I 1993 startet mobiltiden for alvor i Norge. Televerket (senere Telenor) lanserte GSM-systemet (2G), og for første gang kunne nordmenn sende SMS til hverandre. Men over tid har behovene våre endret seg radikalt – samtidig som ny, mer ressurseffektiv og klimasamart teknologi har åpnet for helt andre muligheter. Tiden er derfor kommet for å slukke 2G-nettet.

– 2G-nettet har tjent oss godt over veldig lang tid, men drøye 30 år etter lanseringen har det spilt ut sin rolle. 4G og 5G er i dag vesentlig robustere nett, som tilbyr både større kapasitet og langt bedre brukeropplevelser.

— Ole Andreas Ræstad, markedssjef for dekning i Telenor

Livet etter 2G

I Telenor gjennomfører vi akkurat nå en stor modernisering av hele mobilnettet. I den forbindelse har vi allerede slukket 3G-nettet – og nå faser vi også ut 2G.

Kjapp huskeliste for 2G-slukkingen

  • 2G-nettet vil fungere som vanlig ut 2025.

  • Mobiltelefoner, utstyr og tjenester som kun bruker 2G, vil ikke fungere etter slukkingen – og må derfor byttes ut.

  • Det vil ikke være mulig å ringe med mobiltelefoner som ikke støtter 4G Tale.

  • Våre kunder, som har 2G-utstyr, vil bli varslet i god tid før slukkingen – slik at alle rekker å gjøre nødvendige utskiftninger.

De frigjorte 2G-frekvensene skal brukes til å forsterke 4G-dekningen og gi enda bedre kapasitet til 5G-nettet. Alt dette betyr bedre brukeropplevelser og dekning i verdensklasse der du er. Les mer om vår 5G-utbygging ›

Ole Andreas Ræstad, markedssjef for dekning i Telenor, kan alt om 2G-nettet
Ole Andreas Ræstad takker 2G for følget – og ser fremover mot nye nettmuligheter.

– Veldig få kunder bruker i dag 2G-nettet – og i tillegg har 99,98 % av befolkningen 4G og/eller 5G-dekning der de bor, så slukkingen vil bare påvirke de som har utstyr som kun støtter 2G. Vi vil derfor varsle kunder med 2G-utstyr i god tid før slukkingen, slik at alle rekker å gjøre nødvendige utskiftninger, forklarer Ole Andreas Ræstad, markedssjef for dekning i Telenor.

Nedenfor får du svar på de vanligste spørsmålene om 2G-slukkingen. Er det noe mer du lurer på, er du alltid velkommen til å ta kontakt med kundeservice eller komme innom Telenorbutikken. Her får du både hjelp, informasjon og gode tilbud på erstatningsutstyr.

De vanligste spørsmålene om 2G-slukkingen

  • Hva er 2G?

    2G står for andre generasjons mobiltelefonteknologi. 2G-nettet ble lansert på begynnelsen av 1990-tallet, og forbedret bl.a. lydkvaliteten på samtaler og gjorde det mulig å sende SMS. 2G støttet etter hvert også enkle internettjenester, e-post og MMS. 2G benyttes i dag til tale, SMS og maskin-til-maskin kommunikasjon (M2M).

  • Hvorfor skal 2G-nettet slukkes?

    Teknologien utvikler seg raskt og eldre nettverk blir gradvis utdaterte. Samtidig endres bruksmønstrene til kundene våre – med stadig større krav på kapasitet og hastighet. Totalt sett er det svært lite trafikk i 2G-nettet.

    Slukkingen er derfor en del av vårt moderniseringsprogram i hele nettet, og frekvensbåndene som brukes til 2G vil bli brukt til å ytterligere forbedre ytelsen på 4G og 5G. Dette er mer effektive teknologier som gjør at vi kan tilby bedre tjenester til kundene våre. Les mer om 5G-utbyggingen ›

    For samfunnet er det viktig at mobilnettene baseres på moderne og ressurseffektiv teknologi som gir størst mulig grunnlag for utvikling og innovasjon. I tillegg har det en positiv miljødimensjon ettersom strømforbruket vil reduseres den dagen man slår av 2G.

    NKOM (Nasjonal kommunikasjonsmyndighet) skriver også om 2G-slukkingen. Les mer her >

  • Når slukkes 2G-nettet?

    2G-nettet fungerer som normalt ut 2025.

  • Hvem har bestemt at 2G-nettet skal slukkes?

    Telenor har besluttet dette. I 2010 besluttet Telenor at 2G-nettet skulle holdes i drift til 2025. I løpet av de siste ti årene har vi med jevne mellomrom kommunisert til myndigheter, våre bedriftskunder og elektronikkbransjen at vi kommer til å slukke 2G-nettet.

  • Hva betyr 2G-slukkingen for meg?

    I dag har 99,98 % av befolkningen 4G og/eller 5G-dekning der de bor, så slukkingen vil primært påvirke deg som har utstyr som kun støtter 2G:

    • Eldre mobiltelefoner, nettbrett, modem, klokker osv. som kun støtter 2G-teknologi vil ikke lenger kunne koble seg til mobilnettet.

