Hva er Nummervarsel?

Nummervarsel er en sikkerhetstjeneste i Telenors mobilnett som varsler deg dersom du får innkommende samtaler fra et telefonnummer som vi mistenker er svindelforsøk. Slik blir det tryggere for de ansatte å svare på samtaler fra ukjente nummer.

I 2024 blokkerte Telenor over 50 millioner svindelanrop. Men det finnes fortsatt anrop som ikke kan bekreftes som svindel, og som dermed ikke blir blokkert. Nummervarsel hjelper deg å identifisere mistenkelige ringemønstre. Dersom du får et ukjent anrop fra et nummer som vi mistenker er svindel, eller er et nummer som ringer ofte og til mange – varsler vi deg når det faktisk ringer. 

Slik ser varslene ut

Slik ser varslingen ut når potensiell svindel ringer

Potensiell svindel

Du får dette varselet når vi mistenker at et anrop kan være et potensielt svindelforsøk. Vi anbefaler at du ikke tar telefonen.

Varsel om at nummeret ringer ofte og mange

Ringer ofte og til mange

Nummeret som ringer har et ringemønster som vi anser som svært pågående. Du bestemmer selv om du vil ta telefonen.

Ofte stilte spørsmål

  • Hvordan fungerer Nummervarsel?

    Nummervarsel er en tjeneste som er integrert i mobilnettet vårt, og som varsler deg ved potensielle svindelanrop eller numre som har et for pågående ringemønster. Varslene dukker automatisk opp på mobilen din mens det ringer, og du trenger ikke å gjøre noe selv for å aktivere tjenesten.

  • Kan jeg fortsatt bli svindlet selv om jeg har Nummervarsel?

    Ja, du kan dessverre fortsatt bli svindlet. Vi kan dessverre ikke garantere at tjenesten vil varsle om absolutt alle svindelanrop, da noe kan slippe igjennom våre filtre. Vi anbefaler at du derfor alltid er skeptisk til ukjente numre, og aldri oppgir personsensitiv informasjon over telefon.

  • Nummervarsel fungerer ikke på mobilen min, hva gjør jeg?

    Det kan være at du ikke har mottatt svindelanrop enda – og at du av den grunn heller ikke har mottatt varsel fra tjenesten.

    Det kan også være at du ikke har mottatt anrop fra numre med for pågående ringemønster. Husk at vi ikke varsler om alle former for telefonsalg osv., men kun om samtaler fra numre som har et for pågående ringemønster.

    Mener du likevel at tjenesten ikke fungerer, anbefaler vi at du skrur av og på mobilen. Fungerer ikke det? Ta kontakt med Kundeservice på 09000.

  • Jeg mottar fortsatt mistenkelige samtaler som ikke vises som «potensiell svindel» eller «ringer ofte og til mange». Hvorfor?

    Våre filtre oppdateres kontinuerlig, men det kan dessverre være noen samtaler som går igjennom før de tagges. Vi oppfordrer alle kunder til å melde inn mistenkelige numre slik at vi kan gjøre Nummervarsel enda bedre.

  • Varsler Nummervarsel også om potensiell svindel på SMS?

    Nei, tjenesten varsler deg kun ved potensielle svindelanrop.

  • Hva med samtaler via apper som WhatsApp, Facetime, osv.?

    Vi kan kun varsle deg om samtaler som kommer via mobilnettet vårt, og ikke tredjepartsapper. Vi anbefaler derfor at du er ekstra forsiktig når du mottar ukjente anrop via disse appene.

  • Fungerer Nummervarsel på alle mobiler?

    Tjenesten fungerer på alle iPhone ikke er eldre enn 2015, tillegg til Samsung fra 2017 med Android 9 og nyere. For Google Pixel, Sony Xperia og Nokia anbefaler vi telefoner som er nyere enn 2021 for å sikre god opplevelse.

    Tjenesten fungerer per dags dato ikke på mobiltelefoner fra Huawei, samt Doro-telefoner som ikke faller innenfor kategorien smarttelefon. Vi jobber med å undersøke saken nærmere.

  • Hva hvis jeg har en app som allerede varsler meg om svindelanrop?

    Hvis du har en slik app innstallert på mobilen din, vil denne appen overstyre Nummervarsel. Vi anbefaler derfor at du deaktiverer denne appen, hvis du heller ønsker å bli varslet av Telenor.

    I tillegg vil det også vises i andre flater som Mobilt Bedriftsnett, en sentralbordløsning som mange av våre kunder har.

  • Hva betyr det at et nummer flagges med «ringer ofte og til mange» ?

