Hvilket problem opplever du?

  • Kan ikke sende e-post

    1. Sjekk om du opplever samme problem webmailen på https://www.online.no/

      • Hvis det er samme problem på webmailen, gå til Webmail fungerer ikke

      • Hvis det fungerer normalt der, gå videre til neste steg

    2. Hvis du kan motta e-post, men ikke sende, er årsaken normalt problemer med utgående innstillinger.

    3. Sjekk at du har lagt inn riktig server og port som beskrevet under generelt oppsett. Merk at det er påkrevd å ha autentisering av brukernavn og passord for utgående server.

    Åpne Online e-post
  • Kan ikke motta e-post

    1. Sjekk om du opplever samme problem på webmailen på https://www.online.no/

      • Hvis det er samme problem på webmailen, gå til Webmail fungerer ikke

      • Hvis det fungerer normalt der, gå videre til neste steg

    2. Fungerer det å sende e-post, men ikke motta? Dersom problemet gjelder for all innkommende e-post, er det sannsynlig at innstillingene for innkommende server må endres. Følg oppsett for Online e-post for riktige innstillinger.

    I enkelte tilfeller kan problemet også skyldes at innboksen er full. Maks grense for innboksen er 25 000 e-post. Forsøk å slette et par meldinger fra webmailen dersom du mistenker at dette kan være tilfelle. Du vil normalt bli varslet om at du nærmer deg grensen.

    Åpne Online e-post
  • Blir ikke problemet løst - Legg til konto på nytt

    Dersom du ikke får løst problemet kan løsningen være å legge til e-postkontoen på nytt. 

    Slett kontoen fra e-postprogrammet (OBS: Har du satt opp e-postkonto med POP på Mac, iPad eller iPhone vil all e-post bli slettet. Her bør du ta sikkerhetskopi eller lagre alt innholdet først) 

    Legg til kontoen på nytt med IMAP-oppsett.

    Gå til Oppsett
  • Glemt passord

    1. Åpne Telenor Mine Sider 

    2. Logg inn eller opprett en TelenorID (Du trenger ikke å være telenorkunde) 

    3. Velg Gå til e-post under tjenester 

    4. Velg Endre passord på ønsket konto og følg anvisningene 

    Glemt passord

Problemer med webmail på online.no

Dersom du opplever problemer med din Online e-post er dette det første du bør sjekke. Opplever du at mailen ikke fungerer her, er det altså stor sannsynlighet for at problemet skyldes noe med selve kontoen.

Dette kan være alt fra feil passord dersom du ikke får logget inn, til at e-postkontoen er deaktivert eller slettet. Deaktivering skjer automatisk dersom du ikke har logget deg inn i løpet av de siste 6 månedene. Du finner hjelp til disse problemstillingene under.

Hvis du ikke får løst problemet, ta kontakt med oss på kundeservice så vi kan hjelpe deg.

  • E-posten min er deaktivert

    Det er per nå ikke mulig å gjenåpne e-postkontoer på Mine Sider. Ønsker du å gjenåpne din e-post, ta kontakt med oss på Kundeservice for videre hjelp.

  • Får mye spam og uønsket e-post

    Det viktigste for å unngå mye spam er hvordan du bruker- og hvor legger igjen e-posten din på internett. Det kan du lære mer om her: Unngå spam og søppelpost.

    Så kan du gjøre dette:

    Rapporter spam og uønsket e-post:

    Det viktigste du kan gjøre er å rapportere spam og uønsket e-post i Online e-post.

    Da flagger du avsendere og innhold slik at du og andre brukere ikke vil motta uønsket e-post fra disse avsenderene. 

    Slik gjør du det:

    1. Logg inn på Online e-post på PC eller Mac

    2. Trykk på en e-post. Huk av boksen til venstre for e-posten(e) det gjelder.

    3. Trykk på stopp-tegnet.

    4. Nå flyttes e-posten(e) til spam-mappen og avsender er rapportert.

    Endre på Spam-filterstyrken:

    **Alle brukere av Online e-post har nå fått spam-filteret justert til "Kraftig".Opplever du at viktige e-post havner i spam-boksen, kan du justere filteret til "Standard" igjen.

    1. Logg inn på online.no fra PC eller Mac 

    2. Trykk på innstillingshjulet ⚙ til venstre på skjermen 

    3. Velg Spam 

    4. Sett Filterstyrke til Kraftig / Standard

    5. For å flytte Spam til en egen mappe anbefaler vi at Filtereffekt står på Karantene

    6. Sørg for at autentisering for innkommende e-post er aktivert (Viktig)

    7. Trykk Lagre

  • Får ikke justert lagringsmengden min

    Vi har dessverre noen tekniske utfordringer som gjør at det ikke er mulig å justere lagringsmengden du har på Online e-post.

    Vi beklager dette på det sterkeste og jobber med løsninger på problemet!

    Kortsiktig løsning:
    Om du har gått tom for lagringsmengde anbefaler vi å slette e-poster som Nyhetsbrev, Spam og e-poster med store vedlegg. Husk å tømme søppelkassen etterpå.

  • Sette standardmapper

    Slik går du frem:

    1. Logg inn på din e-post på Online.no

    2. Trykk på innstillingshjulet ⚙ på venstresiden

      preferanser

    3. Trykk Avansert

    4. Finn Mappestruktur og velg alternativet som er relevant for deg er (AppleMail for iPhone og Outlook er mye brukt) i nedtrekksmenyen

    5. Etter du har gjort dette kan det være at du må sette opp e-postkontoen din på nytt i e-postleseren din, slik at alt blir oppdatert. Her får du hjelp til oppsett av konto.

  • Har du mottatt varsel om Telenors Sender Policy Framework (SPF)?

    Sender Policy Framework (SPF) forhindrer forfalskning og misbruk av din e-postadresse. Dette gjøres ved at mottaker-systemet verifiserer at e-posten er sendt fra en av Telenors godkjente servere. Dersom dette ikke kan verifiseres vil meldingen bli avvist.

    For å sikre at dine meldinger blir akseptert, må du bruke Telenors egne SMTP-servere: smtp.online.no

    Se hvordan du setter opp e-post med riktig server og innstillinger.

  • Feilmelding: "554 5.7.1 Your email sending is blocked. ..."

    Av sikkerhetsmessige årsaker vil det ikke være mulig å sende e-post med Telenor e-post (@online.no) uten å være logget inn med passord. Dette innebærer at e-postprogrammet ditt må settes opp med riktige innstillinger, brukernavn og passord for å fungere.

    I en overgangsperiode vil det være mulig å sende e-post uten passord på utgående server, men antall e-post du kan sende hver dag vil begrenses. Sender du flere e-poster vil du få en feilmelding som sier: "554 5.7.1 Your email sending is blocked. Configure your client with username and password to send more mails."

    Har du glemt passordet ditt?  

    1. Åpne Telenor Mine Sider 

    2. Logg inn eller opprett en TelenorID (Du trenger ikke å være telenorkunde) 

    3. Velg Gå til e-post under Tjenester 

    4. Velg Endre passord på ønsket konto og anvisningene 

  • Windows Live Mail har sluttet å fungere?

    Dette skyldes at sikkerhetssertifikatet til det gamle e-postprogrammet ikke oppdateres lengre. For å kunne sende e-post må du derfor bytte e-postprogram (outlook, thunderbird, windows live e.l.) eller bruke online webmail.