Nytt spoofing-filter beskytter norske mobilkunder mot svindel
Nå blir det vanskeligere for svindlere å misbruke norske telefonnumre takket være et nytt spoofing-filter, utviklet i samarbeid mellom mobiloperatørene Ice, Telia og Telenor.
Den nye løsningen, filteret, deler data om mistenkelige anrop mellom operatørene, og gjør det vanskeligere for svindlere å misbruke norske telefonnumre til såkalt spoofing. Spoofing er en form for svindel der kriminelle skjuler seg bak norske telefonnumre for å lure mottakeren.
- Ved å dele informasjon på denne måten får vi en unik oversikt over totalbildet, som tidligere ikke har vært mulig. De første dagene etter vi hadde på dette filteret, var vi i stand til å identifisere og blokkere mellom 200-250 000 unike numre som ble forsøkt spoofet per dag. På det meste blokkerte vi 500 anrop i sekundet, sier Thorbjørn Busch leder for Fraud, Crime & Abuse-teamet til Telenor.
Spoofing utgjør rundt 50 prosent av alle svindelanrop i Norge, og dette samarbeidet vil gjøre en enorm forskjell for norske mobilkunder. Filteret er laget for å beskytte norske numre slik at man unngår å få nummeret sitt misbrukt.
Spoofing innebærer at et oppringt nummer manipuleres til å se ut som det kommer fra et annet, ofte norsk, nummer. Tidligere har operatører hatt sperrer for slike anrop internt, men det har vært utfordrende å stoppe svindel som krysser mellom nettverk. Med det nye samarbeidet kan slike anrop også blokkeres, og resultatene er allerede tydelige.
Det nye filteret har imidlertid ført til en dramatisk økning i svindelanrop fra Sverige og Danmark. Operatørene oppfordrer derfor mobilkunder til å være ekstra oppmerksomme på anrop fra utlandet.
Spoofing rammer to grupper
Vi sier gjerne at spoofing har to ofre. Både de som blir forsøkt svindlet og eierne av numrene som misbrukes er ofre for spoofing. Svindlere utnytter ofte numre som ligner på telefonnumre fra ansatte i politi, andre myndighetsaktører, banker eller kjente foretak, noe som legger til rette for omfattende svindel og sosial manipulasjon.
Tiltaket er et stort skritt mot tryggere telefoni i Norge, men mobilkunder oppfordres fortsatt til å være kritiske til ukjente henvendelser.
Har du lyst til å lære mer om spoofing, eller mobilkapring som det også er kalt, kan du lese denne bloggposten: Hva er mobilkapring – og hva kan du gjøre med det?
Ønsker du å snakke med om oss sikkerhet for din virksomhet?
Send inn skjemaet, så tar vi kontakt med deg!