Brukerveiledning for Mitt MBN
Skjermbilde
Samtalefelt
Øverst i skjermbildet vises samtalefeltet. Når Mitt MBN ikke er i aktiv samtale vises kun en illustrasjon i samtalefeltet, men i det noen ringer vises navnet på den som ringer (ev. navnet på den du ringer til). Navnet søkes opp i Bedriftskatalogen eller Nummeropplysningen (Bisnode).
I det det ringer kan du besvare samtalen på telefonen, eller avvise samtalen ved å klikke på den røde «Avvis» knappen (eller trykke på «Esc» på tastaturet):
Du kan også avvise samtalen med en SMS-melding til den som ringer deg ved å klikke på notifikasjonen nederst på skjermbildet:
Besvarer du anropet vises knappene «Legg på» -for å avslutte samtalen, og «Sette på vent» -for å midlertidig pause samtalen.
I samtalefeltet kan du:
Klikke på navnet for å åpne kontaktkortet
Klikke på adressen (om tilgjengelig) for å vise adressen i Google Maps,
Klikke på SMS-ikonet for å skrive en SMS til innringer
Klikke på notatikonet for å legge til et personlig notat (som bare du kan se).
Øverst til høyre i samtalefeltet vises tre prikker «…», ved å klikke på disse kan du slå På Innringernotifikasjon. Ved å skru på innringernotifikasjon vil du få en notifikasjon som viser hvem som ringer, selv om du er i et annet skjermbilde. Ved å klikke på notifikasjonen kommer du rett til Mitt MBN.
NB: Viktig at du tillater varslingen fra nettleser i det du tillater Innringernotifikasjon:
Anropslogg
Anropsloggen inneholder alle dine anrop, også anrop som ikke har kommet frem til telefonen, f.eks. hvis du har hatt fravær, avslått telefon, vært utenfor dekning etc.
Det gjøres automatisk oppslag på innringer slik at navnet på innringeren vises. Oppslaget gjøres i Bedriftskatalogen og i opplysningstjenesten fra Bisnode.
Interne kontakter merkes med status (Rød firkant = Opptatt i telefon, gul trekant = fravær, Grønn sirkel = ledig, Grå firkant = avslått telefon).
Dobbeltklikk på navnet for å se kontaktdetaljer og aktivitetslogg. Aktivitetsloggen viser anropshistorikken med kontakten og ev. personlige notater du har lagt til.
Klikk på det grønne telefonrørikonet for å ringe kontakten.
Samtaler fra en kø/Svargruppe merkes med blått flagg om anropet ikke har blitt besvart av deg eller noen andre. Har noen fra sentralbordgruppen forsøkt å ringe tilbake til innringeren, men ikke fått svar, vises et hvitt flagg. Flagget merkes med grønn hake når anropet håndtert. Flaggfunksjonen er kun aktivert for køer/svargrupper med 15 eller færre operatører.
Oppføringer i anropsloggen kan slettes ved å klikke på de tre prikkene helt til høyre for oppføringen som dukker opp når du legger musepeker over oppføringen
Anropsloggen oppdateres automatisk.
Ved å klikke på forstørrelsesglasset kan du søke etter oppføringer i anropsloggen (navn, nummer, adresse etc.). Du kan også filtrere på ubesvarte anrop, anrop som har ringt deg direkte (ikke via kø), anrop som kun har kommet via kø/svargruppe eller alle utgående anrop.
Øverst til høyre i anropsloggen ser du tre prikker, ved å klikke på disse kan du velge hvor lenge anropsinformasjonen skal lagres i anropsloggen din (30dager – 1 år). Du kan også sette lagringstid på hvor lenge kontaktene fra anropsloggen skal lagres (30 dager til ubegrenset).
Søk
I Mitt MBN kan man søke etter navn, nummer eller kontaktdetaljer som f.eks. adresse. Det er mulig å søke etter kontakter i arkfanene Anropslogg, Bedriftskatalog, Favoritter og Nummeropplysning. Søket taster du inn i det grå søkefeltet og søkeresultatet vil presentere søketreff fortløpende. Ved å dobbeltklikke på en oppføring åpner du kontaktens kontaktkort og kan se ytterligere detaljer,
Anropslogg: Her kan du søke på alle innkommende og utgående anrop til deg. Både kø/svargruppe anrop og anrop direkte til/fra deg. Du kan filtrere på ubesvarte anrop, anrop som har ringt deg direkte (ikke via kø), anrop som kun har kommet via kø/svargruppe eller alle utgående anrop.
Bedriftskatalogen: Her vil det søkes i alle interne kontakter og eksterne kontakter som er lagt til av administrator eller sentralbordoperatører. Det er mulig å sette et filter som kun vil søke innenfor den avdelingen du velger.
