Eierskifte mobilnummer
Her finner du informasjon om hvordan du kan endre roller eller ta eierskifte på dine abonnement
Roller på mobilabonnement
Et mobilabonnement kan ha tre forskjellige roller - juridisk eier, betaler og bruker.
Eier
Juridisk eier og ansvarlig for abonnementet. Eier kan gjøre endringer, bestille tjenester og si opp abonnement. Som juridisk eier har du full råderett over abonnementet, så lenge det ikke går under personvern (som å se PUK-kode eller spesifisert forbruk hvis bruker er en annen person).
Betaler
Betaler er den som mottar faktura. Denne rollen får innsyn i faktura, men kan ikke utføre endringer eller si opp abonnement. Hvis du står som betaler og fakturamottaker på et mobilnummer, kan du alltid be om å bli fjernet fra denne rollen uten å få tillatelse fra juridisk eier først.
Bruker
Denne rollen er den personen som faktisk bruker abonnementet. Brukerrollen kan utføre noen få endringer på tjenester uten kostnad, men kan ikke endre til et annet mobilabonnement eller si opp nummeret. Registrert bruker kan be om å bli fjernet som bruker uten å få tillatelse fra juridisk eier først.
Hvis det er registrert bruker på abonnementet, er det kun vedkommende som kan hente ut PUK-kode.
Bruker kan ikke bestille eierskifte uten godkjennelse fra juridisk eier.
Hva skjer når vi utfører et eierskifte?
Abonnementet blir sagt opp på gammel eier, og bestilt opp på ny eier. Alle tilleggstjenester blir overført, med mindre du ber om at noen fjernes eller legges til når du snakker med kundeservice.
Bestille eierskifte:
For å få utført et eierskifte, må vi snakke med både den som eier mobilnummeret i dag og den som ønsker å overta.
Vi anbefaler derfor at dere begge er tilstede når dere ringer. Da kan vi snakke med begge parter og få utført endringen umiddelbart. Alternativt må dere ringe inn til kundeservice når dere har mulighet. Eierskiftet blir lagt inn når begge har bekreftet over telefon at dette skal gjøres.
Faktura:
Gammel eier vil få sluttfaktura på abonnementet fra dagen det overføres, og ny eier får første faktura fra samme dato.
Navneendring:
Har du endret navn, trenger du ikke bestille endring - dette blir automatisk oppdatert fra folkeregistreret (oppdateres en gang i måneden).
Bestille eierskifte?
Ønsker du å endre betaler, bruker eller overdra abonnementet til en annen person?
Ta kontakt med oss på kundeservice, så hjelper vi deg.