Telenor kabelnett
Her kan du melde ifra om skade på Telenors kabler, stolper og koblingsskap utenfor egen eiendom.
Eller be om flytting av infrastruktur ved utnyttelse av egen eiendom.
Melde skade / bestille omlegging av kabler i Telenors nett
For å melde inn sak må du ha en Telenor ID-bruker. Du trenger ikke være kunde hos oss for å opprette en Telenor ID.
Trenger du hjelp med å opprette Telenor ID finner du det her: Slik registrerer du bruker
Allerede innmeldt sak?
Ønsker du å se status på din sak, så finner du disse ved å klikke på knappen under, og logg inn med din Telenor ID. Trenger du hjelp med innlogging, så finner du det her: Telenor ID - Hjelp med innlogging
Nedtaking av eget innstrekk
Hvis du ønsker å ta ned kobberkabelen som går inn til din bolig skal dette gjøres for egen regning. Du står fritt til å engasjere en profesjonell aktør til å utføre arbeidet for deg, eller benytte Telenors samarbeidspartnere OneCo eller Eltel. Ved utførelse skal kabelen kuttes ned, og tamp sikres til stolpen. Kabel skal så leveres til godkjent mottak.
Her finner du kontaktinformasjon til OneCo og Eltel samt oversikt for ditt fylke.
Telenors saneringsprogram
Telenor planlegger regionvis sanering av bygninger, utstyr, luftkabler og stolper som ikke lenger vil være i bruk eller planlegges gjenbrukt i moderniseringen av Telenors mobil- og fibernett. Planer for fjerning av gammelt utstyr vil bli lagt slik at saneringen vil foregå på en miljøvennlig, planmessig og økonomisk forsvarlig måte. Vi kan derfor ikke fjerne spesifikke linjer eller stolper på forespørsel.
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet, NKOM, har imidlertid vedtatt at Telenor ikke gis tillatelse til å fjerne eksisterende infrastruktur før tidligst høsten 2025 av hensyn til andre aktører som i dag benytter kobbernettet til å levere bredbåndstjenester. Det pågår en prosess for å avklare Telenors mulighet for eventuell tidligere fjerning av infrastruktur.
Informasjon om dette finnes på NKOM’s hjemmesider.
Vi kan derfor ikke angi tidspunkt for fjerning av stolper og utstyr akkurat nå.
Utbyggere
Bestilling av ny aksesstilgang på bredbånd/ fiber til borettslag, sameie eller nytt boligprosjekt
Grave selv
Har du fått fiber og må grave ned kabelen i hagen din selv.
Andre henvendelser
Spør før du graver
Trenger du inntakskabel til bolig?