Har du forsøkt å skru utstyret av og på igjen?

I veldig mange tilfeller er det kun en enkel restart av utstyret som skal til for å fikse problemer med mobilnett.

Før du fortsetter feilsøkingen, anbefaler vi derfor at du restarter mobil/nettbrett/klokke ved å skru det helt av og så på igjen. Det kan også hjelpe å oppdatere operativsystemet på telefonen din til siste versjon. 

Løser det ikke problemet, så har vi noen flere tips og triks du bør prøve listet opp på denne siden.

Dekning

Forsvant dekningen hjemme helt plutselig? Eller har du aldri hatt dekning hjemme?

  • Plutselig bortfall av dekning?

    Hvis du opplever at dekningen plutselig har blitt borte, så kan det skyldes en feil på våre basestasjoner. Først av alt bør du sjekke om det allerede er meldt en feil i området.

    Slik sjekker du om det er registrerte feil på dekningen der du er:

    1. Gå inn på dekningskart https://www.telenor.no/dekning/

    2. Aksepter posisjon eller søk opp gateadressen

    3. Trykk på Feil og trykk i kartet der det er rødt for å få opp hva det er meldt feil på

    feil på dekningskartet

    Hvis det ikke er registrert feil i området, så bør du gjøre følgende:

    1. Restart mobiltelefonen

    2. Sjekk med andre du bor sammen med, naboer osv om de opplever samme problem.

      • Hvis det kun er du som opplever problemet, så er sjansen stor for at det skyldes ditt utstyr

    3. Prøv ditt SIM-kort i en annen mobil hvis mulig

    Hvis du fortsatt opplever problemer, anbefaler vi at du tar kontakt med oss på kundeservice så vi kan feilsøke nærmere.

  • Har vært dårlig dekning i mer enn 6 måneder

    Hvis dekningen aldri har vært der, eller det har vært dårlig dekning i lengre tid - så er det sannsynligvis ikke en feil.

    Da må du kontakte oss for å melde inn dekningsønske: Ta kontakt med kundeservice

Problemer med samtaler

Får du ikke ringt ut eller får ikke folk ringt til deg? Her er et par ting du bør sjekke:

  • Får ikke ringt ut

    Er det kun én person du ikke får ringt ut til, eller gjelder det alle?
    Dersom det kun gjelder én person så er feilen mest sannsynlig på deres utstyr. Be vedkommende om å ta en sjekk gjennom innstillingene sine for å dobbeltsjekke at de ikke har blokkert nummeret ditt ved en feil.

    Når du ikke får ringt ut til noen som helst, så er det spesielt et par ting du bør gjøre eller sjekke:

    • Restart mobilen

    • Sjekke dekningskartet for å se om det er meldt feil. Du finner dekningskartet her

    • Dersom du nylig har fått nytt SIM-kort, sjekk om dette er aktivert ved å:

      • Logg inn på Mine Sider

      • Trykk på "Mobil og abonnement"

      • Velg mobilnummer

      • Scroll ned til "Enheter og SIM" og velg din enhet
        Sjekk at SIM-nummer her stemmer overens med det som står i apparatet ditt (Det kan være nødvendig å ta ut SIM-kortet for å sjekke dette)
        SIM-info på MS

    • Det kan være nødvendig å nullstille nettverksinnstillingene på din enhet for å fikse problemet. Vær obs på at dette sletter alle WiFi- og blåtann-tilkoblinger, og at disse må settes opp på nytt.

    • Spesielt for iPhone:

      • Sjekk om funksjonen «Ikke forstyrr» er aktivert, slå i så fall denne av

    Hvis ingen av disse triksene hjelper, anbefaler vi at du tar kontakt med oss på kundeservice så vi kan feilsøke nærmere.

  • Får ikke mottatt samtaler

    Er det kun én person du ikke får mottatt samtaler fra, eller gjelder det alle?
    Dersom det kun gjelder én person så er feilen mest sannsynlig på ditt utstyr. Ta derfor en sjekk gjennom innstillingene dine for å dobbeltsjekke at du ikke har blokkert nummeret.

    Når du ikke får mottatt samtaler fra noen, så er det spesielt et par ting du bør gjøre eller sjekke:

    • Restart mobilen

    • Sjekke dekningskartet for å se om det er meldt feil. Du finner dekningskartet her

    • Det kan være nødvendig å nullstille nettverksinnstillingene på din enhet for å fikse problemet. Vær obs på at dette sletter alle WiFi- og blåtann-tilkoblinger, og at disse må settes opp på nytt.

    Hvis ingen av disse triksene hjelper, anbefaler vi at du tar kontakt med oss på kundeservice så vi kan feilsøke nærmere.

