I 2024 blokkerte vi i Telenor over 50 millioner svindelanrop. Men det finnes fortsatt anrop som ikke kan bekreftes som svindel, og som dermed ikke blir blokkert. Som kunde hos oss, skal det føles trygt å ta telefonen. Derfor har vi inkludert sikkerhetstjenesten Nummervarsel i våre nye mobilabonnement.

Nummervarsel hjelper deg å identifisere mistenkelige ringemønstre. Dersom du får et ukjent anrop fra et nummer som vi mistenker er svindel, eller er et nummer som ringer ofte og til mange – varsler vi deg når det faktisk ringer. 

Slik ser varslene ut når det ringer

Slik ser varslingen ut når potensiell svindel ringer

Potensiell svindel

Du får dette varselet når vi mistenker at et anrop kan være et potensielt svindelforsøk. Vi anbefaler at du ikke tar telefonen.

Varsel om at nummeret ringer ofte og mange

Ringer ofte og til mange

Nummeret som ringer har et ringemønster som vi anser som svært pågående. Du bestemmer selv om du vil ta telefonen.

Dobbel beskyttelse = færre svindelforsøk

Vi har kun mulighet til å blokkere de anropene vi vet er svindel, men Nummervarsel varsler deg om anropene vi mistenker kan være svindel. På den måten får du en dobbel beskyttelse.

Det blir tryggere for de ansatte å svare på samtaler fra ukjente nummer. Og mindre sjanse for at svindlerne får tilgang på bedriftens sensitive informasjon.

Vanlige spørsmål

  • Hvordan fungerer Nummervarsel?

    Nummervarsel er en tjeneste som er integrert i mobilnettet vårt, og som varsler deg ved potensielle svindelanrop eller numre som har et for pågående ringemønster. Varslene dukker automatisk opp på mobilen din mens det ringer, og du trenger ikke å gjøre noe selv for å aktivere tjenesten.

  • Kan jeg fortsatt bli svindlet selv om jeg har Nummervarsel?

    Ja, du kan dessverre fortsatt bli svindlet. Vi kan dessverre ikke garantere at tjenesten vil varsle om absolutt alle svindelanrop, da noe kan slippe igjennom våre filtre. Vi anbefaler at du derfor alltid er skeptisk til ukjente numre, og aldri oppgir personsensitiv informasjon over telefon.

  • Nummervarsel fungerer ikke på mobilen min, hva gjør jeg?

    Det kan være at du ikke har mottatt svindelanrop enda – og at du av den grunn heller ikke har mottatt varsel fra tjenesten.

    Det kan også være at du ikke har mottatt anrop fra numre med for pågående ringemønster. Husk at vi ikke varsler om alle former for telefonsalg osv., men kun om samtaler fra numre som har et for pågående ringemønster.

    Mener du likevel at tjenesten ikke fungerer, anbefaler vi at du skrur av og på mobilen. Fungerer ikke det? Ta kontakt med Kundeservice på 09000.

  • Jeg mottar fortsatt mistenkelige samtaler som ikke vises som «potensiell svindel» eller «ringer ofte og til mange». Hvorfor?

    Våre filtre oppdateres kontinuerlig, men det kan dessverre være noen samtaler som går igjennom før de tagges. Vi oppfordrer alle kunder til å melde inn mistenkelige numre slik at vi kan gjøre Nummervarsel enda bedre.

  • Varsler Nummervarsel også om potensiell svindel på SMS?

    Nei, tjenesten varsler deg kun ved potensielle svindelanrop.

  • Hva med samtaler via apper som WhatsApp, Facetime, osv.?

    Vi kan kun varsle deg om samtaler som kommer via mobilnettet vårt, og ikke tredjepartsapper. Vi anbefaler derfor at du er ekstra forsiktig når du mottar ukjente anrop via disse appene.

  • Fungerer Nummervarsel på alle mobiler?

    Tjenesten fungerer på alle iPhone ikke er eldre enn 2015, tillegg til Samsung fra 2017 med Android 9 og nyere. For Google Pixel, Sony Xperia og Nokia anbefaler vi telefoner som er nyere enn 2021 for å sikre god opplevelse.

    Tjenesten fungerer per dags dato ikke på Huawei-mobiler, og noen Doro-telefoner. Vi jobber med å undersøke saken nærmere.

  • Hva hvis jeg har en app som allerede varsler meg om svindelanrop?

    Hvis du har en slik app innstallert på mobilen din, vil denne appen overstyre Nummervarsel. Vi anbefaler derfor at du deaktiverer denne appen, hvis du heller ønsker å bli varslet av Telenor.

    I tillegg vil det også vises i andre flater som Mobilt Bedriftsnett, en sentralbordløsning som mange av våre kunder har.

  • Hva betyr det at et nummer flagges med «ringer ofte og til mange» ?

    Når du får et anrop med varselet «ringer ofte og til mange» betyr det at nummeret har et ringemønster vi anser som for pågående. Det kan være legitime aktører bak nummeret. Du bestemmer selvsagt selv om du ønsker å ta telefonen eller ikke.

    Bak nummeret kan det skjule seg:

    •Telefonsalg
    •Robotsamtaler
    •Spørreundersøkelser
    •Verving
    •Ulike former for spam

    Det er viktig å påpeke at du ikke blir varslet om alle slik anrop, det er kun telefonnumre med et for pågående ringemønster som flagges av oss.

  • Hvordan skrur jeg av Nummervarsel?

    Du kan skru av Nummervarsel i Mitt Telenor eller i Min Bedrift.

  • Hvordan kan jeg øke sannsynligheten for at de jeg ringer faktisk svarer?

    Vi anbefaler at du registrerer bedriftens telefonnumre hos Hiya og de enkelte opplysningstjenestene som Easyconnect (Opplysningen 1890), 1881 og Gule Sider, slik at de som har automatiske oppslag (slik som Se Hvem og Mobilt Bedriftsnett ) kan se hvem det er som ringer utover kun telefonnummeret. Det vil øke sjansen din for å svar når du ringer.

Trenger du hjelp eller har spørsmål til Nummervarsel?