I 1993 startet mobiltiden for alvor i Norge. Televerket (senere Telenor) lanserte GSM-systemet (2G), og for første gang kunne nordmenn sende SMS til hverandre. Men over tid har behovene våre endret seg radikalt – samtidig som ny, mer ressurseffektiv og klimasmart teknologi har åpnet for helt andre muligheter. Tiden er derfor kommet for å slukke 2G-nettet.
– 2G-nettet har tjent oss godt over veldig lang tid, men drøye 30 år etter lanseringen har det spilt ut sin rolle. 4G og 5G er i dag vesentlig robustere nett, som tilbyr både større kapasitet og langt bedre brukeropplevelser.
Livet etter 2G
I Telenor gjennomfører vi akkurat nå en stor modernisering av hele mobilnettet. I den forbindelse har vi allerede slukket 3G-nettet – og nå faser vi også ut 2G.
2G-nettet vil fungere som vanlig ut 2025.
Mobiltelefoner, utstyr og tjenester som kun bruker 2G, vil ikke fungere etter slukkingen – og må derfor byttes ut.
Det vil ikke være mulig å ringe med mobiltelefoner som ikke støtter 4G Tale.
Våre kunder, som har 2G-utstyr, vil bli varslet i god tid før slukkingen – slik at alle rekker å gjøre nødvendige utskiftninger.
De frigjorte 2G-frekvensene skal brukes til å forsterke 4G-dekningen og gi enda bedre kapasitet til 5G-nettet. Alt dette betyr bedre brukeropplevelser og dekning i verdensklasse der du er. Les mer om vår 5G-utbygging ›
– Veldig få kunder bruker i dag 2G-nettet – og i tillegg har 99,98 % av befolkningen 4G og/eller 5G-dekning der de bor, så slukkingen vil bare påvirke de som har utstyr som kun støtter 2G. Vi vil derfor varsle kunder med 2G-utstyr i god tid før slukkingen, slik at alle rekker å gjøre nødvendige utskiftninger, forklarer Ole Andreas Ræstad, markedssjef for dekning i Telenor.
Lengre ned på siden får du svar på de vanligste spørsmålene om 2G-slukkingen. Er det noe mer du lurer på, er du alltid velkommen til å ta kontakt med kundeservice eller komme innom Telenorbutikken. Her får du både hjelp, informasjon og gode tilbud på erstatningsutstyr.
Kom gjerne innom din nærmeste Telenorbutikk hvis du trenger du hjelp med å sette opp din nye mobiltelefon.
De vanligste spørsmålene om 2G-slukkingen
Hva er 2G?
Hvorfor skal 2G-nettet slukkes?
Når slukkes 2G-nettet?
Hvem har bestemt at 2G-nettet skal slukkes?
Hva betyr 2G-slukkingen for meg?
Hvilket utstyr vil bli berørt av 2G-slukkingen?
Hvordan vet jeg om jeg har utstyr som blir berørt av 2G-slukkingen?
Hva er 4G Tale?
Hvorfor trenger jeg en mobiltelefon som støtter 4G Tale?
Vil 2G-slukkingen påvirke min dekning?
Er det bare Telenor som slukker 2G-nettet?
Hva betyr 2G-slukkingen for bedrifter?
Hva betyr 2G-slukkingen for klima og miljø?
Hva gjør jeg hvis jeg trenger hjelp eller mer informasjon?