Først av alt: Hva er mobilretningslinjer?

Bedriftens mobilretningslinjer er bestemmelsene du setter for å ha kontroll på alt som har med administrasjon av mobil å gjøre. Det angir rammene for hva bedriften dekker av mobilutgifter og hva de ansatte må betale for selv.

Det forteller hvilke ansatte som skal ha mobil, hvordan de skal brukes, hvor ofte de kan bytte mobil og hvor mye bedriften dekker av kjøpet.

Det angir hvordan datasikkerheten skal ivaretas, hva som skjer med mobilen når noen slutter og en hel del andre hendelser det kan være smart å ha regler og systemer for.

Hvorfor skal vi utarbeide mobilretningslinjer?

Enkelt og greit fordi det gjør arbeidshverdagen enklere og oversikten bedre. Jo klarere regler du setter, jo større blir kontrollen og jo enklere blir oppfølgingen av de ansatte.

Retningslinjene kan settes for bedriften som helhet og for ulike roller innenfor den. Dessuten: Jo tydeligere retningslinjer du har satt, jo flere prosesser kan gå automatisk ved hjelp av Telenors selvbetjeningsverktøy.

Enkelt for bedriften, enkelt for de ansatte.

Hva må jeg gjøre for å få gode mobilretningslinjer?
  1. Definér hvem avtalen gjelder for og skaff innsikt på ulike behov i bedriften.

  2. Bestem hva bedriften dekker, hva de ansatte må betale for selv og hvordan fordelingen skal fungere i praksis.

  3. Sett regler for hvor mye som dekkes av de ansattes mobilkjøp og hvor ofte de kan bytte mobil. Legg gjerne inn insentivordninger for å få dem til å bytte sjeldnere.

  4. Lag regler for sikkerhet – både når det gjelder håndtering av mobilen og sletting ved tap. Vurder gjerne SafeZone fra Telenor for å gjøre mobilbruken sikrere.

  5. Lag regler for hva som skjer når en ansatt slutter – kan mobilen kjøpes ut? Hvordan sikres data?

Verktøy

Telenor har en samling verktøy som gjør administrasjon av mobilabonnementer, innkjøp, reparasjoner, fakturakontroll og fakturafordeling enklere.

Når du har bestemt retningslinjene kan du bruke de til å få ting til å gå automatisk. Effektivt og fleksibelt. Les mer om dette her: Fiks fra Telenor.

Telenor har lang erfaring med å rådgi hvordan slike retningslinjer bør være og hva som er vanlig praksis. Hele tiden etter gjeldende regler.