Interne brukere i Bedriftskatalogen vises med et statusikon:Grønn ring: Kontakten er ledig
Gul trekant: Kontakten har et aktivt fravær
Rød firkant: Kontakten er opptatt i en samtale
Grå diamant: Kontakten har avslått telefon, eller befinner seg utenfor dekning.
Favoritter: Mappen favoritter benyttes til å samle kontakter som benyttes mye, f.eks. om du ofte skal sette over en samtale til samme person. Ved å dobbeltklikke på en oppføring i katalogen åpner du kontaktkortet. Nederst til venstre på kontaktkortet kan du klikke på «Lagre som favoritt». Kontakter som er lagret som favoritter vil vises under arkfanen favoritter. Det er mulig å søke favoritter på navn eller nummer.
Nummeropplysning: I denne arkfanen kan du søke opp virksomheter og personer på navn eller telefonnummer. Søket blir gjort mot databasen til Bisnode. Ved å dobbeltklikke på et søketreff åpner du kontaktkortet og kan se mer detaljer.
Min status
I feltet Min Status kan du sette fravær med viderekobling når du er opptatt eller ikke tilgjengelig.
Klikk på nedoverpilen (merket i rødt i bildet) og velg et passende fravær, og velg deretter varighet og viderekobling. Velger du å viderekoble til Min Svartjeneste vil innringere få opplest fraværsårsak, når du blir ledig og bli gitt opsjoner for videre håndtering av samtalen (opsjoner kan du velge i hovedmenyen: Mitt MBN -> Innstillinger -> Min Svartjeneste).
Mine køer
Om du er medlem av en kø eller svargruppe vil du se modulen «Mine køer» på venstre side.
Ved å trykke på bryteren kan du logge Av eller På den valgte køen/svargruppen.
Du vil også se hvor mange anrop som står i kø, lengste ventetid og antall påloggede operatører per kø. Du kan også logge Av/På andre operatører på en kø/svargruppe ved å klikke på nedoverpilen til høyre for kønavnet. De som blir logget av eller på køen vil motta en SMS-varsling om dette.
Kommer det inn et kø/svargruppe anrop til deg vil dette varsles ved at det står i aktiv samtalefeltet hvilken kø/svargruppe anropet kommer via.
Har du tilleggstjenesten MBN Sentralbord bør køanrop besvares der.
Innstillinger
Under hovedmenyen (øverst til venstre) finner du Mitt MBN -> Innstillinger.
Her kan du velge/sette:
Språk: Velg mellom norsk og engelsk meny i Mitt MBN
Viderekobling:
Sett viderekobling, alle anrop til ditt nummer blir viderekoblet
Ved ikke svar: Hva skal skje med anropet om du ikke svarer etter xx sekunder?
Ved opptatt: Hva vil du skal skje om noen ringer deg og du er opptatt i telefonen
Hvilket nummer har administrator satt som ditt sentralbordnummer (brukes ev. i Min Svartjeneste, viderkobling etc.)
Hvilket nummer skal gjelde som Kollega/Sekretær (brukes ev. i Min Svartjeneste, viderkobling etc.).
Mine numre: Har du flere telefoner på din bruker, f.eks. tvillingmobil og/eller fasttelefon kan du her angi om disse skal ringe samtidig eller i en rekkefølge som du bestemmer. Rekkefølgen bestemmes ved å dra og slippe telefonikonene i den rekkefølgen du ønsker.
Du oppgir også her hvilken telefon som skal benyttes når du gjør utgående anrop fra Mitt MBN (merk av «Bruk ved klikk for å ringe»).Min Svartjeneste: Om du setter et fravær og velger viderekobling til Min Svartjeneste vil innringeren få opplest fraværet f.eks. «Den du ringer er i møte til kl. 16:00…»… Hva som skal skje med anropet etter dette velges i denne innstillingen. Huk av for hvilke valg du ønsker innringeren skal få etter at fraværet er lest opp.
Du kan også legge inn en personlig velkomsthilsen dersom du ønsker dette.Andre innstillinger: Her styres språket på talemeldinger i MBN for innkommende og utgående anrop:
Innkommende anrop:
Automatisk: Talemelding spilles av på norsk for norske innringere, og engelsk for andre innringere.
Engelsk: Talemelding spilles alltid av på engelsk
Norsk: Talemelding spilles alltid av på norsk
Utgående anrop:
Engelsk: For å høre andres MBN-meldinger (f.eks. opplest fravær) på engelsk
Norsk: For å høre andres >MBN-meldinger på norsk.
Man kan også styre om man vil avvise anrop som kommer fra skjult/hemmelig nummer.