  • Spesielt for kontantkort

    • Dobbeltsjekk at du har nok penger på saldo

    • Er det lenge siden du ladet sist? Hvis det har gått mer enn 15 måneder siden sist gang du ladet opp, så er sjansen stor for at nummeret ditt er sperret. Ta kontakt med oss på kundeservice, så hjelper vi deg med å gjenåpne nummeret igjen!

    Opplever du andre problemer med kontantkort, som problemer med lade eller lignende? Se vår hjelpeside for Kontantkort for mer hjelp: Hjelp til Kontantkort

Problemer med mobildata eller MMS?

Vi hjelper deg med å finne en løsning dersom internett eller MMS ikke fungerer når du er tilkoblet mobilnettet.

Trykk på knappen under for å løse problemer med mobildata eller MMS.

Problemer i utlandet

Har du problemer med å ringe ut, sende eller motta SMS og lignende når du er i utlandet? Her er et par ting du bør sjekke:

  • Dataroaming må være påslått i innstillinger på telefonen din

  • Sjekk om vi har avtale med landet du befinner deg i. Finner du ikke ønsket land, betyr det at vi ikke har avtale med dette landet.

  • Slå telefonen av og på

  • Dersom du likevel opplever problemer ved bruk i utlandet ber vi deg ta kontakt med kundeservice slik at vi kan hjelpe deg videre med feilsøk

  • Slå av/på dataroaming

    iPhone/iOS:
    Gå til: Innstillinger ➜ Velg: Mobilnett ➜ Velg: Mobildatavalg ➜ Skru på: Data Roaming

    Android:
    Gå til: Innstillinger ➜ Velg: Mobile Nettverk ➜ Velg: Dataroaming ➜ Skru på: Data Roaming

  • Har Telenor avtale med landet jeg befinner meg i?

    For å sjekke om Telenor avtale med et land så kan du gå til: Utlandspriser

    1. Scroll ned til fanene I utlandet/Til utlandet

    2. Søk frem landet du befinner deg i

    3. Scroll ned til blå knapp: Se operatørliste for <land>


    Dataroaming må være påslått. Hvis du fremdeles opplever dekningsproblemer så skyldes dette som oftest operatørvalg på telefonen din. Telefonen skal automatisk koble seg opp til foretrukket operatør/nettverk, men noen ganger må man gjøre dette manuelt.

    Befinner du deg nær en landegrense kan telefonen din koble seg opp til feil operatør, da bør du søke frem en annen operatør manuelt.

    iPhone/iOS:
    Gå til: Innstillinger ➜ Mobilnett ➜ Nettverksvalg ➜ Slå av: Automatisk

    Android:
    Gå til: Innstillinger ➜ Tilkoblinger ➜ Mobilnett ➜ Nettverksoperatører ➜ Velg manuelt

    Når automatisk operatørvalg er avslått, så vil telefonen gjøre et søk manuelt. Da vil en liste over alle tilgjengelige nettverk det dukke opp.

  • Spesielt for USA

    I USA kreves det mobiltelefon med støtte for 4G (VoLTE). 

    De fleste mobiltelefoner lansert etter 2014 har støtte for 4G, men har man en eldre mobiltelefon og planlegger reise til USA er det lurt å være klar over dette. Årsaken er at amerikanske operatører i 2022 begynte avviklingen av sine 2G- og 3G-nett.

    Mobildata og SMS vil fungere som normalt. Men, uten mulighet for 4G Tale vil verken tale for utgående eller innkommende samtaler fungere. Dette gjelder også nødnummer.

    Alternativ:
    Benytte app-er som FaceTime, Messenger og WhatsApp eller lignende, for å kunne ringe.

  • Spesielt for kontantkort

    • Dobbeltsjekk at du har nok penger på saldoen

    • Er det lenge siden du ladet sist? Hvis det har gått mer enn 15 måneder siden sist gang du ladet opp, så er sjansen stor for at nummeret ditt er sperret. Ta kontakt med oss på kundeservice, så hjelper vi deg med å gjenåpne nummeret igjen!

    • Det er ikke alle land i verden vi har avtale med for kontantkort. Sjekk på utlandssiden vi har linket til under, søk opp landet du er i og se om vi har avtale.

      • Du kan se dette ved å trykke på knappen "Se operatørliste for....". Det vil stå en liten boks med "Kontant" i listen hvis vi har avtale.operatør kontantkort utlandet

    Opplever du andre problemer med kontantkort, som problemer med lade eller lignende? Se vår hjelpeside for Kontantkort for mer hjelp: Hjelp til Kontantkort

Problemer med en Telenor-app?

Vi har egne hjelpesider for alle våre apper. Se om du finner svaret der ved å gå til app-oversikten og velge appen det gjelder.