Dette gjør SafeZone for deg:

  • Sikkerhetsfilter som hindrer ansatte i å gi fra seg sensitiv informasjon på falske nettsider

  • Dersom ansatte trykker på en farlig lenke blokkeres siden

  • Installeres og oppdateres automatisk - de ansatte trenger kun å slå av og på mobilen for å aktivere

  • Kombinerer nyeste trusselinnsikt fra både Cisco globalt og Telenors eget sikkerhetsmiljø

NYHET! Vi har videreutviklet SafeZone

Trusselbildet er i stadig endring, og det dukker hele tiden opp nye svindelmetoder. For å holde tritt med trusselaktørene har vi derfor lagt på enda ett lag med sikkerhet i SafeZone på mobilen. Dette er nytt:

1) Vi beskytter mot flere typer sikkerhetstrusler
Vi har styrket sikkerhetsfilteret. Nå blokkerer vi trafikken til ondsinnede IP-adresser i tillegg til nettsider, ved å kombinere et DNS- og IP-filter. Les mer om DNS- og IP-filter

2) Ekstra trygghet på offentlige Wi-Fi-nett
Vi inkluderer Mobil VPN. De ansatte kan koble seg på Wi-Fi på offentlige nettverk ved behov. De får en kryptert tilkobling og kan surfe trygt, uten at noen kan spionere på deres nettrafikk. Les mer om VPN

Trusselbildet på nett er i konstant endring, og for mange vanskelig å forstå. Alt som skal til for at et sikkerhetsbrudd kan skje er ett klikk på en infisert lenke. Når uhellet først har skjedd, kan det ta hele 6-9 måneder før det oppdages at noen er inne i bedriftens systemer. Denne tjenesten er et effektivt hjelpemiddel som stopper trusselaktørene før de noen gang når virksomhetens nettverk eller endepunkter.

SafeZone finnes både for mobil og bredbånd:

SafeZone for mobil

  • for mobil tale og Mobilt Bredbånd

  • Pris 69,- per abonnement per måned

  • Inkluderer:

    • DNS filter

    • IP filter

    • VPN klient

SafeZone for bredbånd

  • for Fiber og Trådløst Bredbånd

  • Pris 149,- per linje per måned

  • Inkluderer:

    • DNS filter

Hvorfor SafeZone?

  • 24/7 beskyttelse – stopper ansatte når de forsøker å åpne en side med skadelig innhold

  • Effektivt – beskytter mot phishing, malware og ransomware

  • Raskt og enkelt – krever ingen installering, administrasjon eller oppdatering

  • Ingen sporing eller utveksling av persondata - all data er anonymisert

  • Optimalisert for fart - ingen ytelsespåvirkning på ansattes enheter

  • Mobil VPN - for trygg surfing på mobilen på offentlige Wi-Fi-nett

  • Førstelinjeforsvar på mobilen – stopper både ondsinnede nettsteder og IP-adresser

Ofte stilte spørsmål

  • Hva er nytt? Hva gjør et IP-filter og VPN?

    Vi har lagt på enda ett lag med sikkerhet i SafeZone på mobilen:

    1) Vi beskytter mot flere typer sikkerhetstrusler
    Vi har styrket sikkerhetsfilteret. Nå blokkerer vi trafikken til ondsinnede IP-adresser i tillegg til nettsider, ved å kombinere et DNS- og IP-filter. Les mer om DNS- og IP-filter

    2) Ekstra trygghet på offentlige Wi-Fi-nett
    Vi inkluderer Mobil VPN. De ansatte kan koble seg på Wi-Fi på offentlige nettverk ved behov. De får en kryptert tilkobling og kan surfe trygt, uten at noen kan spionere på deres nettrafikk. Les mer om VPN og offentlige nett

  • Hvordan aktiverer jeg VPN-klienten?

    Slik aktiverer du VPN-klienten:

    1. Logg inn i Mitt Telenor-appen (oppdater appen om du ikke har siste versjon)

    2. Trykk på «Sikkerhet» (skjoldet nederst i midten av menyen), «SafeZone Bedrift» og «Kom i gang med VPN»

    3. Trykk på «Aktiver VPN-profil» og gi tillatelse for å legge til VPN-konfigurering («Tillat» (iOS) / «OK»(Android)). Oppgi PIN-koden på mobilen. VPN er nå klar til bruk.

    Husk å skru på VPN-klienten i Mitt Telenor når du har bruk for den.

  • Hvordan aktiverer jeg tjenesten SafeZone?

    SafeZone på mobilen
    Alt du trenger å gjøre for å aktivere SafeZone første gangen er ved å slå telefonen av og på, etter at du har mottatt beskjed om at tjenesten er aktivert fra Telenor sin side.

    SafeZone Bredbånd (Fiber og Trådløst Bredbånd)
    SafeZone aktiveres ved at PC-er og servere som er koblet til Wi-Fi slås av og på, ETTER at dere har fått beskjed om at tjenesten er aktivert fra Telenor sin side. Dette må du også gjøre om du selv endrer innstillinger for DNS-server i egen ruter.

    Hvordan tester jeg om SafeZone er aktivert?
    Sørg for at Wi-Fi er skrudd av, og åpne siden https://safezone.telenor.no på enheten hvor SafeZone er aktivert. Hvis SafeZone er aktivert, får du opp en blokkeringsside med overskriften «Denne siden er identifisert med skadelig innhold og er derfor blokkert av SafeZone».

  • Fungerer SafeZone på Wi-Fi-nettverk?

