Løs problemer med mobildata eller MMS
Vi hjelper deg med å finne en løsning dersom internett eller MMS ikke fungerer når du er tilkoblet mobilnettet.
Årsaker til problemer
Når du ønsker å bruke Internett over mobilnettet er det ikke bare dekning som kan ha noe å si. Internett fungerer med alle typer dekning, men svake signaler eller varierende dekning vil kunne gjøre at nettet oppleves ustabilt eller tregt.
Er du usikker på hvordan dekningen er i ditt område, kan du søke opp adressen i dekningskartet og undersøke om det er registrert noen feil der.
Dersom dekningen virker å være god, er neste steg å ta en titt på mobilens innstillinger og mobilabonnementet.
1. Sjekk at mobildata er aktivert
MMS er avhengig av at mobildata er aktivert på mobilen, og kan ikke sendes over WiFi. Dersom en MMS-melding ikke lastes inn på mobilen, vil du bli varslet om at du kan se den på Mine Sider.
Mobildata må også være aktivert for at Internett skal fungere når du ikke er tilkoblet WiFi.
Ikke glem roaming!
Dersom du befinner deg utenfor Norge, eller EU/EØS, bør du sjekke at Dataroaming er aktivert. Denne innstillingen gjør det mulig å bruke mobildata når du er ute på reise. I EU/EØS kan du bruke mobilen akkurat som hjemme.
Aktiver mobildata på iPhone
Aktiver mobildata på Android
2. Sjekk forbruk og sperringer
Dersom mobildata er aktivert og alt ser fint ut, kan det være lurt å sjekke at du ikke har brukt opp mobildataen som er tilgjengelig på ditt abonnement. Dette ser du enkelt i Mitt Telenor-appen eller på Mine Sider. Dersom du har brukt opp mobildata, kan du oppgradere til et abonnement med mer data eller bestille en datapakke som gjelder for inneværende måned. Se oversikt over alle våre abonnementer.
Mobilabonnementet kan også være sperret for databruk med en sperretjeneste. Se etter Sperring av all datatrafikk på Mine Sider eller tjenesten Sikkert Barn.
Velg Mobil og abonnement
Velg abonnementet du vil sjekke
Velg Innstillinger
Velg Sperringer
Legg til eller fjern sperring ettersom hva du ønsker
Har du Sikkert Barn aktivert og ønsker tilgang til mobildata, kan du bytte den ut med Sikker Bruk. Sikker Bruk inneholder de samme sperrene som Sikkert Barn med unntak av sperre mot bruk av Internett på mobilen.
3. Sjekk innstillinger og oppsett
For at MMS og mobildata skal fungere må det være konfigurert riktig oppsett på mobilen. Oppsettet hentes automatisk på de fleste mobiler.
I enkelte tilfeller kan allikevel oppsettet falle ut eller slutte å fungere. Dette kan f.eks. være dersom du nylig har vært ute på reise, eller om du har flyttet mobilabonnement til Telenor fra en annen operatør. I slike tilfeller kan oppsettet legges inn manuelt eller hentes automatisk ved å nullstille nettverksinnstillinger på mobilen.
APN/Tilgangspunktnavn: telenor.smart
MMS-proxy: mms-proxy.telenor.no
MMS-port: 8080
MMSC: http://mmsc
MCC: 242
MNC: 01
Godkjenningstype: PAP
APN-protokoll: IPv4/IPv6
Hvilke innstillinger du har behov for å fylle inn avhenger av type mobil. Enkelte mobiler krever også at MMS-proxy og port kombineres på denne måten: mms-proxy.telenor.no:8080
Slik henter du oppsett automatisk
Nullstill nettverksinnstillinger på iPhone
Nullstill nettverksinnstillinger på Android
Dele internett fra mobilen?
Når du har fått koblet mobilen til nettet, kan du også dele nettet med venner og familie.