Faktura
Her finner du som er administrator løsninger på dine fakturaspørsmål
Vanlige spørsmål om faktura
Første faktura
Fakturaen fra Telenor består av flere elementer som engangspriser, faste priser, bruk og innholdstjenester.
Faste priser er for eksempel abonnementsprisen som blir fakturert forskuddsvis. Det betyr at du må betale både for inneværende måned og neste måned. Dersom abonnement ble aktivert etter den 20. vil du få første faktura i begynnelse av påfølgende måned slik at du ikke får to fakturaer fra oss på kort tid.
Bruk vil variere og kan for eksempel være stemmetjeneste via SMS eller utenlandssamtaler.
Innholdstjenester er tjenester som Strex (bruk av mobilregning for fakturering), Apple sin App Store eller Google Play. Engangspriser, bruk og innholdstjenester blir fakturert etterskuddsvis.
På din første faktura blir du fakturert fra datoen abonnementet blir aktivert pluss hele neste måned. Derfor kan månedsprisen se høyere ut enn avtalt (For abonnement aktivert etter den 20. i en måned vil faktureringen komme med på neste månedsfaktura).
Når fakturerer vi
Abonnement aktivert før den 20. i en måned faktureres samme måned.
Abonnement aktivert etter den 20. i en måned vil bli fakturert sammen med neste måneds faktura.
For avtalekunder går første faktura sammen med ordinær faktura i påfølgende måned.
Ordinær faktura
På din ordinære faktura vil det blant annet bli fakturert faste priser, disse inkluderer påfølgende måned etter fakturadatoen. Bruk og innholdstjenester faktureres til og med siste dag i forrige måned. Engangspriser faktureres til og med dagen før fakturadatoen.
Ved endring
Når du endrer på ett eller flere abonnementet får du en endringsfaktura. En eller flere linjer i fakturaen vil inneholde korrigeringer som en følge av justering eller oppsigelse av abonnement.
Alle linjer som inneholder minusbeløp er refusjon av tidligere forhåndsbetaling.
I tillegg fakturer vi dine nye tjenester fra den datoen de ble aktivert.
Ved endring på eksisterende fakturaforhold vil endringene faktureres ved neste ordinære faktura.
Ved oppsigelse
Ved oppsigelse av et abonnement får du en sluttfaktura. Avhengig av oppsigelsesdatoen vil du bli refundert det du har betalt forskuddsvis. Dette vil vises som en minuspost.
Hvis totalsummen er i minus, vil sluttfakturaen bli motregnet eventuelle ubetalte krav. Tilgodehavende blir normalt utbetalt i løpet av 3 uker.
Elektronisk faktura
EHF-faktura
EHF er et standardformat for å utforme og utveksle faktura, purring og kreditnota elektronisk mellom to parter. Formatet er utarbeidet av Direktoratet for Forvaltning og IKT (Difi). Innholdet i formatet dekker regnskapslovens krav.
Distribusjon av EHF-faktura via aksesspunkt
Infrastrukturen som Difi setter opp, gjør bruk av aksesspunkt. Et aksesspunkt er en meldingsformidler som har en avtale med Difi om formidling av dokumenter i et strukturert oppsett til andre aksesspunkt.
Fordelen med et aksesspunkt er at du som leverandør eller mottaker ikke trenger å tenke på den andre parten. Du skal levere dokumentet til aksesspunktet, så vil aksesspunktet sende dokumentet videre til riktig aksesspunkt/mottaker.
Telenor har etablert seg som et aksesspunkt for distribusjon av utgående faktura. Dette betyr at Telenor som aksesspunkt vil levere EHF-format til fakturamottakers aksesspunkt. Alle fakturamottakere som kan motta elektronisk faktura (EHF) og som er knyttet til et aksesspunkt, vil registreres i ELMA
Er din bedrift allerede i ELMA kan du motta elektronisk faktura fra Telenor. I den nye infrastrukturen er det ikke nødvendig at fakturamottaker skal kontakte fakturautsetder for å avklare utsendelse av EHF via aksesspunkt. Er din bedrift registrert i ELMA kan Telenor sende deg elektronisk faktura uten at du er i kontakt med oss. Mottar du allerede elektronisk faktura i e2b-format og ønsker å endre dette til EHF-format er det inntil videre ønskelig at du kontakter oss
ePostfaktura
ePostfaktura er faktura tilsendt i PDF-format til din e-post. Dette krever ingen tilpasning utover å oppgi e-postadresse for fakturamottak. ePostfaktura er gebyrfritt, miljøvennlig og enkelt å bestille.
Har du allerede ePostfaktura , men skiftet e-postadresse? Trykk på «Bestill ePostfaktura» og legg inn ny bestilling. Adressen vil da oppdateres på eksisterende oppføring.