    Når du får et anrop med varselet «ringer ofte og til mange» betyr det at nummeret har et ringemønster vi anser som for pågående. Det kan være legitime aktører bak nummeret. Du bestemmer selvsagt selv om du ønsker å ta telefonen eller ikke.

    Bak nummeret kan det skjule seg:

    •Telefonsalg
    •Robotsamtaler
    •Spørreundersøkelser
    •Verving
    •Ulike former for spam

    Det er viktig å påpeke at du ikke blir varslet om alle slik anrop, det er kun telefonnumre med et for pågående ringemønster som flagges av oss.

  • Hvordan skrur jeg av Nummervarsel?

    Du kan skru av Nummervarsel i Mitt Telenor eller i Min Bedrift.

  • Hvordan kan jeg øke sannsynligheten for at de jeg ringer faktisk svarer?

    Vi anbefaler at du registrerer bedriftens telefonnumre hos Hiya og de enkelte opplysningstjenestene som Easyconnect (Opplysningen 1890), 1881 og Gule Sider, slik at de som har automatiske oppslag (slik som Se Hvem og Mobilt Bedriftsnett ) kan se hvem det er som ringer utover kun telefonnummeret. Det vil øke sjansen din for å svar når du ringer.

Løs utfordringer med Nummervarsel

  • Nummervarsel har markert mitt telefonnummer

    Vi anbefaler å registrere bedriftens telefonnummer hos Hiya.

    Dersom du opplever at Nummervarsel har markert telefonnummeret til bedriften din som enten "potensiell svindel" eller som et nummer som "ringer ofte og til mange" kan det være en god idé å gjøre seg kjent med hva som er god ringepraksis for bedrifter og organisasjoner.

    En bedrift eller organisasjon bør forholde seg til en ringepraksis som følger disse reglene:

    • Unngå mange anrop til samme kunde uten å få svar

    • Unngår å ringe tidlig på morgenen eller sent på kvelden

    • Unngå tilfeller der kunder tar telefonen og det ikke er noen i den andre enden

    • Unngå å bytte telefonnummer ofte slik at det oppstår usikkerhet rundt hvilken bedrift som egentlig tar kontakt

    • Om man er et callcenter bør man unngå å representere ulike bedrifter i ulike bransjer med samme telefonnummer

    • Unngå å bruke samme telefonnummer til ulike formål i bedriften. For eksempel ikke bruke samme nummer til salgsaktiviteter som man bruker til å følge opp kunder fra kundeservice

    • Respekter kunder som ikke ønsker å bli kontaktet igjen

    • Respekter personer som har reservert seg mot telefonsalg og markedsføring

     
    Dersom du mener bedriften som er markert ikke er i strid med disse anbefalingene kan du rapportere markeringen gjennom dette skjemaet.

  • Jeg har mottatt et svindelanrop som ikke er kategorisert som svindel av Nummervarsel

    Dersom du har blitt ringt fra et nummer som du mener var et svindelforsøk uten at Nummervarsel sørget for å varsle deg på forhånd kan du benytte dette skjemaet til å rapportere svindelforsøket

  • Nummervarsel har feilmarkert nummeret til en bedrift eller organisasjon

    Bedrifter og organisasjoner kan bli markert av Nummervarsel dersom de har et overdrevent ringemønster.

    En bedrift bør forholde seg til en ringepraksis som følger disse reglene:

    • Unngå mange anrop til samme kunde uten å få svar

    • Unngår å ringe tidlig på morgenen eller sent på kvelden

    • Unngå tilfeller der kunder tar telefonen og det ikke er noen i den andre enden

    • Unngå å bytte telefonnummer ofte slik at det oppstår usikkerhet rundt hvilken bedrift som egentlig tar kontakt

    • Om man er et callcenter bør man unngå å representere ulike bedrifter i ulike bransjer med samme telefonnummer

    • Unngå å bruke samme telefonnummer til ulike formål i bedriften. For eksempel ikke bruke samme nummer til salgsaktiviteter som man bruker til å følge opp kunder fra kundeservice

    • Respekter kunder som ikke ønsker å bli kontaktet igjen

    • Respekter personer som har reservert seg mot telefonsalg og markedsføring

     

    Dersom du mener bedriften som er markert ikke er i strid med disse anbefalingene kan du rapportere markeringen gjennom dette skjemaet.

  • Nummervarsel har feilmarkert nummeret til en nødetat eller offentlig instans

    Om Nummervarsel har markert et slikt nummer må du fylle ut dette skjemaet slik at vi får rapportert det inn.