Løs problemer med mobildata eller MMS
Vi hjelper deg med å finne en løsning dersom internett eller MMS ikke fungerer når du er tilkoblet mobilnettet
Årsaker til problemer
Når du ønsker å bruke Internett over mobilnettet er det ikke bare dekning som kan ha noe å si. Internett fungerer med alle typer dekning, men svake signaler eller varierende dekning vil kunne gjøre at nettet oppleves ustabilt eller tregt.
Er du usikker på hvordan dekningen er i ditt område, kan du søke opp adressen i dekningskartet og undersøke om det er registrert noen feil der.
Dersom dekningen virker å være god, er neste steg å ta en titt på mobilens innstillinger og mobilabonnementet.
1. Sjekk at mobildata er aktivert
MMS er avhengig av at mobildata er aktivert på mobilen, og kan ikke sendes over WiFi. Dersom en MMS-melding ikke lastes inn på mobilen, vil du bli varslet om at du kan se den på Mine Sider.
Mobildata må også være aktivert for at Internett skal fungere når du ikke er tilkoblet WiFi.
Ikke glem roaming!
Dersom du befinner deg utenfor Norge, eller EU/EØS, bør du sjekke at Dataroaming er aktivert. Denne innstillingen gjør det mulig å bruke mobildata når du er ute på reise. I EU/EØS kan du bruke mobilen akkurat som hjemme.
Aktiver mobildata på iPhone
Aktiver mobildata på Android
2. Sjekk forbruk og sperringer
Dersom mobildata er aktivert og alt ser fint ut, kan det være lurt å sjekke at du ikke har brukt opp mobildataen som er tilgjengelig på ditt abonnement. Dette ser du enkelt i Mitt Telenor-appen eller på Mine Sider.
Mobilabonnementet kan også være sperret for databruk med en sperretjeneste. Se etter Sperring av all datatrafikk på Mine Sider.
Velg Mobil og abonnement
Velg abonnementet du vil sjekke
Velg Innstillinger
Velg Sperringer
Legg til eller fjern sperring ettersom hva du ønsker
3. Sjekk innstillinger og oppsett
For at MMS og mobildata skal fungere må det være konfigurert riktig oppsett på mobilen. Oppsettet hentes automatisk på de fleste mobiler.
I enkelte tilfeller kan allikevel oppsettet falle ut eller slutte å fungere. Dette kan f.eks. være dersom du nylig har vært ute på reise, eller om du har flyttet mobilabonnement til Telenor fra en annen operatør. I slike tilfeller kan oppsettet legges inn manuelt eller hentes automatisk ved å nullstille nettverksinnstillinger på mobilen.
APN/Tilgangspunktnavn: telenor.smart
MMS-proxy: mms-proxy.telenor.no
MMS-port: 8080
MMSC: http://mmsc
MCC: 242
MNC: 01
Godkjenningstype: PAP
APN-protokoll: IPv4/IPv6
Hvilke innstillinger du har behov for å fylle inn avhenger av type mobil. Enkelte mobiler krever også at MMS-proxy og port kombineres på denne måten: mms-proxy.telenor.no:8080
Slik henter du oppsett automatisk
Nullstill nettverksinnstillinger på iPhone
Nullstill nettverksinnstillinger på Android
Problemer med å motta MMS?
Dersom en MMS ikke blir levert til din mobil, vil du motta en SMS som forklarer hvordan du likevel kan få lest den.
Du kan enten logge inn på Mine Meldinger for å lese og svare på meldingen, eller du kan følge lenken du mottok i meldingen for rask tilgang til å se meldingen på mms.telenor.no.
For å logge inn på Mine Meldinger må du ha Telenor ID-bruker (samme som Mine Sider, Mitt Telenor o.l.)
Fremgangsmåten for å lese meldingen på mms.telenor.no vil være forskjellig avhengig av om du er tilkoblet WiFi eller mobilnettet. For raskest mulig tilgang vil vi anbefale at du kobler til mobilnettet når du følger lenken.
Slik kan du lese MMS på mms.telenor.no
Fremgangsmåte med mobilnett
Fremgangsmåte med WiFi
Dele internett fra mobilen?
Når du har fått koblet mobilen til nettet, kan du også dele nettet med venner og familie.