Jeg trenger en fakturakopi
Slik gjør du:
Logg deg inn i Min Bedrift og klikk på "Last ned fakturaer" fra forsiden i portalen.
Lurer du på noe underveis så finner du veiledninger i Min Bedrift under Vi hjelper deg!
Gebyr ved manglende betaling eller betalingsutsettelse
Tjeneste | Gebyr | Kan utføres gratis i Min Bedrift? |
---|---|---|
Gjenåpning av abonnement som er sperret på grunn av manglende betaling | 399,- | |
Forsinket betaling/inkassovarsel (EU gebyr) | 460,- | |
Betalingsutsettelse | 140,- | Ja |
Renter ved for sen betaling | 12,5% (ikke mva-belagt) | |
Papirfaktura (per faktura) | 99,- | |
Fakturakopi | 199,- | Ja |
Skal du fakturere Telenor?
Slik fakturerer du Telenor
Leverandører med norsk organisasjonsnummer skal sende faktura og kreditnota til Telenor på det elektroniske formatet PEPPOL BIS Billing 3.0. Dette gjelder alle norske Telenor-selskaper som aksepterer dette formatet. Unntaksvis vil vi akseptere og behandle fakturaer mottatt e-post eller papir.
Krav til faktura
Alle fakturaer må minimum inneholde opplysninger i samsvar med forskrift om bokføring (https://www.altinn.no/starte-og-drive/regnskap-og-revisjon/regnskap/faktura-salgsdokumentasjon/)
Utover minimumskravet forventer Telenor at følgende opplysninger finnes på fakturaen:
Leverandørens navn
Leverandørens organisasjonsnummer
For leverandører registrert i MVA-registeret, skal organisasjonsnummer etterfølges av bokstavene MVA.
Bankkontonummer
Fakturanummer (unikt for leverandøren)
Fakturadato
Forfallsdato
Kjøpers navn
Kjøpers organisasjonsnummer
Referanse, ordrenummer, navn på kontaktperson eller e-post adresse
Varelinjebeskrivelse, enhet (stk., eske, etc.)
Enhetspris
Antall
Varelinjebeløp
Netto fakturabeløp
Andre offentlige avgifter, f.eks. miljøgebyr
Mva. beløp, pr. mva. sats
Totalt fakturabeløp inkl. mva
Fakturaer fra utenlandske leverandører må i tillegg ha opplysning om:
IBAN og BIC (Swift)
Valuta
Fakturaer som ikke tilfredsstiller formkrav for faktura kan ikke forventes behandlet.
Ved manglende referanse på faktura, vil fakturaen bli returnert.
Levering av faktura til Telenor
Elektronisk faktura
Faktura- og kredittnota må være maskinelt stilet til det aktuelle Telenor-selskapet (kjøper).
BIS SchemeID = 0192:<kjøpers norske organisasjonsnummer>
Se oversikt over gyldige mottakere av elektronisk faktura:
Selskapsnavn
Organisasjonsnummer
Telenor Networks Holding AS
983939724
Telenor Shared Services AS
983337406
Telenor Communication II AS
983793754
TELENOR MOBILE HOLDING AS
983940145
Telenor ASA
982463718
Telenor Mobile Communications AS
963815840
Telenor Satellite AS
974529068
Telenor Svalbard AS
975908739
Telenor Norge AS
976967631
Telenor Infra AS
971050365
Telenor Nordic Towers
927043459
Telenor Fiber AS
929340272
Telway AS
945701455
Telenor Tracking Solutions AS
931241702
Telenor Procurement Holding AS
931442465
Telenor Asia Holding AS
931442724
Telenor Digital Infrastructure Holding AS
930717266
For øvrige detaljer, se mottakere i ELMA-registeret
Vedlegg til elektronisk faktura, skal leveres som del av XML og være Base64-kodet.
Annen leveringsmåte - Telenors fakturaadresse
Dersom elektronisk faktura ikke kan leveres, kan fakturaen sendes på e-post til ssc.fakturamottak@telenor.com
Gyldige format på vedlegg til e-post er enten PDF eller TIFF.
Send kun ett dokument (med faktura og vedlegg) per faktura.
NB! Denne e-post adressen skal kun brukes til innsending av PDF/TIFF fakturaer – ingen kommentarer, spørsmål eller henvendelser blir besvart eller behandlet.
Unntaksvis kan faktura sendes per post til:
<Aktuelt Telenor selskap>
c/o Fakturamottak
Postboks 349 Alnabru
0614 OSLO
Leverandører uten et norsk organisasjonsnummer kan sende faktura på følgende format:
via PEPPOL BIS-formatet
som e-post med PDF-vedlegg
Ved spørsmål om levering av faktura
Ved spørsmål om status på betaling av levert faktura m.m, ta kontakt med vår fakturaavdeling på e-postadressen: gss.support@telenor.com
English version: How to invoice Telenor