    • Du vil ikke kunne ringe eller motta samtaler med mobiltelefoner som ikke støtter 4G Tale.

    • Noen spesialiserte tjenester og enheter, som alarm- og overvåkningssystemer, bruker fremdeles 2G-teknologi for kommunikasjon. Det kan blant annet inkludere «Ring hytta varm» og viltkameraer.

     Ny mobiltelefon? Sjekk nettbutikken >

  • Hvilket utstyr vil bli berørt av 2G-slukkingen?

    Alle SIM-kort og alt utstyr som kun støtter 2G, vil miste tilgangen til mobilnettet. Dette gjelder bl.a.: 

    • Mobiler: Doro 6060, Doro 2424, Doro 1370, Doro 1372, Doro 6040, Doro 6041 og Doro PhoneEasy 624.

    • Nettbrett: iPad, iPad2, Galaxy Tab 10.1, Galaxy Tab 2 10.1 og Galaxy Note 10.1.

    • Modem: Telit GE864-QUAD, Telit GE864-QUAD V2, SIMCOM SIM900 og Neoway Technology M660.

    • Noen spesialiserte tjenester og enheter, som alarm- og overvåkningssystemer: Det kan blant annet inkludere «Ring hytta varm» og viltkameraer.

    I tillegg vil det ikke være mulig å ringe med mobiltelefoner som ikke støtter 4G Tale – uavhengig av type SIM-kort som sitter i telefonen. Etter 2G-slukkingen trenger du en mobiltelefon som støtter 4G Tale for å kunne ringe og motta samtaler.

    NB: Kunder med utstyr som blir berørt av 2G-slukkingen, vil bli varslet i god tid før slukkingen.

    Nytt utstyr? Sjekk nettbutikken >

  • Hvordan vet jeg om jeg har utstyr som blir berørt av 2G-slukkingen?

    Vi vil varsle våre kunder som har utstyr som blir berørt – i god tid før slukkingen. Ta gjerne kontakt med kundeservice hvis det er noe du lurer på, eller besøk nærmeste Telenorbutikk.

    I tillegg finnes det en god del utstyr og løsninger som man ikke umiddelbart forbinder med mobilteknologi som kan være berørt. Alt fra lys-styring, alarmsystemer, tyverisikringsbrikker og oppkoblede biler med blant annet eCall. Felles for løsningene er at de kommer som en del av en pakke og ofte er utstyrt med utenlandske SIM-kort. Når både Telenor og Telia stenger ned 2G-nettene vil disse tjenestene slutte å fungere. Vi har dessverre ikke mulighet til å varsle disse kundegruppene direkte ettersom dette er kundeforhold til andre selskaper Telenor verken har eller skal ha innsikt i.  

    Utenlandske operatører som bruker 2G-nettet må selv varsle sine kunder om at det slukkes.

  • Hva er 4G Tale?

    4G Tale, også kjent som VoLTE eller Voice over LTE, betyr at mobilen din kan bruke 4G-nettet for å ringe.

    Tidligere ble 4G-nettet kun brukt til datatrafikk, og du ble flyttet ned til 2G når du skulle ringe. Vekslingen mellom de to nettene medførte forsinkelser, noe du ikke opplever med 4G Tale. Med 4G Tale får du raskere oppkobling og bedre lydkvalitet, du kan laste ned data samtidig som du prater i mobilen, og få bedre innendørsdekning.

    Les mer om 4G Tale >

  • Hvorfor trenger jeg en mobiltelefon som støtter 4G Tale?

    Uten 2G kan du ikke ringe eller motta samtaler – med mindre du har en telefon som støtter 4G Tale (VoLTE). Med 4G Tale vil du kunne ringe uten problemer, selv uten 2G. I tillegg får du en klarere lyd, redusert bakgrunnsstøy og bedre innendørs taledekning. Les mer om 4G Tale her.

  • Vil 2G-slukkingen påvirke min dekning?

    I dag har 99,98 % av befolkningen 4G- og/eller 5G-dekning der de bor. 2G-slukkingen vil kun påvirke utstyr som trenger 2G og/eller ikke fungerer med 4G og 5G. Sjekk dekningskartet >

  • Er det bare Telenor som slukker 2G-nettet?

    Nei, Telia legger også ned sitt 2G-nett i samme periode.

  • Hva betyr 2G-slukkingen for bedrifter?

    Mange bedrifter har utstyr og tjenester som er avhengige av 2G. Disse må oppgraderes og byttes ut. Her har vi samlet den viktigste informasjonen >

  • Hva betyr 2G-slukkingen for klima og miljø?

    2G-nettet er basert på gammel, energikrevende teknologi. I forbindelse med moderniseringen av mobilnettet, bytter vi ut eldre utstyr med mer klimasmarte, energieffektive og bærekraftige løsninger.

  • Hva gjør jeg hvis jeg trenger hjelp eller mer informasjon?

    Hvis du er usikker på hva slukkingen vil bety for deg, er du alltid velkommen til å ta kontakt med kundeservice eller komme innom Telenorbutikken. Her kan du få både hjelp, informasjon og gode tilbud på utstyr som vil virke også etter at 2G er slukket.