I 2024 blokkerte vi i Telenor over 50 millioner svindelanrop. Men det finnes fortsatt anrop som ikke kan bekreftes som svindel, og som dermed ikke blir blokkert. Som kunde hos oss, skal det føles trygt å ta telefonen. Derfor har vi inkludert sikkerhetstjenesten Nummervarsel i våre nye mobilabonnement.
Nummervarsel hjelper deg å identifisere mistenkelige ringemønstre. Dersom du får et ukjent anrop fra et nummer som vi mistenker er svindel, eller er et nummer som ringer ofte og til mange – varsler vi deg når det faktisk ringer.
Slik ser varslene ut når det ringer
Potensiell svindel
Du får dette varselet når vi mistenker at et anrop kan være et potensielt svindelforsøk. Vi anbefaler at du ikke tar telefonen.
Ringer ofte og til mange
Nummeret som ringer har et ringemønster som vi anser som svært pågående. Du bestemmer selv om du vil ta telefonen.
Dobbel beskyttelse = færre svindelforsøk
Vi har kun mulighet til å blokkere de anropene vi vet er svindel, men Nummervarsel varsler deg om anropene vi mistenker kan være svindel. På den måten får du en dobbel beskyttelse.
Det blir tryggere for de ansatte å svare på samtaler fra ukjente nummer. Og mindre sjanse for at svindlerne får tilgang på bedriftens sensitive informasjon.
Vanlige spørsmål
Hvordan fungerer Nummervarsel?
Kan jeg fortsatt bli svindlet selv om jeg har Nummervarsel?
Nummervarsel fungerer ikke på mobilen min, hva gjør jeg?
Jeg mottar fortsatt mistenkelige samtaler som ikke vises som «potensiell svindel» eller «ringer ofte og til mange». Hvorfor?
Varsler Nummervarsel også om potensiell svindel på SMS?
Hva med samtaler via apper som WhatsApp, Facetime, osv.?
Fungerer Nummervarsel på alle mobiler?
Hva hvis jeg har en app som allerede varsler meg om svindelanrop?
Hva betyr det at et nummer flagges med «ringer ofte og til mange» ?
Hvordan skrur jeg av Nummervarsel?
Hvordan kan jeg øke sannsynligheten for at de jeg ringer faktisk svarer?