakturaen går til inkasso overtar inkassobyrået kravet fra Telenor, og du må betale regningen til dem.

    Hvis faktura forblir ubetalt for lenge kan abonnementet ditt bli stengt. Hvor lang tid det tar varierer for mobil, internett og TV.

    Les mer om hvordan du kan få åpnet ditt abonnement