Årsaker til problemer

Når du ønsker å bruke Internett over mobilnettet er det ikke bare dekning som kan ha noe å si. Internett fungerer med alle typer dekning, men svake signaler eller varierende dekning vil kunne gjøre at nettet oppleves ustabilt eller tregt.

Er du usikker på hvordan dekningen er i ditt område, kan du søke opp adressen i dekningskartet og undersøke om det er registrert noen feil der.

Dersom dekningen virker å være god, er neste steg å ta en titt på mobilens innstillinger og mobilabonnementet.

1. Sjekk at mobildata er aktivert

MMS er avhengig av at mobildata er aktivert på mobilen, og kan ikke sendes over WiFi. Dersom en MMS-melding ikke lastes inn på mobilen, vil du bli varslet om at du kan se den på Mine Sider.

Mobildata må også være aktivert for at Internett skal fungere når du ikke er tilkoblet WiFi.

Ikke glem roaming!
Dersom du befinner deg utenfor Norge, eller EU/EØS, bør du sjekke at Dataroaming er aktivert. Denne innstillingen gjør det mulig å bruke mobildata når du er ute på reise. I EU/EØS kan du bruke mobilen akkurat som hjemme.

  • Aktiver mobildata på iPhone

    1. Gå til Innstillinger

    2. Velg Mobilnett

    3. Aktiver Mobildata ved hjelp av bryteren på siden

    Dataroaming aktiveres under Mobildatavalg.

  • Aktiver mobildata på Android

    1. Gå til Innstillinger

    2. Velg Tilkoblinger

    3. Velg Databruk

    4. Aktiver Mobildata ved hjelp av bryteren på siden

    Dataroaming aktiveres under Mobilnett etter Tilkoblinger.

2. Sjekk forbruk og sperringer

Dersom mobildata er aktivert og alt ser fint ut, kan det være lurt å sjekke at du ikke har brukt opp mobildataen som er tilgjengelig på ditt abonnement. Dette ser du enkelt i Mitt Telenor-appen eller på Mine Sider.

Mobilabonnementet kan også være sperret for databruk med en sperretjeneste. Se etter Sperring av all datatrafikk på Mine Sider.

  1. Logg inn på Mine Sider

  2. Velg Mobil og abonnement

  3. Velg abonnementet du vil sjekke

  4. Velg Innstillinger

  5. Velg Sperringer

  6. Legg til eller fjern sperring ettersom hva du ønsker

3. Sjekk innstillinger og oppsett

For at MMS og mobildata skal fungere må det være konfigurert riktig oppsett på mobilen. Oppsettet hentes automatisk på de fleste mobiler.

I enkelte tilfeller kan allikevel oppsettet falle ut eller slutte å fungere. Dette kan f.eks. være dersom du nylig har vært ute på reise, eller om du har flyttet mobilabonnement til Telenor fra en annen operatør. I slike tilfeller kan oppsettet legges inn manuelt eller hentes automatisk ved å nullstille nettverksinnstillinger på mobilen.

Manuelle innstillinger
  • APN/Tilgangspunktnavn: telenor.smart

  • MMS-proxy: mms-proxy.telenor.no

  • MMS-port: 8080

  • MMSC: http://mmsc

  • MCC: 242

  • MNC: 01

  • Godkjenningstype: PAP

  • APN-protokoll: IPv4/IPv6

Hvilke innstillinger du har behov for å fylle inn avhenger av type mobil. Enkelte mobiler krever også at MMS-proxy og port kombineres på denne måten: mms-proxy.telenor.no:8080

Slik henter du oppsett automatisk

  • Nullstill nettverksinnstillinger på iPhone

    1. Gå til Innstillinger

    2. Velg Mobilnett

    3. Velg Mobildatanettverk

    4. Bla ned og velg Nullstill innstillinger

    5. Velg Nullstill

    Å nullstille nettverksinnstillinger er ikke det samme som å nullstille hele mobilen. Du mister dermed ikke noe innhold på mobilen, men WiFi og Bluetooth må kobles til på nytt. Oppsett for mobildata og MMS hentes automatisk inn med riktige innstillinger fra operatøren.

  • Nullstill nettverksinnstillinger på Android

    1. Gå til Innstillinger

    2. Velg Tilkoblinger

    3. Velg Mobilnett

    4. Velg Tilgangspunktnavn

    5. Velg Tilbakestill til standard

    6. Velg Nullstill

    Merk at fremgangsmåten kan variere noe fra mobil til mobil. Sjekk derfor brukerveiledningen dersom du ikke finner alternativene. Oppsett for mobildata og MMS hentes automatisk inn med riktige innstillinger fra operatøren.

Problemer med å motta MMS?

Dersom en MMS ikke blir levert til din mobil, vil du motta en SMS som forklarer hvordan du likevel kan få lest den.

Du kan enten logge inn på Mine Meldinger for å lese og svare på meldingen, eller du kan følge lenken du mottok i meldingen for rask tilgang til å se meldingen på mms.telenor.no.

For å logge inn på Mine Meldinger må du ha Telenor ID-bruker (samme som Mine Sider, Mitt Telenor o.l.)

Fremgangsmåten for å lese meldingen på mms.telenor.no vil være forskjellig avhengig av om du er tilkoblet WiFi eller mobilnettet. For raskest mulig tilgang vil vi anbefale at du kobler til mobilnettet når du følger lenken.

Slik kan du lese MMS på mms.telenor.no

  • Fremgangsmåte med mobilnett

    1. Klikk på linken du har fått tilsendt på SMS

    2. Trykk OK på meldingen som ber deg godkjenne følgende for MMSLastResortSPA:

      • Hent meldinger

      • Hent meldings vedlegg

      • Hent melding ved ID

    3. Din MMS vil åpnes i et nytt vindu på mobilen

  • Fremgangsmåte med WiFi

    1. Klikk på linken du har fått tilsendt på SMS

    2. Trykk OK på meldingen som ber deg godkjenne følgende for MMSLastResortSPA:

      • Hent meldinger

      • Hent meldings vedlegg

      • Hent melding ved ID

    3. Les meldingen som dukker opp på skjermen med engangskode og trykk Lagre eller Avbryt

    4. Skriv inn engangskode og trykk OK

    5. Din MMS vil åpnes i et nytt vindu på mobilen

Dele internett fra mobilen?

Når du har fått koblet mobilen til nettet, kan du også dele nettet med venner og familie.

Les mer om deling av internett