    Sikkerhetsfilteret fungerer kun på mobilnettet, og på fiber eller trådløst bredbånd som har denne tjenesten aktivert.

    Skulle du ha behov for å logge deg på et offentlig nettverk på mobilen, anbefaler vi at du bruker Mobil VPN, slik at du kan surfe trygt med en kryptert tilkobling. Les mer om VPN og offentlige nett i punkt 1 over.

    Sikkerhetsfilteret fungerer ikke dersom du logger deg på et Wi-Fi nettverk som ikke har tjenesten aktivert.

  • Fungerer SafeZone i utlandet?

    Ja, sikkerhetsfilteret i SafeZone fungerer i utlandet for mobilen så lenge du er tilkoblet mobilnettet.

    Sikkerhetsfilteret fungerer ikke om du kobler deg opp på et lokalt Wi-Fi-nettverk.

    Dersom du likevel har behov for å koble deg på et offentlig nettverk, anbefaler vi at du bruker Mobil VPN i SafeZone, slik at du kan surfe trygt med en kryptert tilkobling. Les med om VPN i punkt 2 over.

  • Hvordan bestiller jeg SafeZone?

    SafeZone bestiller du i Min Bedrift

    1. Logg inn i Min Bedrift

    2. Gå til hovedsiden for SafeZone

    3. Trykk på Bestill

    Alle ansatte i bedriften vil nå få en SMS med informasjon om at de må skru av og på mobilen for å aktivere SafeZone. Under "Se avtale" på Abonnementstjenester ser du at du har bestilt.

  • Hvorfor får jeg beskjed om at tilkoblingen min ikke er privat når SafeZone blokkerer sider?

    Denne varslingen betyr at nettleseren din ikke kan verifisere sertifikatene på en nettside med TLS-sikkerhet (https) og som SafeZone har blokkert. Det er ikke noe du trenger å bekymre deg for; SafeZone fungerer som normalt.

    Om du likevel ønsker å se SafeZone sin blokkeringsside, kan du installere et sertifikat fra Cisco, som er leverandør av den tekniske løsningen. Selve sertifikatet finner du her, og veiledning for installasjon for både enkeltmaskiner og gjennom Group Policy finner du her: https://docs.umbrella.com/deployment-umbrella/docs/install-cisco-umbrella-root-certificate

  • Hvordan påvirker SafeZone ytelse på mobilen eller personvern?

    SafeZone har ingen påvirkning på ytelse, hastighet eller utveksling av data:

    • SafeZone påvirker ikke hastigheten på lasting av nettsider.

    • SafeZone har ingen ytelsespåvirkning på mobilene.

    • Det er ingen utveksling av persondata og ingen GDPR-problematikk. Personvernet til alle ansatte er ivaretatt, ingen persondata blir overført og ingen i bedriften har innsyn i hvilke nettsider brukeren besøker.

  • Fungerer SafeZone hvis man har oppgradert til iCloud+?

    Hvis du har iPhone og oppgradert til iCloud+ har du tilgang til å aktivere en tjeneste som heter Privat trafikk. Så lenge denne tjenesten er aktiv på mobilenheten, vil ikke lenger trafikken gå gjennom våre DNS-servere. ICloud+ Privat trafikk er en tjeneste for å holde nettaktiviteten din privat. Hvis ikke DNS-tjenesten til Apple er satt opp for å blokkere skadelige domener, kan likevel IP-filteret i SafeZone stoppe trafikk til skadelige domener. 

  • Hvor oppdatert er SafeZone på å blokkere farlige nettsider?

    Blokkeringslistene for både nettsider (DNS-filteret) og IP-adresser (IP-filter for mobil) oppdateres dynamisk og hele tiden.

    Blokkeringene er basert på trusselinnsikten både Cisco globalt og Telenor nasjonalt og lokalt besitter.

    Cisco og Telenor registrert daglig sider som er skadelige eller inneholder skadelig programvare, falskt innhold, fisking etter informasjon som brukernavn, passord, kredittkortnummer osv. Disse sidene går inn i blokkeringslisten vår og du blir slik hindret i å gå videre og i verste fall gi fra deg sensitiv informasjon.

  • Har SafeZone på mobilen og SafeZone Bredbånd samme funksjonalitet?

    Begge løsningene har samme formål, som er å blokkerer trafikk til farlige nettsteder for å unngå dataangrep.

    Fra 1. desember 2024 har SafeZone et ekstra sikkerhetsfilter som blokkerer IP-adresser i tillegg til nettsider på mobilen. I tillegg inkluderer tjenesten Mobil VPN, dersom ansatte trenger å logge seg på Wi-Fi på offentlige nettverk. Les mer om IP-filteret og VPN i punkt 1.

    Hvem kan få SafeZone?
    Alle bedriftskunder kan få SafeZone på mobil og mobilt bredbånd.

    Bedriftskunder med inntil 100 ansatte kan få SafeZone Bredbånd på fiber og Trådløst Bredbånd.

  • Hvordan fungerer SafeZone sammen med andre sikkerhetstjenester vi har i dag?

    Når man tenker datasikkerhet er det viktig å tenke sikkerhet i flere lag. Det finnes ingen enkeltstående tjeneste som dekker alle bedriftens sikkerhetsbehov. SafeZone er en førstelinje-beskyttelse som bidrar til å gjøre bedriften mindre sårbar, ved å la de ansatte jobbe trygt på mobilen. SafeZone fungerer uavhengig og kan komplettere andre sikkerhetsløsninger som eventuelt installeres på mobilenhetene.

Slik beskytter vi våre kunder