WiFi Ruter (KAON)

Veiledninger

  • Lampestatus

    Kaon

    Ruteren har to lamper - en for internett og en for strøm.

    LAMPE

    FARGE

    STATUS

    Strøm

    Stabilt grønn

    Starter opp, men ikke oppgradert med nyere FW (skal skje automatisk ved oppkobling)

    xDSL-kunder vil få WiFi ruter som allerede er oppgradert, og vil lampen vil dermed aldri løse GRØNN

    Blinkende hvit

    Starter opp

    Stabilt hvit

    Starter opp

    Blinkende gul

    Under FW-oppgradering

    Blinkende blå

    WPS-søk pågår (opptil 2 min - frem til enhet kobles til)

    Internett

    Stabilt grønn

    Alt OK (Provisjonert med riktige innstillinger og har IP-adresse)

    Blinkende grønn

    Syncer (xDSL)

    Blinkende gul

    Fysisk kontakt, men mangler IP-adresse

    Mørk

    Brudd

    Stabilt gul

    Bridgemodus

    Blinkende rød

    Har IP-adresse, men mangler provisjonering

    Ved førstegangsoppkobling: Øverste lampe blinker rødt, mens nederste lampe blinker gult.

  • Tilkobling og knapper

    Tilkoblinger og av/på-knapp:ruter

  • Trådløs info / Ruteradministrasjon

    Trådløs informasjon:

    Send SMS med 'wifi XXXXXXXX' til 2000 for å få tilsendt nettverksnavn og passord til ruter. De 8 sifrene er de 8 siste sifrene i serienummeret (S/N).

    • Skrivemåte vil ikke før til feil i tilbakemelding på SMS. Eks. WIFI og Wi-Fi. Med eller uten mellomrom i serienummer.

    • SMS koster 1,-

    • Kunden vil få melding om å trykke på WPS-knapp (ikke holde inne) for å verifisere tilgang til ruteren

    • Hvis admin-passord er endret får kunden beskjed om å skrive inn dette i SMS fremfor å trykke inn WPS-knapp

    • Hvis tjenesten feiler kan dette skyldes at ruteren ikke har kontakt (lyser ikke GRØNN på Internett lampe)

    Ruteradministrasjon:

    Kunden kan logge inn med admin-passord på wifi.telenor.no (krever tilkobling til den ruteren kunden skal ha tilgang på trådløst eller med nettverkskabel)

    Uthentning eller endring av nettverksnavn/passord kan også gjøres på denne siden.

    WiFi ruter

  • Nullstille

    Trykk kort på reset-knappen ved å bruke en penn eller annen tynn gjenstand i reset-hullet. Se Tilkoblinger og knapper for bilde av reset-knapp/hull på ruteren. 

  • Installasjon og tips

    Last ned (PDF) installasjon og tips til ruteren

Trenger jeg WIFI Forsterker i tillegg til ruteren?

  • Hva gjør en WiFi Forsterker?

    En WiFi-forsterker øker dekningsområdet for WiFi i et lokale.

  • Vi har en ruter med WiFi i dag - Trenger vi både ruter og forsterker fra Telenor?

    Er du fornøyd med internettet i lokalet i dag, holder det med en ruter. Pass på at den ikke gjemmes bort. Den skal stå synlig slik at ruteren gir dekning. En av de vanligste årsakene til at et trådløst nettverk virker treigt og dårlig er fordi rekkevidden til ruteren ikke holder, da kan en WiFi-forsterker gi en kraftig forbedring av ditt WiFi.  

  • Vi har WiFi Ruter i dag, men har dårlig dekning noen steder - Kan dette løses med en forsterker?

    Ja, en WiFi-forsterker kan være løsningen på problemet. Pass på at ruteren ikke er gjemt bort i et skap eller noe sånt. La den stå fremme. Det er også mulig å feste ruteren på veggen med en brakett. Fyll på med en eller flere forsterkere der dekningen er dårlig.

  • Vi har et lokale på ca 100 kvm. - Trenger vi WiFi Forsterker da?

    Det kommer an på lokalets form og hva slags materialer som er i veggene. Mur stenger for signalene, mens tre/gips slipper mer av signalene gjennom. Litt avhengig av hvor ruteren står, og formen på rommet, kan du klare deg uten forsterker.

  • Må jeg bytte nettverk (passord) når jeg flytter meg fra en WiFi Ruter til en tilhørende forsterker?

    Nei, WiFi-ruter og WiFi-forsterkerne er parret og tilhører et og samme nettverk. Du flytter deg sømløst mellom enhetene i lokalet ditt.

  • Hvordan parre (koble sammen) WiFi Ruter og WiFi Forsterker slik at det blir et sømløst nett?

    WiFi-ruter og WiFi-forsterkerne vil normalt være parret når de kobles opp hos en kunde. Skjer ikke det må du sette forsterker nær ruter, trykke på WPS-knappen på forsterkeren i minst 5 sekunder og deretter trykke på WPS-knappen på ruteren. Prosessen gjennomføres på rundt to minutter. Etter de er parret kan du sette forsterkeren der du ønsker i lokalet. Se vedlagt installasjonsveiledning i boksen.

Spørsmål og svar

  • Hvordan logger jeg meg inn på ruteren?

    • Åpne en ny nettleser, som for eksempel Internet Explorer, på en datamaskin som er tilkoblet modemet.

    • Skriv 192.168.1.1 i adressefeltet

    • Trykk Enter

    • Skriv inn:

      • Username: admin

      • Password: WPA2-sikkerhetsnøkkel (trådløs sikkerhetsnøkkel), denne finner du på et klistremerke på undersiden av modemet.

      • Klikk Login

  • Jeg må spesifisere DNS-adresser - Hva gjør jeg?

    DNS-adressene er:
    130.67.15.198 - 193.213.112.4

  • Jeg har egen trådløs ruter - Hvordan setter jeg opp denne?

    For å kunne ta i bruk en annen trådløs ruter enn den som er levert av Telenor, må modem som er mottatt fra Telenor først settes opp i ren modemmodus (bridge-modus). Veiledninger for dette finner du på modemsidene.

    Deretter må PPPoE (brukernavn/passord) oppkobling settes på din ruter. Du må logge deg inn på selve ruteren for å gjøre dette. Lettest måte er enten via medfølgende installasjon CD eller via Internet Explorer. Her trenger du da å vite gateway adressen for ruteren din. Den finner du ved å trykke på START, deretter KJØR og skrive inn kommandoen: cmd. I den svarte ruta skriver du: ipconfig.
     
    Da vil du finne en Gateway adresse som du bruker for å logge deg inn på din ruter. (for eksempel 192.168.1.1) På din ruter må du legge inn PPPoE slik at din ruter vil logge seg på internett, her må du sjekke opp i forhold til brukerveiledningen til din nye ruter.