Hjelp med PIN- og PUK-kode
Vi hjelper deg med å finne riktig kode når mobilen har gått i lås.
Det er kun bruker av abonnementet som kan hente ut PUK-koden
Foreldre/foresatte kan be om PUK-kode dersom bruker er under 15 år. (Det må opprettes egen profil på bruker under 15 år dersom PUK-koden skal hentes via selvbetjente løsninger.)
PUK-kode kan hentes kostnadsfritt på Mine Sider, i Mitt Telenor og via chatboten Telmi
Kundeservice kan oppgi PUK-kode over telefon for 50,-
Selvbetjente løsninger krever at du logger inn med Telenor ID
Hent PUK-kode på Mine Sider
Logg inn på Mine Sider
Velg Mobil og abonnement
Velg abonnementet det gjelder
Velg enheten eller SIM-kortet det gjelder under Enheter og SIM
Trykk på knapper Vis under PUK1 eller PUK2.
Vis-knappen er kun synlig om du er registrert bruker av abonnementet.
Problemer med å logge inn på Mine Sider?
Hvis mobilen din er låst og du ikke kan motta SMS, forsøk å velge e-post som mottaker av engangspassord. Dette gjør du ved å logge inn på din Telenor ID med e-postadressen i stedet for mobilnummeret.
NB: Dette fungerer kun dersom du er koblet til et nettverk du har vært logget inn på med Telenor ID tidligere. Er du f.eks. i utlandet vil du ikke få logget inn på denne måten.
Hvis du ikke kan motta på e-post eller SMS, må du kontakte kundeservice for å få PUK-koden over telefon.
Finne PUK-kode i Mitt Telenor
Bla ned til Enheter
Velg nummeret/enheten det gjelder
PUK-koden ligger øverst, sammen med info om SIM-nr, IMEI og muligheter til bestille/aktivere eller sperre SIM-kort
Hvis det ikke ligger PUK-kode øverst, skyldes det at du ikke er registrert som bruker av abonnementet
Hvis du har vært innlogget i Mitt Telenor appen med mobilen din tidligere og har tilgang til WiFi, så kan du finne PUK-koden din ved å følge disse stegene:
Slå av mobilen
Ta ut SIM-kortet av mobilen
Slå på mobilen uten SIM-kortet i
Tast inn eventuell vanlig låsekode til mobilen, og åpne Mitt Telenor App
Endre eller lage ny PIN-kode
Når du skrur på mobilen kan du lage ny PIN-kode ved å taste inn PUK-koden. Hvis du ikke har PUK-koden tilgjengelig, kan du hente den ut i Mitt Telenor-appen, på Mine Sider eller via Telmi chatbot. Du finner mer info om dette på denne siden hvis du scroller litt oppover.
Slik bytter du PIN:
Skriv inn PIN-koden feil tre ganger
Oppgi PUK-koden på 8 siffer
Skriv inn ny PIN-kode (denne velger du selv)
Gjenta den nye PIN-koden
Neste gang du blir bedt om å skrive inn PIN-kode kan du skrive inn den nye du har laget. Det er også mulig å endre PIN-koden under Innstillinger til mobilen, men fremgangsmåten kan variere avhengig av type mobil.
Trenger jeg PIN, PUK eller skjermlås?
Når mobilen er låst vil den be om en kode. Normalt vil det stå på skjermen hvilken kode den ber om, men det kan noen ganger være litt forvirrende å skille disse fra hverandre.
Dette er de vanligste kodene:
Skjermlåskode
En 4- eller 6-sifret kode, eventuelt et mønster du bruker for å åpne skjermen på mobilen.
PIN-kode
En 4-sifret kode som tilhører SIM-kortet. Denne koden er personlig og kan endres.
PUK-kode
En 8-sifret kode som tilhører SIM-kortet. Denne koden kan ikke endres.
PIN-koden trenger du for å få dekning hvis mobilen har vært avskrudd. Har du glemt denne, kan du åpne opp mobilen med PUK-koden til SIM-kortet.
Merk: Dersom mobilen ikke spesifikt ber om PIN- eller PUK-kode, er det stort sett en skjermlåskode som skal tastes inn.