Hva er Nummervarsel?

Nummervarsel er en tjeneste i Telenors mobilnett som skal gi mer informasjon om innkommende samtaler til våre kunder.

Anrop vi er sikre på at er svindelforsøk blokkeres, men det finnes likevel anrop som vi mistenker ikke vil kundene våre noe godt. Derfor varsler vi ved potensielle svindelforsøk, slik at kundene selv kan ta valget om de vil ta den risikoen.

I tillegg til dette gir vi informasjon om anrop som har et overdrevent ringemønster. Dette kan være bedrifter eller organisasjoner som oppfattes som mer pågående når de gjennomfører telefonsalg, innsamlingsaksjoner, markedsundersøkelser og lignende.

Bare i 2024 blokkerte Telenor over 50 millioner svindelanrop. Men det finnes fortsatt anrop som ikke kan bekreftes som svindel, og som dermed ikke blir blokkert. Nummervarsel hjelper deg å identifisere mistenkelige ringemønstre. Dersom du får et ukjent anrop fra et nummer som vi mistenker er svindel, eller er et nummer som ringer ofte og til mange – varsler vi deg når det faktisk ringer. 

Løs problemer med Nummervarsel

  • Nummervarsel har markert mitt telefonnummer

    Om noen har fortalt deg at Nummervarsel har markert ditt nummer som enten potensiell svindel eller som et nummer med overdrevent ringemønster vil denne markeringen mest sannsynlig forsvinne etter kort tid. Det er veldig lite sannsynlig at en privatperson har et ringemønster som kan føre til en markering, men feilmarkeringer kan i teorien oppstå. Om du benytter telefonnummeret ditt i jobbsammenheng, anbefaler vi deg å besøke hjelpesidene til bedrift.


    Om du over tid opplever at ditt private nummer blir markert av Nummervarsel kan du fylle ut dette skjemaet slik at vi kan rapportere feilmarkeringen videre.

  • Nummervarsel har markert telefonnummeret til noen jeg kjenner

    Om du har mottatt et anrop fra noen du kjenner som du ikke har i kontaktlisten på telefonen din kan de i teorien blir markert av Nummervarsel. Denne markeringen mest sannsynlig forsvinne etter kort tid.

    Det er veldig lite sannsynlig at en privatperson har et ringemønster som kan føre til en markering, men feilmarkeringer kan i teorien oppstå. Om personen som har et telefonnummer som er markert benytter telefonnummeret i jobbsammenheng, anbefaler vi personen å besøke hjelpesidene til bedrift. Om du vet at nummeret brukes i privat sammenheng kan du rapportere markeringen gjennom dette skjemaet.

  • Nummervarsel har feilmarkert nummeret til en bedrift eller organisasjon som har kontaktet meg

    Bedrifter og organisasjoner kan i teorien blir markert av Nummervarsel dersom de har et for overdrevent ringemønster. En bedrift bør ha en ringepraksis der de forholder seg til følgende regler:

    • Unngå mange anrop til samme kunde uten å få svar

    • Unngå å ringe tidlig på morgenen eller sent på kvelden

    • Unngå tilfeller der kunder tar telefonen og det ikke er noen i den andre enden

    • Unngå å bytte telefonnummer ofte slik at det oppstår usikkerhet rundt hvilken bedrift som egentlig tar kontakt

    • Om man er et callcenter bør man unngå å representere ulike bedrifter i ulike bransjer med samme telefonnummer

    • Unngå å bruke samme telefonnummer til ulike formål i bedriften. F.eks. ikke bruke sammen nummer til salgsaktiviteter som man bruker til å følge opp kunder fra kundeservice.

    • Respekter kunder som ikke ønsker å bli kontaktet igjen

    • Respekter person som har reservert seg mot telefonsalg og markedsføring

    Om du mener bedriften som er markert umulig kan ha vært i strid med disse anbefalingene, kan du rapportere markeringen gjennom dette skjemaet.

  • Jeg har mottatt et svindelanrop som ikke ble markert av Nummervarsel

    Om du har mottatt et anrop du mener var et svindelforsøk uten at Nummervarsel sørget for å varsle deg på forhånd kan du benytte dette skjemaet til å rapportere svindelforsøket.

  • Jeg har mottatt anrop fra et for pågående nummer, og dette ble ikke markert av Nummervarsel

    Om du har mottatt anrop du mener var fra et for pågående nummer uten at Nummervarsel sørget for å varsle deg på forhånd kan du benytte dette skjemaet til å rapportere dette.

    Med for pågående mener vi at en bedrift eller organisasjon har ringt deg for ofte i løpet av én uke, har ringt deg til tross for at du ikke har ønsket å bli kontaktet igjen, eller at du har reservert deg mot salg- og markedsføring.

  • Nummervarsel har feilmarkert nummeret til en nødetat eller offentlig instans

    Om Nummervarsel har markert et slikt nummer må du fylle ut dette skjemaet slik at vi får rapportert dette inn.