Hjelp til Huawei E5786 og E5785
Her finner du hjelp og veiledninger for Huawei E5785 og E5786 for bedriftskunder
Enkle steg for å komme på nett
Åpne lokket og sett inn SIM-kortet
Slå på miniruteren og sett i laderen
Koble en datamaskin til det trådløse nettet
Windows:
Venstreklikk på ikonet for Trådløst nettverk nede ved klokken og datoen
Finn nettverket som samsvarer med nettverksnavnet på undersiden av lokket, og trykk Koble til
Skriv inn nettverkspassordet som står på undersiden av lokket
Trykk Koble til
Mac:
Trykk på Airport, ikonet for trådløst nettverk
Trykk på nettverket som samsvarer med nettverksnavnet på undersiden av lokket
Skriv inn nettverkspassordet som står på undersiden av lokket
Trykk Koble til
Åpne en nettleser og følg veiviseren
Skriv inn en nettadresse, som for eksempel www.online.no.
Du finner PIN-koden i brevet som fulgte med SIM-kortet.Hvis du ikke finner PIN-koden, trenger du PUK-koden for å lage ny PIN.
Du finner PUK-koden slik:
Velg abonnementet det gjelder
Klikk Hent PUK-kode under Mine SIM-kort nederst på siden
Spørsmål og svar
Hvordan kommer jeg inn på menyen til ruteren?
Ruteren har en egen meny, hvor du blant annet kan endre trådløst nettverksnavn og nettverksnøkkel.
Slik kommer du inn på menyen til ruteren:
Åpne en ny nettleser, som for eksempel Internet Explorer, på en datamaskin som er tilkoblet ruteren. Skriv 192.168.1.1 i adressefeltet, trykk Enter.
Brukernavnet er admin og passordet er nettverksnøkkelen du har fått (PWD/WIFI KEY)
Merk: Har du endret passordet selv, skriver du inn dette.
Hvordan vet jeg at 4G+ er tilgjengelig?
Ruteren vil vise et «+» tegn bak 4G dersom du er i et område med 4G+ dekning og bruker data.
Hvordan låser jeg nettverket på 4G, 3G eller 2G?
Er nettet ustabilt kan det hjelpe å låse nettverket på enten 4G, 3G eller 2G.
Slik gjør du det:
Åpne en ny nettleser, som for eksempel Internet Explorer, på en datamaskin som er tilkoblet ruteren. Skriv 192.168.1.1 i adressefeltet, trykk Enter.
Brukernavnet er admin og passordet er nettverksnøkkelen du har fått (PWD/WIFI KEY)
Velg Innstillinger, deretter Nettverk
Velg Kun 3G eller Kun 2G fra nedtrekksmenyen under Velg Nettverk
Trykk Bruk
Hvordan gjenoppretter jeg fabrikkinnstillinger?
Opplever du problemer med å koble deg til Internett, kan det hjelpe å resette ruteren.
Merk: Navnet på nettverket (SSID) og nettverksnøkkelen (PWD/WIFI KEY) finner du på innsiden av lokket på ruteren.
Slik resetter du ruteren manuelt:Åpne dekselet på ruteren
Trykk en binders/nål i resett-hullet, og hold inne i 10 sekunder
Ruteren skrur seg av og på, og du kan koble til det trådløse nettverket på nytt
Merk: Etter at du har resatt ruteren vil nettverksnavn og nettverkspassordet bli tilbakestilt
Slik gjenoppretter du fabrikkinnstillinger via menyen:Åpne en ny nettleser, som for eksempel Internet Explorer, på en datamaskin som er tilkoblet ruteren. Skriv 192.168.1.1 i adressefeltet, trykk Enter.
Brukernavnet er admin og passordet er nettverksnøkkelen du har fått (PWD/WIFI KEY)
Klikk Innstillinger
Velg Systemsikkerhet deretter Fabrikkinnstillinger
Trykk Gjenopprett
Trykk Gjenopprett en gang til for å bekrefte
Ruteren skrur seg automatisk på igjen, og du kan koble til på nytt.
Merk: Etter du har resatt ruteren vil nettverksnavn og nettverkspassordet bli tilbakestilt. Har du endret innloggingspassordet til ruteren blir dette også tilbakestilt.
Hvordan endrer jeg trådløs kanal?
Har du svak signalstyrke eller problemer med å finne det trådløse nettverket, kan det hjelpe å endre trådløs kanal.
For å endre trådløs kanal må du inn på menyen til ruteren. Datamaskinen må være koblet trådløst til ruteren for å komme inn på menyen.Slik gjør du dette:
Åpne en ny nettleser, som for eksempel Internet Explorer, på en datamaskin som er tilkoblet ruteren. Skriv 192.168.1.1 i adressefeltet, trykk Enter.
Brukernavnet er admin, og passordet er nettverksnøkkelen du har fått (PWD/WIFI KEY)
Velg Innstillinger
Klikk Wi-Fi, deretter Avansert
Velg en kanal fra nedtrekksmenyen under Frekvens (Kanal)
Det er anbefalt å velge 1, 6 eller 11. Det kan hende at kanal 11 fungerer bedre enn kanal 1 hjemme hos deg, så prøv deg frem. Unngå kanalene 12 eller 13 da enkelte nettverkskort ikke kan koble seg til disse.
Trykk Bruk. Innstillingene er nå lagret.
Om du opplever samme problem fortsatt? Gjenta fra steg 4 og forsøk med en annen kanal som kanskje vil fungere bedre på din datamaskin
Dersom du ikke finner ditt trådløse nettverk, bør du restarte pc-en og ruteren din
Hvordan utfører jeg programvareoppdatering?
Ruterens programvare oppdateres automatisk. Hvis du har problemer med å komme deg på nett, anbefaler vi at du gjenoppretter fabrikkinnstillingene.
Ny programvare er viktig for å ivareta sikkerhet og stabilitet. Når ny programvare er tilgjengelig får du beskjed om å oppdatere på miniruterens skjerm.
Enhets- og SIM-kortinformasjon nødvendige for å utføre programvareoppdateringen. De tekniske parameterne som er nødvendige er enhetens IMEI-nummer og deler av SIM-kortets IMSI-nummer. Dette identifiserer hvilken enhet du bruker og at du bruker Telenor sitt mobilnett, slik at din enhet får den riktige programvaren som er tilpasset Telenor sitt mobilnett.
Hvordan endrer jeg Access Point Name (APN)?
Åpne en ny nettleser, som for eksempel Internet Explorer, på en datamaskin som er tilkoblet ruteren. Skriv 192.168.1.1 i adressefeltet, trykk Enter.
Velg Innstillinger
Skriv 'admin' i brukernavnfeltet. Passordet er det samme som nettverksnøkkelen eller et egendefinert passord som ble valgt under førstegangsoppsettet av routeren. Nettverksnøkkelen (WIFI KEY) finner du på et klistremerke på baksiden av modemet
Velg Profilbehandling
Trykk Ny profil og skriv inn ønsket profilnavn. (Dette er bare en beskrivelse av den nye profilen)
Skriv inn ønsket APN i APN (access point name) feltet
Trykk Lagre
Ta omstart av din router